جای خالی استارت آپ های فرهنگی در کشور

سحر اخوان

دانشجو دکترا مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی

 

استارت آپ چیست؟

در سراسر دنیا همایش‌ها و رویدادهای آموزشی اصولاً در آخر هفته و در زمان فراغت از کار و تحصیل اتفاق می‌افتد که اسمش را استارت آپ ویکند گذاشته‌اند. در این رویداد عموماً افرادی که در حوزه‌هایی نظیر برنامه‌نویسی، تجارت و بازرگانی، بازاریابان و افراد کنجکاو و متخصصان آن استارت آپ و موضوع خاص با کمک طراحان گرافیک و هنرمندانی که در حوزه‌های عموماً دیجیتال کار می‌کنند دورهم جمع می‌شوند و تیم‌هایی تشکیل می‌دهند و طی ۵۴ ساعت ایده‌ها و پروژه‌هایشان را معرفی می‌کنند، تیم تشکیل می‌دهند و آن پروژه را اجرا می‌کنند.

استارت آپ فرهنگی چیست؟

تا به امروز استارت آپ های متفاوتی در حوزه‌های مختلف تکنولوژی و آی طی، محیط‌زیست و فناوری‌های نو برگزارشده است. در داخل و خارج از ایران نیز مجموعه‌هایی به برگزاری استارت آپ ها با موضوعات اجتماعی و فرهنگی پرداخته‌اند. اما به دلیل جدا بودن صاحب‌نظران و متخصصان حوزه فرهنگ از دنیای برنامه نویسان، بازاریابان، صاحبان تکنولوژی و … عموماً این استارت آپ ها چندان موفق نبوده و اگر هم موفق بوده‌اند نتایج آن‌ها به‌خوبی در معرض استفاده دیگران قرار نگرفته است.

در استارت آپ ها خیلی به دنبال ایده‌ها و کارهای بزرگ نیستند، بلکه سعی می‌کنند باهنر و دانش مسائل بزرگ را به زیر مسائل کوچک‌تری تقسیم کنند و برای آن‌ها راه‌حل‌هایی که برگرفته از خلاقیت و نوآوری و قابل‌پذیرش دنیای امروز باشد پیدا نمایند.

چرا استارت آپ فرهنگی می‌تواند به کمک فرهنگ بیاید؟

در ابتدا باید  به این موضوع فکر کرد که استارت آپ و فرهنگ چه ارتباطی می‌توانند باهم داشته باشند؟ باید موضوع فرهنگ را تبدیل به یک مسئله کنیم، اینکه ما با کدام بخش فرهنگ و با چه رویکرد و ابزاری می‌خواهیم واژه و حوزه فرهنگ را وارد فضای استارت آپ کنیم؟

در حوزه کارآفرینی مذهبی با رویکرد تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن برای امور مذهبی در ایران استارت آپ برگزارشده است. همچنین در حوزه‌هایی مانند خدمات مذهبی، اعتیاد، خشونت، بی‌اعتمادی اجتماعی، فقر اقتصادی، فساد، تبعیض اجتماعی، بی‌عدالتی در برخورداری از قدرت، نزول ارزش‌ها، افزایش میزان جرائم، سیاست‌های اقتصادی، معضل ترافیک، مسائل آموزش‌وپرورش، عدم رعایت حقوق شهروندی، نابرابری در اجرای قانون و سایر موارد مرتبط با مسائل فرهنگی و اجتماعی هم شاهد یک استارت آپ در دانشگاه آزاد  اردبیل بوده‌ایم. اما چرا با توجه به جایگاه مقوله فرهنگ نتوانسته‌ایم مشکلات حوزه فرهنگ را به مسئله و موضوعی برای استارت آپ ها تبدیل کنیم.

به نظر می‌رسد چون حوزه‌هایی مانند تغییرات فرهنگی که در اثر تهاجم فرهنگی، امتزاج فرهنگی و … اتفاق می‌افتد، موضوعات پرمسئله‌ای هستند که جدا از دنیای تکنولوژی واقع‌شده‌اند و نتوانسته‌اند که با ابزار خلاقیت دنیای فرهنگ را به تکنولوژی ارتباط دهند، در صورت وجود این ارتباط می‌توان روش‌های جدیدی برای حل مسائل فرهنگی و یا بهبود و ارتقاء کیفیت فرهنگی ابداع نمود.

 

نقش دانشگاه‌ها در استارت آپ های فرهنگی چیست؟

دانشگاه‌ها با توجه به این که مکان خوبی برای گرد هم آوردن دانشجویان و متخصصین هستند می‌بایست در حوزه برگزاری استارت آپ ها به‌ویژه در زمینه فرهنگ و مشکلات و مسائل مربوط با آن فعال‌تر باشند. به نظر می‌رسد از بین تمامی رشته‌هایی که با موضوع فرهنگ در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، رشته مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی به دلیل ساختار محتوایی آن‌که به دو رویکرد مدیریت و برنامه‌ریزی در عرصه فرهنگ می‌پردازد می‌تواند متولی خوبی برای برگزاری دوره‌های استارت آپ ویکند در کشور باشد که ضمن بررسی فرهنگ مناطق مختلف کشور با استفاده از ابزارهای جدید و دنیای فناورانه با همکاری متخصصین رشته‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، آی طی ، بازاریابی، گرافیک و سایر حوزه‌های دیجیتال، تولید محتوا و تولید ابزار مناسبی را در راستای تولید علم در کشور برای حل مسائل فرهنگی، همچنین ایجاد نگاهی نو و روزآمد به مقوله فرهنگ داشته باشد.

گيل نگاه: انتشار اخبار و یادداشت‌های دريافتی به معنای تائید محتوای آن نيست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود.

(۰)(۰)



کد مطلب: 127231
تاریخ: ۲۶ تیر ۱۳۹۶

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
احسان

«برگزاری استارت آپ» یعنی چه خواهر من؟! استارت اپ یک کسب و کاره...اونی که منظور شماست «استارت اپ ویکند» هست که تازه یکی از انواع «رویدادهای استارتاپی» حساب میشه!!
متاسفانه در بخشهای مختلفی از متن منتشر شده، این خلط مبحث وجود داره. برای نمونه «شاهد یک استارت آپ در دانشگاه آزاد اردبیل بوده‌ایم»که منظور نویسنده همون استارت آپ ویکند هست.
در انتهای متن هم به «تولید علم در کشور برای حل مسائل فرهنگی» اشاره شده که به عنوان نتیجه استارت آپ (یا استارتاپ ویکند)!! عنوان شده....احتمالا نگارنده محترم نمی دانند که هدف یک کسب و کار نوآور و نوپا یا همون استارت آپ خلق ثروت از طریق عرضه محصول یا خدمت نوآورانه است و نه تولید علم...تولید علم وظیفه دانشگاه و مراکز پژوهشی حساب میشه...
از گیل نگاه هم تقاضا دارم در انتشار مطالب دقت بیشتری به عمل بیاره.

(۰)(۰)

پاسخ

گزارش تصویری

گزارش تصویری مسابقات سوارکاری کورس تابستانه رشت

گیل نگاه/گروه ورزشی: مسابقه اسب دوانی کورس تابستانه، جام قهرمانی اسب گیل عصر امروز (جمعه۳۰ تیر) در پیست سوارکاری کاسپین پیربازار رشت برگزار شد. این مسابقات به همت هیات سوارکاری شهرستان رشت و  در سه کلاس اسبهای محلی، دوخون و دورگ…

گزارش تصویری تئاتر «آنتیگونه» در رشت

گیل نگاه/شیرین کریمی: نمایش «آنتیگونه» به کارگردانی غلامرضا میرمعنوی امشب در مجتمع خاتم الانبیا رشت به روی صحنه رفت. این نمایش اثری کلاسیک نوشته سوفوکل است که توسط گروه تئاتر مارلیک به تهیه کنندگی سپیده تولمی و بازی…

گزارش تصویری؛

مجلس یادبود مریم میرزاخانی در بندرانزلی از سوی خانواده علیرضا سایه بان، همسفر او در اتوبوسِ مرگ

گیل نگاه/مطهره منفرد: مراسم یادبود درگذشت زنده یاد مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضی جهان عصر امروز (پنج شنبه 29تیر) به همت خانواده زنده یاد علیرضا سایه بان در گلزار شهدای بندرانزلی برگزار شد. زنده یاد علیرضا سایه بان، متولد…