«خانه شبان» و همه‌ی بناهای تاريخی!

گیل نگاه/ رضا علیزاده 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان

تاریخ فقط روایت پردازی برآمده از دلِ نوشته های مورخان نیست؛ تاریخ، یك گذر بلند از فراز و فرودیست كه گاه به رشته تحریر درآمده و گاه نیز عناصر زیادی واگوی بسیاری از نگفته ها و رازهای مستتر یك سرزمین است.

بسیاری از بناهای تاریخی بجا مانده از ادوار مختلف، بخش مهمی از جریان هویتی و منبع مهمی از کالبد معماری و در عین حال مردم شناسی یک منطقه به شمار می آیند؛ آنچه تاکنون مانایی و ماندگاری بناهای تاریخی را در کوران حوادث و بلایای طبیعی از گذشته دور تاکنون باعث گشته، بیش از آنکه نقش حاکمیتی و رسمی را در خود داشته باشد، بی تردید مسوولیت اجتماعی و تکلیف برخاسته از بطن جامعه به این وظیفه، عمومیت بخشیده است، این در حالی است هرچه به تاریخ معاصر و شرایط حاضر نزدیک می شویم، متاسفانه از مسولیت پذیری اجتماعی کاسته شده و جهت دهی حفاظت و صیانت از مواریث فرهنگی صرفا جنبه ی رسمی و حاکمیتی به خود گرفته است که این موضوع می تواند نشانگر دور شدن از علقه های ریشه دار تاریخی و هویتیِ گره خورده در تمدن یک کشور و البته زنگ خطری بزرگ برای جامعه ای که تاریخی سترگ و درخشانی را یدک می کشد، باشد.

بهانه ی این گفته، عطش سوداگران اقتصادی ساخت و سازی است که این روزها با سرک کشیدن به بافت تاریخی، با شناسایی بناهای تاریخی برآن شده اند مالکین بناهای تاریخی را به لطایف الحیل متقاعد به تخریب بنا و میل سودجویانه به سمت ساخت و سازهای غیرمتعارف و غیرهمگون در بافت تاریخی سوق دهند، در این میان برخی بناهای تاریخی واجد ثبت نیز در این فضای آزاردهنده در امان نبوده و بنایی چون خانه “شبان رشت” که در مرحله ی کارشناسی ثبت قرار دارد، در هجوم تاخت و تاز تخریب قرار گرفته و مالکین و دلالان ساخت و ساز برآنند بافت تاریخی شهرهای گیلان را از محدود بناهایِ بجا مانده از گذشته تهی کنند

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نه تنها مصمم و پیگیر این تغییر ذائقه کاذب در شیوه ی ساخت و ساز در بافت تاریخی است بلکه یک احساس مسوولیت پذیری اجتماعی باتاکید بر تقویت هویت فرهنگی از بستر مواریث فرهنگی را پی جویی می کند.

بر همین اساس برای نهادینه سازی این استراتژی، این اداره کل برآنست جنبه های حاکمیتی حفاظت از میراث فرهنگی را در تلفیق با تکلیف عمومی، بناهای تاریخی را از گزند حوادث دور نموده و بدین باور که ناهنجاریها و پدیده های اجتماعی و فرهنگی مختلف که این روزها بی تفاوتی و بی توجهی به جریان هویتی نیز به آن اضافه شده است -چنانکه خیز تخریب به سمت بناهایی چون ” خانه شبان”، ” خانه ابتهاج” و دیگر بناهای تاریخی از آن جمله می تواند باشد- بسط این موضوع را همچنان از طریق چشمان تیزبین افکار عمومی در مراقبت از آثار و بناهای تاریخی به عنوان یک بازوی اثرگذار به صورت جدی مورد نظر قرار داده و در عین حال در نقش حاکمیتی نیز “یگان حفاظت میراث فرهنگی” هیچگاه مجال تخریب و دست اندازی به مواریث فرهنگی را نخواهد داد.

گيل نگاه: انتشار اخبار و يادداشت های دريافتی به معنای تاييد محتوای آن نيست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود.

(۰)(۰)



کد مطلب: 133267
تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
نیما

عجب!!!!

(۰)(۰)

پاسخ

گزارش تصویری

گزارش تصویری مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان

گیل نگاه/احسان حسن‌پور: صبح امروز شنبه سه روز بعد از اجرای 20 نمایش خیابانی در نقاط مختلف لاهیجان مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و مدیران برگزار شد. در این جشنواره…

گزارش تصویری؛

به جا مانده از هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان

گیل نگاه/پویا بازارگرد: هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بعد از سه روز اجرا از 25 مردادماه در نقاط مختلف این شهر و استقبال شهروندان صبح امروز شنبه 28 مرداد به کار خود پایان داد. در طی 3…

به روایت تصویر؛

خاطره سازی «دنگ شو» برای مردم رشت با همنوایی؛«خطا کردم»

گیل نگاه/مانی پوراحمد: گروه موسیقی «دنگ شو» جمعه‌شب برای مردم رشت لحظات خاطره‌انگیزی ثبت کرد. هرچند که این گروه پیشروی موسیقی تلفیقی از آغاز فعالیت هنری‌اش یعنی 83 تنها چهار آلبوم شیراز چل ساله، دلتنگ شو، اتاق گوشواره…