حسن روحانى و جامعه چه زمانی از هم جدا می‌شوند؟

جدایى نقاش و تابلو

مختار جباری
در این اوضاع کنش کلامى «پشیمان هستم»، «پشیمان نیستم» ظاهرا بعضى حقایق، مغفول مى شوند و از آنجا که همیشه صداى آنان که اعلام می‌دارند «پشیمان هستم»، «پشیمان نیستم» بلند‌تر است طبیعتا واضح‌تر هم شنیده مى شود اما بگذارید صدایی دیگر را، هر چند بلند هم نباشد؛ با هم بشنویم!
مرورى بر رفتارشناسى انتخاباتى جامعه‌ی ایرانى در چند دهه‌ی گذشته نشان می‌دهد که اساساً جریان غیر مدرن (به لحاظ مختصات فکرى و کارکرد اجتماعى) در ایران استعداد راى گیرى از شهروندان ایرانى را تا حدى که بتواند نامزد خود را بر صندلى ریاست جمهورى بنشاند ندارد.
نسبت جریان غیر مدرن با گزاره هاى سنت مانند جهان مه آلودى است که چیزى را ازبین نمى برد بلکه تنها همه چیز را در خود نهان مى کند و حالِ جریان غیر مدرن در ایران اکنون چنین است.
سنت بیش از آنکه امور واقع را براى آنان واضح کند، همه چیز را در خود نهان کرده و ناکامى این جریان از تکیه بر سنّت نیست؛ از نهان شدن امورِ واقع در پس اتمسفر سنّت است البته به دلایل مختلف سیاسى، فرهنگى و اجتماعى این جریان می‌تواند چنانچه سازمان راى خود را خوب راهبرى کند اکثریت صندلى هاى مجلس و شوراهاى شهر را کسب کند که در این نوشتار امکان واکاوى این دلایل نیست و در فرصتى دیگر باید به آن پرداخت؛ اما صندلى ریاست جمهورى همواره براى جریان غیر مدرن در اتمسفر سیاسى ایران دست نیافتنى بوده است.
البته راى آورى احمدى‌نژاد به عنوان یک عنصر غیر مدرن ربطى به استعداد جریان غیر مدرن ندارد، احمدى‌نژاد راى خودش را با رفتار خاص خودش که بعد‌ها مورد تعارض با جریان سیاسى غیر مدرن قرار گرفت بدست آورد.
وقتى مى گوییم جریان سیاسى غیر مدرن در جامعه‌ی امروز ایرانى استعداد راى گیرى از شهروندان ندارد بدین معنا نیست که امکانش را هم ندارد!
باید به دوستانى که این روز‌ها شعار «من پشیمان نیستم» را در مقابل تعدادى سلبریتى که گفته بودند «پشیمان هستم» سر داده‌اند گفت:
دوستان اصلاح طلب و اعتدال!
مطمئن باشید که جریان مقابل، استعداد راى گیرى از مردم را ندارد مگر آنکه جریان مدرن خودش امکان راى آورى را براى جریان غیر مدرن فراهم کند بنابراین نگران شعار چند سلبریتى که اعلام می‌کنند «پشیمان هستم» نباشید بلکه نگران خودمان باشیم!
یادمان باشد که خیلى مواقع تاریخ علیه خویش پیش مى رود!
به گفته بنیامین، راه درست مشاهده و فهم دنیاى مدرن، قدم زدن در خیابان‌ها و گذشتن ازمقابل مغازه‌ها است.
بنا به روایت کریستین بوبن، در نقاشى لحظه اى فرا مى رسد که نقاش مى داند تابلویش تمام شده، چرایش را نمى داند، تنها به ناتوانى ناگهانى‌اش از ایجاد هر گونه تغییر در تابلو معترف مى شود. تابلو و نقاش وقتى از هم جدا مى شوند که دیگر به هم کمک نمى کنند!
روحانى و جامعه از هم جدا نخواهند شد مگر زمانى که به لحظه‌گاه نقاش و تابلو برسند!

گيل نگاه: انتشار اخبار و یادداشت‌های دريافتی به معنای تائید محتوای آن نيست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود.

(۰)(۰)



کد مطلب: 159360
تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۶

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

گزارش تصویری

گزارش تصویری برنامه پاکسازی مشارکتی ساحل سحرخیزمحله لاهیجان

گیل نگاه/ سائده محمدی: صبح امروز و همزمان با ششمین سالگرد آغاز فعالیت انجمن رفتگران طبیعت، برنامه مشارکتی پاکسازی ساحل دریا در روستای سحرخیزمحله بخش رودبنه شهرستان لاهیجان انجام شد. منا ابروفراخ سرپرست اداره کل اجتماعی استانداری، محمد…

گزارش تصویری نمایشگاه گروهی نقاشی موزاییک در انزلی

گیل نگاه/ مطهر منفرد: نمایشگاه گروهی نقاشی موزاییک عصر دیروز، پنجشنبه 31 خردادماه در مجتمع کاسپین منطقه آزاد انزلی آغاز به کارکرد. این نمایشگاه تا 2 تیرماه ساعت 17 الی 21 در تالار فرهنگی مجتمع کاسپین دایر است.     …

گزارش تصویری اختتامیه مسابقات فوتوالی جام رمضان در منطقه آزاد انزلی

گیل نگاه/ مطهر منفرد: اختتامیه مسابقات «فوتوالی» جام رمضان عصر دیروز، پنجشنبه 31 خردادماه در مجموعه ورزش‌های ساحلی زنده‌یاد قایقران (منطقه آزاد انزلی) برگزار شد. شاهرخ شهنازی دبیر کمیته ملی المپیک، رضا مسرورمدیرعامل منطقه آزاد انزلی، علیرضا صادقی معاون اداره…