گزارش گیل نگاه از وضعیت نظارت و بازرسی در رستوران‌های گیلان؛

گلایه از نحوه نظارت و بازرسی/ سرمایه گذاران و رستوران داران به چشم مزاحم و خلاف کار دیده می‌شوند

گیل نگاه/ مریم صابری: برای بسیاری، گیلان یادآور غذاهای متنوع است؛ خورشت‌ها خوش آب و رنگ با عطر سبزی‌های محلی و برنج خوش طعم و بی‌نظیر گیلان. آوازه‌ی این غذا‌ها تا یونسکو هم رفته و حالا رشت مرکز استان هم به عنوان شهر خلاق خوراک شناخته می‌شود.

این پتانسیل باعث شده تا این صنعت در گیلان از معدود کسب و کارهای تقریبا پررونق باشد تا علاوه بر گردشگرانی که در سفر به گیلان می‌خواهند غذای گیلانی و حتی فرنگی را در رستوران و واحدهای پذیرایی گیلان سرو کنند، خود گیلانیان نیز که مردم خوش خوراکی شناخته می‌شوند هر ازگاهی از سفره‌ی خانه خود برخاسته و بر سر سفره رستوران‌ها بنشینند.

در این میان مدتهاست که رستوران داران از شکل و اجرای نظارت بر کار خود گلایه دارند. اما ماجرا از چه قرار است؟ تیم بازرسی متشکل از تعزیرات، اصناف، بهداشت، صنایع، اماکن، گردشگری و چند دستگاه دیگر در ‌‌‌نهایت تیمی ۱۲ نفره را شامل می‌شوند برای نظارت بر حسن اجرای قوانین به بازدید از واحد‌ها می‌پردازند. صاحبان واحدهای پذیرایی تاکید دارند که مخالف نظارت بر اجرای قانون نیستند چرا که اطمینان از اجرای قانون نیاز به نظارت دارد. اما در شهر رشت که به عنوان شهر غذا و خوراک شناخته می‌شود و تعداد کافه و رستوران‌هایش در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده است شکل این نظارت و بازرسی‌ها و برخی درخواست‌های نامتعارف که در محضر قانون دو طرف ماجرا را مجرم معرفی می‌کند، سبب نگرانی برخی مدیران مجموعه‌های پذیرایی شده است. به گونه‌ای که تعدادی از آن‌ها سرمایه‌شان را در خطر می‌بینند.

برخورد‌هایی که متناسب باشان سرمایه گذار نیست

حسن گلی‌پور دبیر جامعه واحدهای پذیرایی که مدیر مجموعه آفتاب مهتاب لاهیجان است در این ارتباط به گیل نگاه می‌گوید: ما با اصل نظارت و بازرسی مشکلی نداریم اما نحوه اجرای آن در استان اشکال دارد.

او از برخورد‌ها و بعضی بی‌توجهی‌ها به امنیت روانی و مالی سرمایه گذاران این بخش دلخور است و می‌گوید؛ «جایگاه سرمایه گذار مهم است ونباید به این راحتی جایگاهش زیر سوال برود. گاهی با اولین اخطار به یک مجموعه دستور پلمپ صادر می‌شود درحالی که ۱۰ روز بعد از اخطار باید بازدید دوباره برای رفع مشکل صورت بگیرد.»

گلی‌پور از برخورد سلیقه‌ای هم گلایه دارد «نوع برخورد در شهرستان‌های مختلف متفاوت است از نوع بازرسی‌ها در لاهیجان عموما رضایت وجود دارد در صورتی که در دیگر شهرستان‌ها این نوع نگاه جایگاه سرمایه گذار را متزلزل می‌کند»

دبیر جامعه واحدهای پذیرایی انتقاد دیگر را متوجه ساعت انتخابی تیم بازرسی‌ها می‌داند. «آن‌ها در پیک کاری رستوران‌ها وارد مجموعه می‌شوند وقتی که مدیر مجموعه باید به مهمانان خود رسیدگی کند اما باید پاسخگو تیم بازرسی باشد».

اصل بر «خلافکار» بودن است

او نحوه برخورد‌ها را متناسب باشان سرمایه گذار و مدیر مجموعه نمی‌داند «با اینکه باید اصل بر برائت باشد اما نحوه برخورد بسیاری از مامورین با مدیران مجموعه مانند خلاف کاران است واو باید تلاش کند تا عکس آن را ثابت کند»

گلی‌پور انتظاراتی مانند نظم آشپزخانه در شلوغ‌ترین ساعات کاری را غیر ممکن می‌داند و می‌گوید حتی در منزل هم وقتی با تعداد زیادی مهمانان روبرو هستید آشپزخانه از حالت عادی خارج می‌شود و این امر نباید نوعی تخلف فرض شود.

او خواهان عدالت در نوع بازرسی‌ها است و انتظار دارد یک نفر از اتحادیه و یا جامعه واحدهای پذیرایی در این بازدید‌ها همراه تیم بازرسی‌ها باشند.

بازرسی همراه با سرباز تفنگ به دست
بابک مهدیزاده یکی از مدیران مجموعه «شورکولی» است. طبخ غذاهای گیلانی در ظرف‌های سنتی در محیطی که برای گیلانیان نوستالژی‌های لذت بخش گذشته را زنده می‌کند سبب شده تا در سه سال اخیر «شورکولی» به یکی از رستوران شناخته شده رشت تبدیل شود.

مهدیزاده نیز به گیل نگاه می‌گوید؛ با بحث نظارت و بازرسی مشکلی ندارد اما شکل اجرای این نظارت را نامناسب می‌داند «امنیت روانی کارفرما و حتی آرامش مشتریان ما تحت تاثیر این سبک از بازرسی‌ها قرار می‌گیرد»

به گفته مهدی‌زاده در اکثر مواقع بازرسین تیمی شامل ده تا ۱۲ نفر از نیروهای تعزیرات، گردشگری، بهداشت، اصناف، دامپزشکی، سازمان صنایع و…. وارد رستوران می‌شوند. او حتی فراموش نمی‌کند روزی را که مهمانان خارجی از فرانسه و اسپانیا در رستورانش حضور داشتند و گروهی از همین بازرسین به همراه سربازی که مسلح بود وارد رستوران شدند که سبب نگرانی مشتریان شد.

سرمایه گذار مزاحم نیست
او لحن بعضی از این نیرو‌ها را نیز نامناسب می‌داند. مهدی‌زاده نگاه بعضی از آن‌ها را از بالا و مجرمانه توصیف می‌کند و می‌گوید: اکثر بازرسین این هیات‌ها واقعا مشکل گشا هستند و ‌‌نهایت همکاری را با ما دارند اما افراد معدودی هم هستتد که سبک سوالات و رفتارشان به تو می‌گوید مجرمی مگر اینکه خلافش را ثابت کنی در حالی که می‌شود مهربانانه‌تر رفتار کرد.

مدیر مجموعه شورکولی سپس به مشکلاتی که با این نوع از برخورد‌ها برای سرمایه گذار به وجود می‌آید اشاره می‌کند. «سرمایه گذار باید امنیت سرمایه گذاری داشته باشد نه اینکه احساس کند با وجود ایجاد اشتغال و فراهم کردن مکانی برای رفاه و آسایش خانواده‌ها به عنوان مزاحم با آن‌ها نگاه می‌شود».

او می‌گوید؛ امنیت روانی کسب و کار نباید مورد تهدید قرار بگیرد. صحبت‌های او حتما حرف دل بسیاری از سرمایه گذاران است. «سرمایه گذار برای کاسبی باید پاسخگوی ده‌ها نهاد دولتی دیگر هم باشد. وقت روزانه ما همواره صرف رفت و آمد به شهرداری، اداره مالیات، ارزش افزوده، سازمان تامین اجتماعی، اداره کار و جاهای دیگر می‌شود. در این شرایط و با این همه کاغذبازی و پاسخگویی ما به این همه نهاد چرا یک نفر باید سرمایه‌اش را اینجا خرج کند تا اعصاب و روانش بهم بریزد. با کمی تحقیق می‌شود فهمید که سرمایه گذاری در یک کشور همسایه چقدر سودآور‌تر، بی‌دغدغه‌تر و آینده دار‌تر است. اینکه ما در این شرایط سخت و استرس زا کار می‌کنیم یعنی کشور و مردممان را دوست داریم و می‌خواهیم علاوه بر درآمدی که برای خودمان ایجاد می‌کنیم کمی هم شادی برای همشهریانمان فراهم کنیم و در حد توانمان هم اشتغال زا باشیم.

گلایه دیگر این رستوران دار وجود تبعیض است. تبعیضی که به گفته مهدیزاده به دلیل اقبال مردم و معروف شدن نام رستوران برایشان به وجود آمده است. «این تیم بازرسی‌ها اکثر اوقات رستوران‌های معروف را برای بازرسی انتخاب می‌کنند. یعنی با وجود گزارش مثبت تیم بازرسی در فاصله کوتاهی باز‌‌ همان رستوران را برای بازرسی‌های دوره‌ای انتخاب می‌کنند.

نحوه نظارت به اندازه خود نظارت مهم است

«رازقی» هم از رستوران‌های معروف استان گیلان است. این رستوران انواع غذاهایی سنتی و خارجی را سرو می‌کند و علاوه بر طعم غذا اجرای زنده پیانو نیز برای مهماناش خاطره انگیز است.

رازقی مدیر این رستوران نیز در گفتگو با گیل نگاه هم می‌گوید؛ با فلسفه‌ی نظارت مشکلی ندارد اما حضور تیم ۱۲ نفره در رستوران گاهی شرایط ترسناکی ایجاد می‌کند. «حضور به این شکل برای نظارت صورت خوشایندی ندارد» او نیز انتظار دارد که نگاه حمایتی از سرمایه گذاران دریغ نشود.
او هرچند از روند یکسال گذشته بازرسی‌های انجام شده در مقایسه با سال‌های گذشته رضایت دارد اما نحوه بازرسی‌ها را دارای اشکال می‌داند. «باید در مقابل ده نفر که تو را مجرم می‌بینند بنشینی و پاسخ دهنده انواع و اقسام سوالات باشی طبیعتا فضایی بسیار سنگین برای مجموعه ایجاد می‌شود».
رازقی تاکید می‌کند که اصل نظارت را ضروری می‌داند چون «اگر نظارتی نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود اما چگونگی شکل این نظارت هم مهم است.»

چرخه لیست بازرسی از واحد‌ها باید تنظیم شود
نظر مهدی پورمحمدی رئیس اتحادیه رستوران دارن شهر رشت را نیز در همین ارتباط جویا شدیم. او در گفتگو با گیل نگاه می‌گوید: اصل قضیه نظارت توسط دستگاههای مختلف مانند بهداشت، اصناف، اماکن و…. قابل انکار نیست و نظارت بر رعایت مقررات بهداشت و قیمت و.. برای جلوگیری از وجود تخلف باید انجام شود. ‌پور محمدی می‌گوید در برخی ازایام مانند عید، ماه رمضان و یا زمان‌های خاصی که رجوع مردم به این واحد‌ها بیشتر است این بازرسی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

همین تعدد بازرسی‌ها دستگاهایی که باید به واحدهایی خدمات دهنده مراجعه کنند سبب شده تا «ادارات برای هماهنگی و صرفه جویی در هزینه با هماهنگی یکدیگر و با تشکیل یک تیم به بازرسی می‌روند»

او نیز در مورد رفتار تیم بازرسی می‌گوید: برخورد این تیم را برخی موارد خوب نیست و این امر باعث نگرانی‌های در رستوران دار‌ها شده است.

پورمحمدی تاکید دارد که اصل نظارت قابل انکار نیست اما نحوه انجام این اصل ضروری در گاهی موارد سبب اعتراض واحد‌ها شده است.

نکته دیگر صحبت‌های پورمحمدی به نوعی تایید صحبت‌های رستوران دار‌ها است. «رستوران‌های مشهور در این بازرسی‌ها بیشتر در لیست تیم بازرسی‌ها قرار می‌گیرند چون تیم بازرسی ترجیح می‌دهند یک یا دو برند معروف در لیست بازرسی‌ها قرار داشته باشد. یعنی با وجود گزارش مثبت و عدم وجود تخلف یک یا دوماه بعد‌‌‌ همان رستوران در لیست بازرسی قرار می‌گیرد. او می‌گوید: انتظار بر این است که چرخه به نحوی تنظیم شود که همه رستوران‌ها در بازرسی‌ها قرار بگیرند.
این امیدواری وجود دارد از آنجا که گیلان و مرکزش رشت با غذا‌هایش جهانی شده‌اند، بحث نظارت هم از حالت سنتی صرف خارج شود و برای بازرسان هم از سوی نهادهای مربوطه آموزش‌های ویژه در زمینه نوع برخورد، ادبیات انتخابی و حتی زمان بازدید و نوع ورود به رستوران در نظر گرفته شود تا صاحبان رستوران هم با آغوشی باز پذیرای بحث نظارت باشند. نظارتی که در ‌‌نهایت قرار است ارتقای کیفیت و سلامت غذا‌ها را برای شهروندان به دنبال داشته باشد.

(۰)(۰)



کد مطلب: 163777
تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۶

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

گزارش تصویری
به روایت تصویر؛

برداشت پیله های کرم ابریشم در لاهیجان

گیل نگاه/ساعده محمدی : طبق روال هر سال خردادماه که فرا می رسد، برداشت پیله های تر کرم ابریشم در لاهیجان آغاز می شود. در حال حاضر در ایران بیست و دو استان در زمینه پرورش کرم ابریشم…

گزارش تصویری رونمایی از خودروهای جدید و افتتاح ایستگاه ۱۴ آتش نشانی رشت

گیل نگاه/مائده سیدی: مراسم افتتاح همزمان ایستگاه 14 آتش نشانی و رونمایی از 6 دستگاه خودرو اطفایی جدید آتش نشانی شهرداری رشت صبح امروز(پنج شنبه 31خرداد) با حضور،شهردار رشت، اعضای شورای شهر، رئیس پلیس راهور استان و جمعی…

گزارش تصویری گیل نگاه از بقایای زلزله رودبار

دوباره جام جهانی و یادآوری بغض ۲۸ ساله

گیل نگاه/آدینه صالح نژاد: در حالی جام جهانی 1990 ایتالیا در سی و یکمین شب از خردادماه با بازی برزیل و اسکاتلند در حال برگزاری بود که یکی از تلخ ترین حوادث قرن در یکی از شهرهای گیلان،…