تغییر از شهرنشینی به شهرگرایی،نیازمند شهری انسان محور

نرجس محمددوست

نائب رئیس شورای شهر آستانه اشرفیه
یکی از مفاهیم اساسی و مورد مطالعه‌ علم جامعه‌شناسی به ویژه در حوزه‌ جامعه‌شناسی شهر، مفاهیم شهرنشینی و شهر گرایی است. در جامعه‌شناسی بین شهر گرایی و شهر نشینی تفاوت وجود دارد: شهرنشینی بیشتر بار کمی دارد و به معنای جمعیتی است که در شهر حضور دارد، فارغ از روحیات، علائق، خواسته‌‌ها و سایر شاخصه‌های کیفی، اما شهرگرایی به معنای نوعی علاقه شهروندان به شهر که بیشتر از سر آگاهی است و پیش زمینه آن داشتن حس تعلق به شهر است.
حس تعلق به شهر خود متاثر از عوامل بسیاری مانند، قدمت، بافت، معماری، منظر، اجتماع، فرهنگ و …. است و ایجاد حس مکان در بافت‌های شهری یکی از وظایف مدیران و برنامه‌ریزان شهری است.
با مقدمه‌ای که گفته شد نگاهی می‌توان کرد به مساله شهرنشینی و یا شهرگرایی در شهرستان آستانه اشرفیه، گویا سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که از شهرمان می‌شود درآمد کسب کرد اما زندگی نه!
به شهر همجوارمان، یعنی لاهیجان با فاصله ۵ کیلومتر، به خیابان‌های که محل تجمع طبقه بالا و حتی خیابانهایی که محل تجمع و زندگی طبقه متوسط شهری است اگر نگاهی کنیم، آنجا را پر از همشهریان خود با انواع و اقسام پسوندهای به اصطلاح اصیل و غیر اصیل و ریشه‌ای آستانه‌ای می‌بینیم. چه می‌شود که فرهنگ‌ شهرگرایی خود را، انباشت‌های سرمایه‌ای خود را به کناری نهاده و بجای تحمل و اثر گذاری به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنیم.
حق انسان به شهر، حق انسان به محیطی که می‌پسندد، حق انسان به آزادی و… تمامی حق‌های به حق هر انسانی است که فارغ از کجایی بودن، فارغ از پسوند‌هایش کاملا محترم و ارزشمند است. اما آنچه شهری را توسعه می‌دهد شهری انسان محور است.
وجود شهروندان شهرگرا سرمایه‌ای اجتماعی برای توسعه شهر است و علاوه بر سرمایه‌های مادی و زیرساخت‌های شهری، شهروندان شهرگرا نیز از دارایی‌های شهر محسوب می‌شوند. چرا که یکی از مهم‌ترین عوامل شکل دهنده شهر، فرهنگ انسان است و شهروندان به عنوان یکی از مولفه‌های توسعه شهری تا حد زیادی می‌توانند در روند تصمیم‌سازی و اجرای برنامه‌های شهری موثر می‌باشند.
شهری مملو از انسانهایی که با حضورشان، با اسکانشان، با سرمایه گذاریشان، با حتی پیاده قدم زدنشان در شهر سبب توسعه و سبب تغییر فرهنگ شهری از شهرنشینی به شهرگرایی می‌شوند.

اکنون سالهاست شهر آستانه اشرفیه، اگر نگوییم تهی اما دچار کمبود شدید انسانهایی است که حضورشان سبب توسعه، سبب تغییر فرهنگ از شهرنشینی به شهرگرایی است. هیچ منطقه مسکونی در شهرمان را نمی‌توان خیلی متفاوت از جای دیگر شهر تعریف کرد به‌‌ همان تبع هم ریسک سرمایه گذاری‌ها بسیار سود محور همراه با پلشتی در ظاهر ساخت و ساز‌ها شده است.
نبود شهرگرایی شهروندان عواقب زیادی برای شهر دارد، از جمله مشکلاتی مانند وندالیسم یا تخریب اموال عمومی تا نبود مشارکت شهری و عدم پرداخت مالیات و …
عدم تقدم شهرگرایی نسبت به شهر نشینی است که شاهد توقف اجرای پروژه‌های نو و خلاقانه می‌شویم. زیرا تصور عام به درستی واقعیت موجود شهرمان در قالب شهرنیشی است نه شهرگرایی و باور به توسعه و متفاوت بودن یک امر فرهنگی… بنابراین آنچه آستانه اشرفیه را شهری شهرگرا خواهد کرد، وجود انسان‌هایی با خواست و مطالبه شهرگرایی است.

گيل نگاه: انتشار اخبار و یادداشت‌های دريافتی به معنای تائید محتوای آن نيست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود.

(۰)(۰)


کد مطلب: 165584
تاریخ: ۲ بهمن ۱۳۹۶

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
مرتضی رهبر

بنده با کلیات حرف خانم محمد دوست موافق هستم ولی وقتی هنوز شورای شهر و شهردار حتی نمی توانند معضلات سد معبر را حل کنند به خانم محمد دوست عرض میکنم همین شهر مجاور که فرمودند در وسط خیابان اصلی شهر سد معبر نمیکنند چادر و پلاستیک نمی زنند شورا تقصیر شهردار می ندازه شهردار گردن مردم می ندازه
پس وقتی خودشان نمیتوانند یه کار انجام بدهند انتظار از مردم نداشته باشند

(۱)(۰)

پاسخ

جواد

خانم نرجس محمددوست
نائب رئیس شورای شهر آستانه اشرفیه
سلام علیکم
درعلم جامعه‌شناسی ،چه درحوزه‌ جامعه‌شناسی شهر، مفاهیم شهرنشینی و وچه جامعه روستائی انسان محوری ،نادرست است.
چراکه وقتی انسان محورباشد،همینی ست که چه درایران و چه درجهان می بینیم ؛
پراز مشکلات و معضلات عدیده،مقداری پاسخگو هست ولی سعادت و خوشبختی نیست؛
اما اگر محور الله باشد،همه حرکات و برنامه ریزی ها حول محورالله تعریف شود؛
وهمه چیز برای الله باشد.
جامعه به سرانجام سعادت خواهدرسید.
آنوقت جامعه میشود،جامعه هجری(مهاجرا الی الله)
راضیه مرضیه
ومن الله التوفیق

(۰)(۰)

پاسخ

جواد

«یا أَیُّهَا الإِنسان‌ُ ما غَرَّک‌َ بِرَبِّک‌َ الکَرِیم‌ِ»
(چه چیز تو را مغرور کرده، ای انسان؟)
الله در قرآن خود بیان داشته؛
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ…»
(سپاس خداوندی را که آسمان‌ها و زمین را خلق کرد و نور و ظلمات را جعل کرد.)
خدای متعال به زیبایی هر چه تمام، در قرآن خود بیان داشته ؛
که عالم را « #خلقت» و « #جعل» است.
طبیعت و آنچه به ماده می‌شناسیم، مخلوق خدا هستند.
معنویت و عالم معنا نیز مجعول خداست.
مقام خالقیت، تنها از آن خدای متعال است.
اما مقام جاعلیت، هم از آن خداست و هم از سوی خدا به بشر اعطا شده است.
هرآنچه که خدا جعل کرده، زیباست و درجای خود قرار دارد، پس به حق است.
درحالیکه هرگونه سازوکار باطل، جعل انسان‌هاست.

(۰)(۰)

پاسخ

جواد

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ.....
به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده فساد در خشكى و دريا نمودار شده است.......

(۰)(۰)

پاسخ

جواد

دراصل خدای یهود-مسیح و اسلام یکی ست؛
اماخدای اسلام -برخلاف مسیحیت و یهودتحریف شده- خدایی است که غیر از خالق بودن، «رب» نیز هست.
باغبانی‌ست که خود کاشته، خلق کرده و خود نیز گل‌آرایی می‌کند و می‌پروراند.
یعنی عالم را پس از خلقت، به حال خود وانگذاشته و هر لحظه و دائماً مخلوقات خود را ربوبیت می‌کند.
بخشی از ربوبیت خداوند شامل عالم خلق است و بخش دیگر آن شامل عالم جعل است.
ربوبیت خداوند با « عبودیت» از سوی مخلوقات پاسخ گفته می‌شود. (عبودیت بسیار فراتر از شعائر الهی همچون نماز، روزه، زکات و… است.) گرچه گاهی ربوبیت خداوند، عبودیت ما را در پی خود ندارد، اما خدا همچنان ربوبیت می‌کند.
(خانم محترم این خود شرحی مفصل دارد که در این مقال نمی‌گنجد.)

(۰)(۰)

پاسخ

گزارش تصویری

گزارش تصویری کارگاه آشنایی با سواد مالی در رشت

گیل نگاه/پویا بصیری: کارگاه آموزش سواد مالی ویژه جوانان صبح امروز با مشارکت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و استانداری گیلان در مرکز اموزش و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.      …

گزارش تصویری اجرای تئاتر شازده کوچولو در مجموعه خاتم الانبیاء رشت

گیل نگاه/مائده سیدی: تئاتر شازده کوچولو  عصر امروز در سالن وارش خاتم الانبیاء رشت اجرا شد.                            

گزارش تصویری اختتامیه مرحله منطقه ای مناظره دانشجویان ایران با قهرمانی نماینده گیلان

گیل نگاه/مائده سیدی: مراسم اختتامیه مرحله منطقه ای هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان گیلان (منطقه شمال و شمال غرب کشور) با حضور رییس سازمان دانشجویان کشور، رییس دانشگاه پیام نور گیلان، رییس جهاد دانشگاهی گیلان، مشاور…