چشم های شما نیازمند دریافت ۴ گروه از ریزمغذی ها است

گیل نگاه:  به شرط داشتن تغذیه خوب و متعادل، نه تنها از چاقی، دیابت نوع ۲ و سرطان می توان اجتناب کرد، بلکه این نوع رژیم به نفع چشم است و مواد مغذی مناسب در طول زندگی حتی می تواند برای اصلاح کاهش بینایی ناشی از بیماری های چشمی و افزایش سن نیز کمک کننده باشد.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازmedicaldailyدر اینجا برخی گزینه های مغذی برای اصلاح مشکلات چشمی و بهبود سلامت چشم بیشتر معرفی شده است:

اسیدهای چرب امگا ۳: این اسیدهای چرب برای حفظ سلامت چشم حیاتی هستند دو نوع اسید چرب امگا ۳ معروف بهDHAوEPAدر حفاظت از سلامت چشم در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش مهمی دارند بخصوص برای افراد در معرض خطر. سطح پایین این اسیدهای چرب در عوض منجر به سندرم چشم خشک، دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی و رتینوپاتی نوزادان نارس می شود. ناگفته نماند که این اسیدهای چرب برای توسعه بصری مناسب و عملکرد چشم در نوزادان بسیار مهم اند. اسیدهای چرب امگا ۳ در درجه اول در غذاهای دریایی یافت می شوند، بخصوص در ماهی قزل آلا و ساردین و دیگر ماهی های چرب. آنها همچنین در آجیل، دانه ها، روغن های گیاهی و سبزیجات با برگ سبز تیره نیز یافت می شوند. مکمل های اسیدهای چرب امگا ۳ نیز در دسترسند.

لوتئین و زیگزانتین: این کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در چشم هستند و می توانند منجر به کاهش اکسیداسیون در سلول های چشم و جلوگیری از انحطاط شبکه چشم شود. این روند به نوبه خود می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا گردد. با این حال بدن نمی تواند به میزان کافی این دو کاروتنوئید را تولید کند و باید به رژیم غذایی اضافه شوند. سبزیجات با برگ تیره، مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و خربزه سرشاز از لوتئین و زیگزانتین هستند. از میوه هایی مانند کیوی، و انبه و علاوه بر آن از تخم مرغ، ذرت و هویج نیز می توان استفاده کرد.

آنتی اکسیدان ها: یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها به عنوان یکی از موثرترین راه های مقابله با اثرات پیری ناشی از رادیکال های آزاد شناخته شده است. آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین هایEو ث، بتاکاروتن، سلنیوم، روی و… می تواند منجر به خنثی کردن رادیکال های آزاد شود. ویتامین ث در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود در حالی که آجیل، سیب زمینی شیرین، کره بادام زمینی، و غلات غنی شده، سرشار از ویتامینEهستند. مصرف این دو ویتامین به کاهش خطر آب مروارید کمک می کند. میوه های زرد و نارنجی و همچنین میوه های قرمز، سبزیجات، هویج، پاپایا، و انبه، غنی از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن همچنین در جگر، تخم مرغ و شیر نیز یافت می شود. بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می کند و آنهم برای کمک به تنظیم چشم در برابر تغییرات نور، و جلوگیری از ابتلا به آب مروارید.

غلات سبوس دار: نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌ دهد، رژیم غذایی با شاخص پایین گلیسمی احتمال بروز دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را ۸۰ درصد کاهش می ‌دهد. برای کاهش سریع شاخص گلیسمی غذا، غلات سبوس دار را جایگزین نشاسته‌ های تصفیه شده کنید. برنج سبوس دار، جو دو سر، نان سبوس دار و پاستای سبوس دار مصرف کنید.

(۰)(۰)



کد مطلب: 169813
تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

گزارش تصویری
به روایت تصویر

جشن امضای کتاب «پرواز ۶۹» اثر شایان مصلح در رشت

گیل نگاه/رضا احمدپور:   مراسم جشن امضای کتاب شعر «پرواز 69» اثر شایان مصلح شاعر و فوتبالیست گیلانی تیم فوتبال پرسپولیس پنجشنبه شب (3 خرداد) با حضور ورزشکاران، مسئولین و هنرمندان گیلانی در مجموعه یادگار امام رشت برگزار شد.…

گزارش تصویری نمایش «گفتگوی فراریان» در رشت

گیل نگاه/ آیسان حقیقت: نمایش «گفتگوی فراریان» به نویسندگی محمد زارع و به کارگردانی میلاد شجره از 2 الی 9 خرداد در تماشاخانه هامون رشت به روی صحنه می رود.  

از دریچه دوربین «گیل نگاه»؛

مجموعه‌ای از عکس‌های منتخب اردیبهشت‌ماه ۹۷

گیل نگاه/گروه عکس: این گزارش شامل مجموعه‌ای از عکس‌های منتخب رویدادهای خبری ماه گذشته (اول تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۷) از دریچه دوربین عکاسان گیل نگاه است. در ادامه عکس‌هایی از پویا بازارگرد، رضا احمدپور، بابک جدی، آیسان حقیقت، آدینه صالح نژاد، احسان حسن‌پور، مائده سیدی، سائده محمدی، مطهر منفرد و امیرصالحغنجی را مشاهده می‌کنید.      …