خطكشی هنرمندان و خط كشی كه نمی دانيم دست كيست

 وحيد احمدي آرا

روزي سيصد آهنگ از چشم آذر در شبكه هاي مختلف راديو و تلويزيون پخش مي كنيم و او را به صدا و سيما راه نمي دهيم…

شجريان را كه در بدترين شرايط در وطنش مانده و موسيقي سنتي را ترويج داده و زنده نگه داشته ممنوع الكار مي دانيم…و بعد سنگ حمايت از موسيقي سنتي و ملي را به سينه مي سابيم.

ناصر ملك مطيعي را كه ٤٠٠ ميليون بار عكسش پس از مرگش در فضاي مجازي ، به نشانه عشق و احترام دست به دست شده ، مي بريم توي برنامه ، برنامه را مي سازيم و پخشش نمي كنيم…

حبيب را از ان سوي ابها فرا مي خوانيم ، وعده مي دهيمش وسوسه مي كنيمش و در روستايي رهايش مي كنيم تا دق كند…

محسن يگانه و فرزاد فرزين و … شب عيد مي توانند بيايند در برنامه سال تحويل بخوانند و از ١٤ فروردين دوباره ممنوع الكارند تا ماه رمضان!

حميد هيراد و حامد همايون و …در شبكه ي نسيم مي توانند حضور پيدا كنند ، بخوانند و حرف بزنند ولي اگر كنترل را برداري و كانال را عوض كني ، بلافاصله برق قطع مي شود!!!

كدام منطق ، كدام متر و معيار ممنوع التصويري يك هنرمند را تعيين مي كند؟ مصداق پخش يك اثر هنري در صدا و سيما چيست كه با فشار روي دگمه كنترل از اين كانال به آن كانال اين همه تغيير نوسان دارد؟

كدام گشت ارشاد ، مانتوي هنر و موسيقي ايران را در صدا و سيما سانت مي كند كه ببيند قابل پخش است يا خير ؟

اصلا متر و خط كش فرهنگ و هنر اين كشور دست كيست؟ اصلا فرهنگ و هنر را ميتوان اندازه كرد و برايش خط و خطكش تعريف كرد؟

ان شخص، نهاد ، تشكيلات ، مجموعه، مغز متفكر اين تصميمات كيست؟ كجاست؟ چرا يك بار نميايد جلوي دوربين تا ما ببينيم جنس خط كش اش چيست؟

اگر كارش درست و قابل دفاع است چرا مثل خيلي ديگر از پرروها كه حتي كارشان قابل دفاع هم نيست ، كتش را نمي پوشد و دگمه نخست پيراهنش را به زور نمي بندد و با گردني كلفت ( لابد از پول نفت) نمي آيد جلوي دوربين بكويد : خوب كردم!

بگويد يك نسل ، سالهاست دارند اشتباه مي كنند مرغ سحر را دوست مي دارند! اشتباه مي كنند مادر را دوست دارند! اشتباه مي كنند به سينما ميروند و اشتباه مي كنند موسيقي گوش مي دهند و اخيرا نيز اشتباه مي كنند فوتبال هم مي بينند!

چهل ميليون نفر اشتباه مي كنند از تلگرام استفاده مي كنند ، همانگونه كه اشتباه كردند و از ويديو استفاده كردندو همانگونه كه اشتباه كردند و منزل همسايه شان ماهواره داشت و همانكونه كه اشتباه كردند پيراهن استين كوتاه پوشيدند و همانگونه كه اشتباه كردند شلوار جين به پا كردند و ….

عزيز دلم بيا جلوي دوربينها ! نترس ! بلند بگو يك نسل ، سالهاست كه اشتباه مي كند و شما يك تنه جلوي اين اشتباهات ايستاده اي .

كاش با تو آشنا مي شديم ، كاش موقعي كه با خط كش بلند و كرارت كف دستهايمان را تنبيه مي كردي چشمانمان را نمي بستيم و چهره ي متفكرت را مي ديديم و مي فهميديم چه كسي براي فرهنگ و هنر اين نسل تصميم مي گيرد.

كاش مي فهميديم كدام انديشه ، كدام تفكر ما را از موسيقي فرهاد ، به موسيقي امروز رسانده، سه تار را از دستمان گرفت و … نام هر سازي را بياورم به كسي بر ميخورد … جارو را به دستمان داد… تا زباله هاي اين همه بهم ريختگي فرهنگي را زير فرش جا بدهيم!

عزيز دلم بيا جلوي دوربينها

شهامت داشته باش

بگو موقعي كه اجازه دادم ملك مطيعي به استوديو بيايد و برنامه اش را ضبط كند هنوز قيصر را نديده بودم و بعد يادم امد فرمون را بچرخانم و جلوي پخش را بگيرم!

حق اين نسل است كه لااقل بداند چه كسي ، چه نهادي ، چه سازماني ، چه انديشه اي دارد براي فرهنگ و هنر و تصوير و رسانه اش تصميم مي گيرد .

بداند خط كش دست كيست. اين هم حقش نيست؟

گيل نگاه: انتشار اخبار و یادداشت‌های دريافتی به معنای تائید محتوای آن نيست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود.

(۰)(۰)



کد مطلب: 185112
تاریخ: ۶ خرداد ۱۳۹۷

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
ایرانی

چه کسی ناصر ملک‌مطیعی را ممنوع‌التصویر کرد؟
در میان چهره‌های فعال در سینمای ایران پیش از انقلاب اسلامی،‌ نام‌های درخشانی وجود دارد. چه در عرصه بازیگری و چه در حوزه کارگردانی. مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، امیر نادری، علی حاتمی، ناصر تقوایی، عباس کیارستمی، علیرضا داوود نژاد و سیروس الوند چهره درخشانی بودند که فعالیت خود را در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی آغاز کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازهم به فعالیت خود ادامه دادند و بارها از جشنواره ملی فجر جایزه گرفتند.

عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داود رشیدی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، مهدی فخیم زاده، سعید راد، عنایت بخشی، بهزاد فراهانی، شهلا ریاحی، ملکه رنجبر، ژاله علو، محمد متوسلانی، بهمن زرین پور، آفرین عبیسی، فرامرز قریبیان، پروانه معصومی، حمیده خیرآبادی و ثریا قاسمی بخشی از بازیگرانی اند که فعالیت حرفه‌ای آنها در سینما با انقلاب اسلامی دچار انقطاع نشده است.
اما در میان چهره‌های مهم سینمای پیش از انقلاب، چند نفر را می‌توان برشمرد که در فعالیت حرفه‌ای آنها در سینمای ایران از ۱۳۵۷ به این‌سو، به‌شدت کمرنگ شده است. بهروز وثوقی، بهمن مفید، محمدعلی فردین، سوسن تسلیمی و ناصر ملک‌مطیعی مهم‌ترین افراد این سیاهه هستند. برای پیگیری سرنوشت این چهره‌ها، بررسی موردی تجربه اکران فیلم برزخی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برزخی‌ها را ایرج قادری در سال ۱۳۵۸ شروع کرد و تا اواخر سال بعد کارهای فنی آن به طول کشید. در این فیلم بخش قابل‌توجهی از چهره سرشناس عرصه بازیگری سال‌های پیش از انقلاب ایفای نقش کردند. محمدعلی فردین، سعید راد، ناصر ملک‌مطیعی، حسین شهاب و محمدعلی کشاورز ازجمله این چهره‌های سرشناس هستند.
این فیلم پس از آماده شدن،‌ به‌عنوان نخستین فیلم توقیفی در دوران انقلاب اسلامی شناخته شد. مهدی کلهر که نخستین معاون سینمایی بود، این فیلم را توقیف کرد. کلهر سال‌ها بعد در مصاحبه با مجله عصر اندیشه این تصمیم را ناشی از اصرارهای #میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت عنوان کرده بود. کلهر، نقش محسن مخملباف در این تصمیم را برجسته می‌داند.

عبدالمجید معادیخواه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت نیز در گفتگویی که سال ۹۲ با سایت خبری خبرآنلاین داشته است، روایت جالبی از این اتفاقات دارد: آن زمان یک دعوای مفصلی به وجود آمد بر سر اکران فیلم «برزخی‌ها» بوجود آمد به همه‌جا ازجمله مجلس هم کشید. هم مطبوعاتی که آقای #خاتمی اداره می‌کردند، مثل کیهان به ما می‌تاختند و هم امثال آقای مخملباف فریاد «وا اسلاما» سر می‌دادند. در آن هیاهو هیچ‌کس نیامد ببیند که اصلاً داستان فیلم «برزخی‌ها» چیست.
معادیخواه در آن زمان به دو دلیل از اکران فیلم حمایت می‌کند. نخست به دلیل محتوای فیلم که اعلام همکاری بازیگران سرشناس سینمای پیش از انقلاب با مردم و انقلاب اسلامی بود، دلیل دوم هم حفظ حرمت امضای وزیری بود که به تهیه‌کننده مجوز ساخت این فیلم را داده بود و تهیه‌کننده به اعتبار این امضا ده میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده بود.
معادیخواه روایتی هم از جلسه‌ای که با آقای #خامنه‌ای داشته است ارائه می‌دهد. او می‌گوید که ایشان را در جریان مسئله قراردادم و فشارها را هم توضیح دادم. نظر ایشان ین بود که به‌صرف حضور یک بازیگر در فیلم نباید جلوی اکران آن گرفته شود و اگر فیلم اشکالی ازنظر محتوایی ندارد می‌تواند اکران داشته باشد.
مهدی کلهر در گفت‌وگویی با ماهنامه سینما رسانه گفت: روزی که ما جلوی فیلم برزخی‌ها را گرفتیم، وزیر وقت که آقای معادیخواه بود رفت پیش آقای خامنه ای که آن زمان رئیس‌جمهور بودند. با من تماس گرفت و گفت: آقای خامنه‌ای می‌گویند به دلیل بازی کردن فردین نباید جلوی فیلم گرفته شود. اگر فیلم اشکالی دارد؛ اشکالش را برطرف کنید و فیلم را نشان بدهید. بازی کردن فردین اشکالی ندارد
به هر صورت برزخی‌ها اکران شد، البته فقط در تهران. با شروع اکران فروش فیلم بسیار جلب توجه کرد. اما افزایش فشارها به وزارت ارشاد موجب کناره‌گیری معادی خواه از این سمت شد و میرحسین موسوی شخصاً اداره وزارتخانه را به عهده گرفت. ازجمله نخستین تصمیمات موسوی نیز توقف اکران برزخی‌ها بود.

(۲)(۰)

پاسخ

گزارش تصویری

گزارش تصویری آغاز به کار دومین نمایشگاه عکس گروه «زی» در رشت

گیل نگاه/پویا بصیری: نمایشگاه عکس گروه عکاسی «زی» با عنوان «روایت دوم: بی چرا زندگانیم» عصر امروز در نگار خانه الهی رشت آغاز به کار کرد. پایگاه خبری و تحلیلی گیل نگاه حامی رسانه ای این نمایشگاه است.…

گزارش تصویری تودیع و معارفه بخشدار رحیم آباد رودسر

گیل نگاه/علی عزتی: مراسم تودیع و معارفه بخشدار رحیم آباد رودسر عصر امروز در سالن همایش کتابخانه عمومی این بخش برگزار شد. در این مراسم که با حضور علی اصغرجمشید نژاد معاون سیاسی استاندار گیلان و جمعی از…

گزارش تصویری جشن نوروزبل ۱۵۹۲ در دیلمان

گیل نگاه/ احسان حسن پور: سومین دوره جشن نوروزبل دیلمی، همزمان با آغاز سال 1592 دیلمی در دهستان آسیابر بخش دیلمان شهرستان سیاهکل برگزار شد.