چرا در شهرهای شمالی پروژه احداث مترو دشوار است؟

تراموا سال آینده در رشت کلید می خورد

گیل نگاه:  مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از آماده سازی طرح احداث تراموا در شهر رشت خبر داد و گفت: اگر تمام اقدامات به درستی پیش رود عملیات اجرایی این پروژه از سال آینده کلید خواهد خورد.

به گزارش ایسنا، حسین رجب صلاحی به راه‌اندازی تراموا در شهر رشت اشاره کرد و گفت: در صددیم رشت را به سمت راه‌اندازی تراموا سوق دهیم؛ زیرا تراموا افق آینده شهرهای ما است و هزینه‌های آن نیز نسبت به مترو کمتر و حدود یک پنجم است. همچنین هر یک کیلومتر مترو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که اگر هزینه‌های تراموا را محاسبه کنیم رقمی میان ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان را در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: تراموا زیبایی شهر را دوچندان کرده و در شهرهایی که توریست پذیر است نیز می‌تواند به عنوان جاذبه گردشگری مورد استفاد قرار گیرد ضمن اینکه استفاده از تراموا باعث کاهش آلودگی هوا نیز خواهد شد. از طرفی عمر مفید BRT  بین ۷تا ۱۰ سال بوده درحالی که عمر مفید تراموا بالای ۳۰ سال است. همچنین هر رام تراموا می‌تواند حداقل ۳۰۰ نفر را جابه‌جا کند که در مقایسه با اتوبوس تعداد بالایی است.

رجب صلاحی تصریح کرد: رشت امسال مجوز سازمان قطار شهری را دریافت کرد. به همین منظور امکان احداث مترو را دارد؛ اما چون در شهرهای شمالی سطح آب‌های زیرزمینی بسیار بالا است پروژه احداث مترو اقدامی سخت و پرهزینه است؛ به همین منظور پیشنهاد کردیم که به صورت پایلوت در این شهر تراموا راه‌اندازی شود و چون مرکز شهر رشت نیز به محلی برای پیاده روی تبدیل شده است تراموا به راحتی می‌تواند تردد کند. درحقیقت قصد داریم رشت را به عنوان پایلوت این طرح قرار دهیم تا باقی شهرها از آن نمونه برداری کنندو اگر تمامی اقدامات به درستی پیش رود عملیات اجرایی آن از سال آینده کلید خواهد خورد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری ها با بیان اینکه خطوط BRT در تهران قابلیت تبدیل شدن به خطوط تراموا را دارند، گفت: پیشنهاد ما این است که در تهران و در مسیرهای BRT  آزادی – امام حسین و راه‌آهن-تجریش ریل‌گذاری تراموا انجام شود؛ البته این ریل گذاری باعث نخواهد شد که تردد اتوبوس‌ها متوقف شود، بلکه این دو می‌توانند در کنار یکدیگر جابه‌جایی مسافر انجام دهند.

وی  اظهار کرد:در تمام دنیا از تراموا برای جابه‌جایی مسافر استفاده می‌شود و تراموا می‌تواند راهکاری برای نجات تهران از ترافیک و آلودگی باشد. ضمن اینکه از نظر اقتصادی نسبت به مترو به صرفه تر است.

رجب صلاحی در ادامه با بیان اینکه از ۲۰۰۰دستگاه واگن مترویی که قراراست ساخته شود۱۰۵۰ دستگاه برای تهران و۹۵۰ دستگاه برای شهرهای دیگر است،اظهار کرد: اسناد مناقصه این ۹۵۰ دستگاه برای شهرهای شیراز و اصفهان، تبریز ، اهواز ، کرمانشاه، کرج ، مشهد و قم  آماده شده است و در صدد انجام اقدامات بعدی این مناقصه هستیم.

 

(۰)(۰)



کد مطلب: 187281
تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
همشهری

ایشالله ....

(۰)(۰)

پاسخ

گزارش تصویری
به روایت تصویر؛

سفر محمدباقر نوبخت به شهرستان های رودسر و املش

گیل نگاه/پویا بازارگرد: صبح امروز آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در مدرسه زینبیه شهرستان رودسر، بازدید از بمدرسه شبانه روزی فاطمیه املش و بازدید از سد مخزنی پلرود با حضور دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و…

گزارش تصویری از مراسم آغاز سال تحصیلی در رودسر

گیل نگاه/علی عزتی: صبح امروز آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در مدرسه زینبیه شهرستان رودسر با حضور دکتر محمدباقر نوبخت، دکتر مصطفی سالاری و جمعی از مقامات استانی و محلی برگزار و زنگ آغاز سال تحصیلی توسط…

گزارش تصویری از مراسم رژه نیروهای مسلح در رشت

گیل نگاه/سید جواد میرحسینی: همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح با حضور  یگانهای نمونه ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در رشت برگزار شد.  در نخستین روز از هفته دفاع مقدس مراسم رژه…