نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد؛

رتبه رشت در میان سکولارترین و فردگراترین شهرهای ایران

جمع بندی نتایج ارائه شده در این تحقیقات نشان می دهد شهر رشت کمترین گرایش مذهبی و دومین شهر از نظر فردگرایی در میان همه شهرهای ایران است. همچنین رشت یازدهمین شهر ایران از نظر پر رنگ بودن ارزش های خانوادگی است.
امیدواریم طرح علمی این مسائل، بدون هرگونه نگاه و برداشت سیاسی، بتواند یاری دهنده پژوهشگران و سیاست گذاران فرهنگی استان باشد.

به گزارش گیل نگاه: نتایج تحقیقی که در دانشگاه شاهد تهران انجام شده نشان می‌دهد از ۲۸ مرکز استان در ایران، دینداری در زاهدان، اردبیل، کرمان و قم بیشتر از سایر استان‌هاست و کمترین میزان گرایش مذهبی در رشت، تهران، اهواز و کرمانشاه دیده می‌شود.

این تحقیق که توسط امیر خالد رستگار، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران و میثم محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران در شماره تابستان نشریه جامعه‌شناسی کاربردی منتشر شده به بررسی رابطه دینداری، سکولاریسم (عرفی گرایی)، فردگرایی و ارزش‌های خانوادگی با میزان باروری در مراکز استان‌های کشور پرداخته است.

بر اساس این پژوهش، شیراز، تهران، رشت و سنندج سکولارترین شهرهای ایران هستند، اما گرایش به سکولاریسم در زاهدان، یزد، مشهد و قم کمترین است.

از نظر فردگرایی هم ساکنان شیراز، رشت، تهران و مشهد بیشترین تمایل را به فردگرایی نشان می‌دهند، اما این گرایش در زاهدان، یزد، کرمان و سمنان در حداقل است.

بندرعباس، سمنان، یزد و بوشهر بیشتر از دیگر مراکز استان‌ها، ارزش‌های خانوادگی را مهم می‌دانند، اما این ارزش‌ها در ساری، ارومیه، کرمانشاه و همدان کمتر اهمیت دارند.

این بررسی نشان می‌دهد که دینداری با سکولاریسم و فردگرایی رابطه معکوسی دارد و در شهرهایی که دینداری کمتر است، گرایش به فردگرایی و سکولاریسم بیشتر دیده می‌شود.

150526123415_piety

داده‌های این تحقیق از “پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان” استخراج شده که از طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در سال ۱۳۸۳ منتشر شد، اما محققان بررسی آماری مجددی بر روی داده‌‌های آن انجام دادند.

محققان بین‌المللی معتقدند که “تغییر در نرخ باروری جامعه، نشانه نوعی تغییر فرهنگی است” و این با کاهش نرخ باروری در ایران پس از پایان جنگ با عراق همخوانی دارد چون “تغییرات فرهنگی از جمله تغییراتی است که جامعه به ویژه در سال‌های پس از جنگ با آن روبرو بوده است.”

ویژگی‌های فرهنگی و باروری

محققان این پژوهش به این نتیجه رسیدند که “رابطه کاملاً معناداری میان متغیرهای فردگرایی، دینداری، سکولاریسم و ارزش‌های خانوادگی در میان مراکز استان با نرخ باروری در این استان‌ها وجود دارد؛ به این معنا که هر چه میزان دینداری در شهرها بیشتر، سطوح سکولاریسم و فردگرایی کمتر و میزان توجه به ارزش های خانوادگی بیشتر باشد، نرخ باروری در آن شهرها بیشتر است.”

به این ترتیب “نرخ باروری در استان‌هایی که در آن ها سطح دینداری بالاتر است، بیشتر است” و در میان چهار بعد دینداری؛ “دینداری اعتقادی (اعتقاد به اصول دین اسلام)، احساسی (احساس وابستگی و تعلق به دین)، تجربی (به کارگیری دین در زندگی روزمره) و مناسکی (انجام اعمال و مناسک دینی)”، داده‌ها نشان می‌دهند که “بعد مناسکی بیشترین ارتباط مثبت را با نرخ باروری دارد.”

150526125019_thinkstockphotos-160626198

 

اما از میان متغیرهای فوق، “فردگرایی بیش از دیگر متغیرهای فرهنگی، نرخ باروری را در مراکز استان‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد” و “بیشترین رابطه را با نرخ باروری دارد.”

نتایج این تحقیق با تحقیق دیگری همخوانی دارد که به “مطالعه‌ رفتار و نگرش باروری دو نسل مادران و دختران و عوامل فرهنگی مرتبط با آن” پرداخته بود و در سال ۱۳۹۰ در نشریه جامعه‌شناسی جوانان منتشر شد: “عوامل فرهنگی بهترین توضیح دهنده سطوح متقاوت باروری بین دو نسل مادران و دختران‌شان است.”

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که “گرایش به استقلال فردی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ در ایران گسترش یافته است. این داده ها بیان می‌کنند که ارزش‌ها در ایران به طرف ارزش‌های خودمختاری در حرکتند.”

تحقیق دیگری هم که در سال ۱۳۸۹ در باره “تاثیر ابعاد مختلف استقلال زنان و تاثیر آن بر نرخ باروری” انجام شده تاثیر عوامل فرهنگی اجتماعی را در نرخ باروری نشان می‌دهد.

بر اساس این تحقیق که در نشریه زن در توسعه و سیاست منتشر شد تحولات فرهنگی-اجتماعی، به ویژه تحول در ساختار خانواده و حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی در سه دهه اخیر بر نرخ باروری تاثیر گذاشته است.

این تحقیق نشان داد “بافت قومی و فرهنگی هر منطقه” بر میزان استقلال زنان تاثیر دارد و میزان استقلال زنان بر نرخ باروری تاثیر می‌گذارد.

 

گروه های قومی مازنی، گیلک و فارس به ترتیب پایین‌ترین سطح باروری و گروه های قومی لر، کرد و بلوچ بالاترین میزان فرزندآوری را داشته اند.

 

ایران در چند دهه اخیر افت شدیدی را در میزان باروری کل تجربه کرده است، به گونه‌ای که نرخ رشد جمعیت در ایران از ۳.۹ درصد در دهه ۶۵- ۱۳۵۵، به ۱.۹۶ در دهه ۷۵- ۱۳۶۵، و ۱.۶۱ در ۸۵- ۱۳۷۵ کاهش یافته و بر اساس پیش بینی جمعیتی سازمان ملل، میزان باروری کل در ایران از ۱۴۰۱ شمسی به بعد، به رشد جمعیتی منفی منجر خواهد شد که با آمارهای سرشماری ایران هم همخوانی دارد.

(۰)(۰)


کد مطلب: 2940
تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.
حاتم

سلام
به نظر بنده نگارندگان مقاله اطلاعات ضعیفی از بافت شهری شهرهای بزرگ ومهاجر پذیری چون مشهد و شیراز دارند ومهاجر پذیری این شهرها را به علل بیشماری مانند آب و هوا،ثروت،مردمان خونگرم وغیر ناسیونالیست، دانشگاههای بینالمللی و..... کمتر در نظر گرفته اند. اینجانب که یک شیرازی اصیل هستم و بافت وسیع فامیل چند صدنفری خود و همسرم را میشناسم نظر کاملا متفاوت وشاید عکس دارم
خانواده های غیر مهاجر اصلا از این الگو پیروی نمیکنند وحتی عکس ان هستند لذا این مقاله را فاقد وجاهت علمی لازم از لحاظ بخصوص نمونه گیری ارزیابی می کنم ولی
دکتر حاتم

(۲۹)(۳۸)

پاسخ

میلاد:

جناب حاتم. بنده به طور کامل شیرازی هستم و اصالت بنده به محله لب آب شیراز بر میگرده و در کتاب شیراز قدیم نام فامیل بنده به عنوان اصحاب اون محله قدیمی شیراز قبد شده و کاملا این مقاله رو قبول دارم وفکر میکنم به طور کامل مقاله مو شکافانه برسی شده . بخش ورود مهاجران درست اما بدنه اصلی فرهنگی هر شهر کاملا به افکار اولیه صاحبان هم بر میگردد. در کل ملاک های قابل افتخاری برای شهر من در این مقاله وجود داشت.

(۳۶)(۷)

پاسخ

mohsen:

دوستان فقط به یه نکته کوچیک توجه کنید!
در این تحقیق که ادعا میشه علمی هست؛ در مورد ۲۸ شهر تحقیق شده! یعنی پژوهشگر یا پژوهشگران گرامی (با توجه به اینکه مطالعات کتابخانه ای به درد همچین تحقیقی نمی خوره) به همه این شهرها مراجعه کردن و مطالعات میدانی خودشون رو جمع آوری و طی یک روند احتمالا طولانی تحلیل و بعد این نتایج حاصل شده!
مگه میشه؟! مگه داریم؟!
بابا یه چیزی بگید که بگنجه. یه همچین تحقیقی بر فرض امکان پذیری؛ چقدر طول می کشه؟ چقدر زمان و هزینه و امکانات می خواد؟!

(۷)(۷)

پاسخ

فرید

من یک شیرازی اصیل هستم و مطلب محقق را قبول دارم از تفریحات روزهای تعطیل در شیراز و خرید لوازم تفریحات غیر اسلامی کاملا مشخص هست

(۳۸)(۹)

پاسخ

آرزو

سلام
من کاملا موافقم...اهل شیرازم و هیچ کدام از شهرهای ایران مناسب روحیه ما شیرازی ها نیست....

(۳۸)(۸)

پاسخ

آسیه

شیراز سومین حرم اهل بیت وشهر مذهبی است ۲۰سال ساکن شیرازم شهری که همیشه در مراسم و آیین هایمذهبی مراسمی باشکوه و بی نظیری دارد، مقاله صحت ندارد

(۱۸)(۵۸)

پاسخ

بهناز:

نه واقعا من هیچوقت مراسم عاشورا رو شیراز لمس نکردم!

(۲۴)(۱۱)

پاسخ

مریم

به نظر من مردم اصیل شیراز بسیار مذهبی هستند ولی از زمان جنگ و مهاجرت خوزستانی ها و به ویژه آبادانی ها رفتارهای جدیدی به این شهر وارد شد که با ورود اقوام لر از نورآباد و یاسوج این رفتارها شدت یافت. مطمئنا اگر مطالعه موردی بین اقوام لر و آبادانی های ساکن در شیراز و شیرازی های اصیل صورت بگیرد به نتایج جالبی خواهید رسید.

(۲۰)(۴۳)

پاسخ

ر.ر:

حرف بی ربط و نسنجیده نزن
باعث افتخارت باشه که خوزستانی و بالاخص آبادانی اومدن تو شهرت
اونم آبادانی که شهرش تو خاورمیانه تک و مشهور بود.
و جنگ لعنتی اونا رو بی خانمان کرد و آواره
تا یه بی فرهنگ مثل تو بیاد و حرف مفت بزنه....

(۹)(۱۷)

پاسخ

جمشيد:

مريم جان از وقتي آبادانيا اومدن شيراز بساط كاهوترشي شما هم برانداخته شد،
قربونت برم نه تنها شيراز بلكه همه شعراي ديگه ازجمله پايتخت نشينا لارژ بودن و هزينه كردن رو از آبادانيا دارن، بعدحالا شما آبادانيا رو با لُرا مقايسه ميكني؟؟؟
معلومه خيلي نميدوني،

(۷)(۱۷)

فرزاد:

عزیزم لرها ۲۵۰۰ ساله تو شیرازن اصلا لرها شیراز را شیراز کردن تاریخ نخوندی نمیدونی اصالت هخامنشیان لر بوده تو حتی نمیدونی اصالت اون منطقه هم حداقل در سه هزار سال گذشته لر بوده دوره تقریبا جدید هم کریم خان زند که اظهر من شمس که لر بود اما این مشکلات که تو تحقیق انجام شده تقریبا به صورت کم یا زیاد تو تمام این مملکت وجود داره و اینکه یه شهر اول یه شهر دهم به این معنا نیست که شهر دهم تفاوت چشمگیری با شهر اول داره تو دو صد متر نفر اول با نفر آخر کمتر از یک ثانیه اختلاف زمانی دارن تو زیاد خودتو ناراحت نکن

(۱۸)(۱۰)

پاسخ

مهتاب

شیراز ، سومین حرم اهل بیت در ایران
صاحب بزرگترین اجتماع معتکفین
بزرگترین هیئت مذهبی دانش آموزی و دانشجویی
و یکی از برترین شهرها در تربیت حافظان و قاریان قرآن است.

و صد البته که متاسفانه تهاجم فرهنگی ، تمامی ایران را در بر گرفته. حالا هی بگید تهاجم فرهنگی وجود نداره!!!!

(۱۱)(۳۷)

پاسخ

ارغوان

با سلام، به دوستان شیرازی عزیز، واقعیتش در مورد کار آماری، همه می دونند که نمیشه از کل جامعه آماری نظرخواهی کرد. اعتبار این مقاله به نحوه نمونه گیری و دقت طراحی پرسشنامه بر میگرده و برای فهم اون باید به خود این مقاله در مجله علمی که چاپ شده برگردید. چون این سایت فقط خبر اون رو چاپ کرده. حتما می دونید که نمیشه با گفتن اینکه پدر و عمو و خاله من مذهبی هستن و یا نیستن در مورد کل شهرتون اظهار نظر کنین.

(۱۹)(۲)

پاسخ

ali

یک تحقیق علمی را نمی توان همینجوری رد کرد
انچه از نتیجه کار تحقیقاتی این گروه منتج شده از نظر بنده که عمری دراین شهر زندگی می کنم به حقیقت نزدیکتر می باشد تا نظرات آقایانی که صرف نماز جمعه و اعتکاف و...که ساپورت حکومتی میشوندرا ملاک نظر خویش قرار داده و کار علمی محقق را به راحتی رد می کنند

(۲۵)(۱)

پاسخ

طهماسب:

البته شیراز در جنبه های دیگه ای هم در حوزه آسیب های اجتماعی رتبه بالایی داره .

(۹)(۲۰)

پاسخ

mohsen:

تو این مطالب ( حتی نمیشه گفت مقاله) فقط ادعای علمی شده و از روش تحقیق ذکری نشده. ضمن اینکه برخی مفاهیم از قبیل دین داری اینقدر وسیع هستند که کمّی کردنش تقریبا غیر ممکنه. معلوم نیست این محققین چه جوری تونستن دینداری مردم و یا ارزش های خانوادگی رو ارزیابی و کمی کنن.
هر چیزی رو که ادعای علمی بودن کرد به عنوان مطلب علمی نپذیرید!

(۳)(۵)

پاسخ

فرزاد:

با شما تا حدودی موافقم برای یه تحقیق باید پارادایم تحقیق متدولوژی تحقیق نحوه تعامل محقق با تحقیق جامعه آماری و نمونه ای تحقیق و... مشخص باشه تا بشه نتیجه تحقیق رو نقد کرد همچنین باید توضیح داده شود که چگونه با چند سوال میشه مفاهیم
وسیعی مانند دینداری رو بصورت کمی بیان کرد ولی با این همه دلایل نمیتوان منکر که در این تحقیق امده شمطالبین خیلی از این مسایل را با امارامدهامار مانند نرخ باروری زنان نرخ ازدواج و طلاق نرخ زندگی مجردی و ... تا حدودی بدست آورد

(۰)(۱)

حمید:

بندرعباس رتبه اول این سکولار است به نظرم من کل ایرانو دور زدم اهواز هم رتبه دوم .

(۰)(۱)
محمد

من اهل و ساکن تهرانم و میبینم ساکنین شهرم با چه سرعتی از مذهب و خانواده دور میشوند. البته تهران مثل یک اردوگاه بزرگ مهاجران است. اما در بین قومیت های مختلف در تهران فارسها(تهرانی، اصفهانی، خراسانی و...)پایبندی بیشتری به خانواده و مذهب دارند. متاسفانه اکثر مهاجران در تهران از فقر فرهنگی و سواد پایین رنج میبرند و این باعث میشود که درعین پایبندی والدین اما فرزندان در جو شهر گم شده از ارزشهای خانوادگی و مذهبی دور شوند به ویژه آذری هایی که در دو سه دهه اخیر وارد پایتخت شده اند

(۹)(۲۰)

پاسخ

حمید:

فقر وذات خراب اینجوری باعث میشه

(۰)(۱)

پاسخ

tahere:

لطفا بیشتر مطالعه بفرمایید، قضاوت شما عجولانه بنظر میرسه.
با آرزوی بهترینها

طاهره از تبریز

(۰)(۰)
محمدقاسمی

باسلام و عرض ادب ، اگر به مقاله بالا و جدول ارایه شده در ان دقت کنید ،فقط در مورد بیشترین و کمترین ها قضاوت شده و اگر به شهرهای حد وسط مثل ارومیه ،اصفهان ،زنجان ،قزوین و نظایر ان دقت کنید ،به نتیجه متفاوتی میرسید ،به نظر من میبایست به موقعیت اقتصادی ،صنعتی یا کشاورزی بودن شهرها و میزان مهاجرپذیری انها که در تبادل فرهنگ ها و سنن نقش بسیار مهمی دارد نیز توجه شود.
شاید در امار جمعیت تحت پوشش اب و فاضلاب نیز به این مساله برخورد کرده باشید که در مناطقی که کشاورزی بیشتر است بدلیل نیاز به تامین نیروی کار ،بعد خانوار بیشتر است،همچنین در استانهایی که نرخ بیکاری بالاست یا کشاورزی بدلیل خشکسالی یا ساخت و ساز بیرویه در زمینهای کشاورزی کاهش یافته و تعطیل شده احتمال مهاجرت به شهرهای صنعتی نظیر تهران ، اصفهان ،تبریز و یزد و مشهد بسیار زیاد است و بخش کمی از موضوع افزایش بعد خانوار به مذهبی یا غیر مذهبی بودن ربط دارد. لذا در براورد میزان اب و انرژی مورد نیاز شهرها این مساله مهم حتما باید در نظر گرفته شود

(۳)(۵)

پاسخ

محمدرضا ظفری

من دانشجوی ارشد مدیریت هستم . ابتدا به این محقق لاید فرمود که جامعه تحقیق ایشان بسیار وسیع بوده و مسلم لازمه این تحقیق بدست آوردن یافته های بیشتر و همچنین محققین مازادتر خواهد بود . ضمن اینکه متغیرهای مستقل و وابسته و مداخله گر و .... بنده حاضر هستم با ایشان مجدد این فرایند را مورد بررسی قرار دهیم . ظفری استان گیلان . ۰۹۳۵۳۵۳۵۱۳۱

(۴)(۷)

پاسخ

محمدرضا ظفری

باید صحیح می باشد

(۲)(۱)

پاسخ

زینب

باسلام وخسته نباشید خدمت محقق محترم ٬ ازنظرمن زحمت ایشان را نمی توان دور از واقعیت دانست ٬ درشهر شیراز هیچ گونه مراسم عزاداری قوی وجود ندارد٬ پایبند نبودن افراد خانواده به اصل واساس خانوادگی کاملا مشهود است.بالارفتن امار طلاق ٬ تنها زندگی کردن جوانان پسر یا دختر این شهر گواه بر این ادعای من هستن ووجود موارد دیگر که مطمعنن محقق عزیز بادرنظرگرفتن انها به این نتیجه رسیده است.وبااین طیف وسیع جامعه اماری جای تشکر وخسته نباشید را دارد.

(۸)(۵)

پاسخ

پدرام:

رتبه فردگراییش ۲۸ هست. یعنی بنیان های خانوادگی بسیار قوی است.
منی که علوم اجتماعی میخوانم میفهمم پیمایش کلا مغالطه چرتی است که به نام روش علمی در ایران استفاده می شود.

(۲)(۲)

پاسخ

zienab

واقعیت دور از نظر را بدون هر گونه تعصب قومی باید پذیرفت ٬ این گونه تحقیقات برای طرح وساخت جامعه دارای ارزش وقابل قدردانی است.باتوجه به به اینکه محل زندگیم در شهر شیراز هستم کاملا بانظر این محقق عزیز موافق هستم.

(۸)(۵)

پاسخ

zienab

در شهر شیراز

(۴)(۱)

پاسخ

zieba

واقعیت دور از نظر را بدون هر گونه تعصب قومی باید پذیرفت ٬ این گونه تحقیقات برای طرح وساخت جامعه دارای ارزش وقابل قدردانی است.باتوجه به اینکه محل زندگیم در شهر شیراز است٬ نداشتن تعهد به اصوال واساس خانواده وتنها زندگی کردن در بین جوانان دختر وپسر این شهر ٬ بالارفتن آمارطلاق٬ تمایل به تک فرزندی نشاندهنده صحت کلام این محقق عزیز است ومن کاملا بانظر ایشان موافق هستم.

(۴)(۴)

پاسخ

سعید

با سلام
بنده هم با نتایج تحقیق فوق موافقم و نمونه ی کوچک یک کشور را می توان در دانشگاه یافت
دانشگاه ایرانی کوچک با تمام اقلیت ها و مذاهب و اقوام می باشد که به راحتی می توان در آنجا به تمام نظرات و عقاید دسترسی داشت. در صحبت و برخورد با دانشجویان شهرهای مختلف کشور تقریبا تمام نکات بالا مشهود است. بنده به عنوان دانشجو تقریبا با تمام اقلیت ها و مذاهب و قومیت ها برخورد داشته و نتایج این تحقیق را در برخورد با این افراد به طور کامل حس کرده ام و به پژوهشگر این تحقیق تبریک می گویم.

(۱)(۶)

پاسخ

فرهنگ هخامنش

با سپاس از محققين بزرگوار بنده مدت ٤سال ساكن زاهدان بودم واقعأ يكى از مذهبيترين شهرهاى ايران است ومدت ١٥سال در تهران زندگى نمودم كه تمايلات مذهبيشان از بسيارى از شهرهاى ايران كمتراست در شيراز نيز تمايلات مذهبى بين مردم خصوصأ قشر جوان وتحصيل كرده بسيار پايين وتمايل به فرد گرايي و داشتن فرزند كم يا تك فرزندى بسيار بيشتر از شهرهاى ديگر است اما اين بدان معنا نيست كه اين افراد لا مذهب باشند دوستان ما بايد بدون تعصب وبه دور از قشرى نگرى به تحقيقات علمى جامعه دانشگاهى كشورمان احترام گذاشته تا انها در تحقيقات بعديشان خود سانسورى نكرده واقعيات جامعه به سمع و نظر مسؤلين محترم كشور رسانده شود و انها در راه رسيدن به ايرانى اباد و ازاد تلاش نمايند

(۹)(۴)

پاسخ

حاتم

اگر اصول تحقیق رعایت شود البته نتایج آن برای همه قابل احترام است.باید عوامل مخدوش کننده در نظر گرفته شود.بایک تز معمولی وبودجه محدود چگونه میتوان کلانشهرها را به این دقت بررسی کرد و با این اطمینان نتیجه گیری کرد. بحث تعصب نیست. واقع بینی و رعایت اصول اولیه پژوهش در نتایج آن تعیین کننده است

(۴)(۴)

پاسخ

mohsen:

احسنت! سنگ بزرگ نشونه نزدنه!
مگه میشه این همه شهر رو با این دقت بررسی کرد؟

(۵)(۴)

پاسخ

سعید

با سلام.من اهل بندرعباس هستم و واقعا همینجوره تو بندر از نظر خونواده.واسه زن و دختر بندری خیلی این عقاید مهمه.واسه یه دختر بندری خیلی شرم اوره که عکس خودش رو بزار تو شبکه های اجتماعی چون میدونه خونوادش دوست نداره.چون میدونه داداشش دوست نداره کسی ناموسشو ببینه.البته خیلی کم هم پیدا میشه از ۱۰۰۰تا یکی.ولی تو همین بندر هستن دختر و زن شیرازی که عکس که هیچی اینجا رو هم به گند کشیدن.شیرازی ها براشون ناموس معنی نداره

(۹)(۳۳)

پاسخ

فرزاد:

نه عزیزم اینجوری نیست که تو این شهر بگی اون شهر اینطوری تو شهر دیگه بگی نه این شهر اینطوریه این یک معضل که کل کشور رو گرفته و بر حسب فاکتورهای یک شهر ممکن این پدیده در یک شهر کم ودر شهر دیگه زیاد باشه فاجعه زمانی است که فردی گرایی لذت جویی محض و... به سنت در این مملکت تبدیل شود

(۲)(۰)

پاسخ

هادی:

با سلام لطفا توهین نکن، من گیلانی هستم و خیلی شیرازیارو دوست دارم، شیرازیا با فرهنگ هستن

(۴)(۰)

پاسخ

ah:

آقای سعید ، تو اول برو معنی سکولاریسم را یاد بگیر و بعد بیا نظر بده!

(۰)(۰)

پاسخ

رضا

سلام
مطمین باش با تحقیر دیگران وتوهین نه تنها عزیز و بزرگ نمیشی بلکه خودت حقیر میشی.دریا با.... نجس نمیشه و خورشید با اب دهان خاموش نمیشه.زیر بته به عمل امده ها را با مردم اصیل مقایسه کردن نشانه
حقارت وزوال عقل هست

(۱۶)(۲)

پاسخ

Serva:

موافقم....

(۲)(۱)

پاسخ

پدرام:

زنده باد شیراز
سومین حرم اهل بیت (ع)

(۴)(۱۰)

پاسخ

حمید

آفرین منم موافقم
شهرهایی مثل مشهد،رشت،اصفهان وشیراز را مهاجرین محروم که تربیت صحیحی ندارند دچار اختلال فرهنگی کرده اند ومردم اصیل این شهرها هنوز هویت اصیل خود را حفظ کرده اند وشایسته نیست مورد بی احترامی قرار گیرند.تهمت زدن بدون مدرک کار افراد بی فرهنگ وبی ریشه است

(۹)(۱۴)

پاسخ

حمید

البته با محسن موافقم نه سعید

(۱)(۰)

پاسخ

رضا:

بله درسته با اب دهان خورشید را نمیتوان خاموش کرد همینطور که دریا با عطسه سگ نجس نمیشود وتهمت زدن انهم به اصیلترین مردمان کار افراد حقیر وپست است
چگونه است که خیلی افراد بی فرهنگ وبی ریشه که راه خود را گم کرده اند خود را منتصب به اصفهان ومشهد وشیراز میکنند

(۶)(۳)

پاسخ

رضا

به محققین این مقاله باید گفت :
شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم
عیبش مگیر که خال رخ هفت کشور است.
برید جمع کنید این مزخرفاتتون رو شما یه دهه محرم بیایید شیراز چشم هاتون رو هم باز کنید و بیست هشت صفر هم یه سری به پارک خلد برین بزنید تا کور شود هر آنکه نتوان دید بزرگترین آش نذری را ،
برید کشکتون را بسابیید.

(۸)(۷)

پاسخ

پدرام:

بزگترین اعتکاف جهان هرسال با حضور ۱۲۰۰۰ نفر در شیراز برگزار می شود.

(۴)(۶)

پاسخ

سعید

پس بیا بندر تا بگم زن و دختر شیرازی یعنی چی.اینجا جا این حرفا نیست ولی خودم شیراز بودم علنی با چشم دیدم

(۱)(۱۷)

پاسخ

حسن

معلوم شد ماهیتت چیه کسی که به....نظر داره خودش.... نداره

(۳)(۱)

پاسخ

محمد

یکی از دوستام ناجا بندر عباس خدمت می کرد یکی دوستام میناب درس می خوند یکی دیگه از دوستام بندر لنگه کار می کرد هیچ کدوم از اینا هم دیگه رو نمیشناختن و هر سه نفر یه نقطه مشترک تو عقیده شون داشتن اونم این بود که دخترای بندر خیلی غرایز جنسیشون بالاست و به راحتی به درخواستت بله میگن و همونطور که چنتاشم میشناختم وقتی میومدن تو همین شیراز انگار از قفس آزاد شدن چیکار میکردن !!، خب الان من میتونم بگم بندریا بی ناموسن و ناموس براشون اهمیت نداره ، ولی این حرف واقعا درسته ؟! اینکه زیر دین همه استان هرمزگان برم و همه رو یه جور نگاه کنم درسته ؟! قطعا نه ، پس به خاطر چنتا آدم نادرست نمیشه انگ بی ناموسی به مردم یه شهر زد ،.
ضمنا اگه جوون های شیراز بی دین و مذهب هستن پس بزرگترین اعتکاف جوانان کشور چی بوده تو شیراز ؟ اینم لینک رسمی خبرش،، لطفا تو بیان نظراتمون همه رو با هم جمع نبندیم! http://www.yjc.ir/fa/news/4835659/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-10-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3

(۹)(۴)

پاسخ

محمد

مزخرفه
ارزشهاي خانوادگي مازندراني ها در رتبه اوله
در ضمن بانوان مازني استقلال فردي ندارند بلكه با مشورت با همسرشون و اتكا به شعور و عقل شون و آينده نگري معقولانه شون به بچه دار شدن (يك يا دو فرزند)فكر مي كنند نه گله دار شدن(سه تا هشت فرزند)

(۳)(۴)

پاسخ

میثم ا

کاری ندارم که این تحقیق درسته یا نه .. اما هر چیزی رو نمیشه رسانه ای کرد .. به خصوص اینکه ما الان نیاز به وحدت داریم .. اینکه یک تحقیق که نمیدونم از کجا آب میخوره و اینطور علنی میشه و اختلاف و شکاف رو بین ملت بزرگ و متدین ایران به وجود میاره واقعا زجر آوره .. ملت ایران یک ملت متدین غیور و عاشق کار جمعی هست پس بیاید بیشتر به وحدت فکر کنیم نه به تفتیش عقاید

(۱)(۱)

پاسخ

babak

سلام به همه دوستان من اکثر پیامهارو خوندم .مطلبی که باید بگم اینه که ما ایرانی ها پرچم دار تمدن و فرهنگ و وحدت تو کل دنیا هستیم حواستون باشه که نظراتتون انالیز میشه وحدت تنها را موندن ما به عنوان کشور امن در منطقه هستش

(۴)(۴)

پاسخ

سیاهکلی

ایو ل عجب بحث های داغی ....درهرصورت من معتقدم باید دقیق وموشکافانه بررسی بشه درکشور ما متاسفانه امار دقیقی وجود نداره واین آماروارقام هم جای بحث داره

(۱)(۰)

پاسخ

Roomi

هرجا که در معرض کار و زندگی وتوریزم نژادها و ترکیبهای مختلف جمعیت باشد ٬(مثل آمریکا) ٬ تبدیل به یک کوره ذوب ‌ (melting pot) میشود که همه چیز از جمله عادات و فرهنگ وسنن و اعتقادات مذهبی را در خود حل میکند . دگماتیزم کمرنگ میشود و تحمل غیر٬ بیشتر میشود. کل غرب آمریکا که در ساحل اقیانوس آرام(پسیفیک)قراردارد٬ یعنی هر سه ایالت واشینگتن٬ اورگن٬ و کلیفرنیا ٬کلأ دمکرات هستند(غیر مذهبی) و اکثریت شرق آمریکا هم که در ساحل اقیانوس اطلس(اتلنتیک) قرار دارد نیز دمکرات هستند واین بخاطر تماس و مراوده زیاد با ملل دیگر است. بر عکس٬ بیشتر نقاط مرکزی و کم ارتباط با جوامع دیگر٬ مذهبی(و سوپر مذهبی مثل مورمن ها) هستند که طرفداران سنتی جمهوریخواهان(ریپابلیکن ها) هستند. شهر هائی مثل شیراز واهواز هم ،همین ویژگی را دارند و نباید متعجب شد (ومثل فرماندار شیراز عصبانی شد و کافه رو بهم ریخت!)که چرا درجه سکولاریزم در شیراز بالاست. بهمین خاطر است که شیراز اول است و اهواز دوم و تهران سوم و رشت چارم(که به اشتباه رشت را دوم قلمداد کرده اند). بنده بچه اهواز هستم و در ایالت واشینگتن(شهرسیاتل) زندگی میکنم. لابد خبردارید که درایالت واشینگتن٬ قبل از همه ایالتها٬ هم ماری جوانا آزاد شد و هم ال جی بی تی . ولی همین مردم شهر سیاتل هستند که هواپیماهای بوئینگ دنیا را میسازند٬ همین سیاتل است که مایکروسافت را دارد٬ همین سیاتل است که آمازون را دارد٬ همین سیاتل است که بزرگترین کارخا نه داروسازی جهان را در کرکلند دارد. آقای فرماندار شیراز٬ برای اینکه پخته شوی ٬ از کوره در نرو!

با تشکر ٬ رومی
Aug 11, 2015

(۶)(۱)

پاسخ

دانيال پارسي

درود بر شما؛
ضمن قدرداني از پژوهشگران محترم، بالاخره اين يك كار علمي هست و صدالبته كه ميتواند با مشكلات و خللي هم روبرو بوده باشد... ولي در كل شروع اين كار جامعه شناسي در اين حد عالي و قابل تشويق مي باشد... بنده دانشجوي دكتري هستم و با قوميت هاي مختلف سروكار داشته ام و اهل يك نقطه ي مركزي از ايران بين مثلث يزد- شيراز و اصفهان مي باشم... شهرستان بنده قبلن جزو استان فارس بوده و اكنون جزو يزد مي باشد البته در سالهاي دور جزو يزد بوده ايم... تفاوت هاي فرهنگي قوميت هاي مختلف رو بصورت تجربي و ملموس درك كرده ام... مردمان يزد فارس و اصفهان بيشتر از قوميت فارس هستند... يزد و اصفهان بخاطر اقليم شان بيشتر بهم نزديكند تا فارس... ولي در كل قرابت زيادي دارند... در تجربه روبرويي با اقوام آذري- كرد- لر- بختياري- گيلكي- مازني- تركمن- بلوچ- بندري- سيستاني- عرب كه داشته ام مردمان با قوميت فارس بيشتردوست دارند مدرنيته و تكنولوژي رو تجربه كنند علي رغم ابنكه به سنت هايشان نيز علاقه نشون مي دهند...
دوستان عزيز: مگر سكولاريسم بد است كه ايراد ميگيريد، يا فرد گرايي دليلي بر مسئله اي خاص نيست و حتي زاد و ولد كم مي تواند نشانه ي مدرنيته بودن باشد يا ديندار بودن و ديندار نبودن!
من خودم معتقدم جامعه ي امروز ايران به يك آن نمي تواند سكولار گردد علي رغم اينكه خود به دين اعتقادي ندارم، به خانواده پايبندم علي رغم اينكه فرزند كمتر رو پيشنهاد مي كنم و...
بهر حال بايد به اين كار علمي احترام گذاشت و لطفا و خواهشا به يكديگر توهين نكنيد و از اين مقاله استفاده كنيد...
پيروز و سرفراز باشيد

(۴)(۴)

پاسخ

رومی

حرفی باعزیزان هموطنم مریم٬ جمشید و آقای رر
۱- آقای رر ، حرف مریم خانم٬ بی ربط نیست. حرف درستیست. ما خوزستانیها ٬ از روی درماندگی و استیصال از جنگ فرار کردیم وبه هموطنان خود در شیراز٬ اصفهان٬ خرم آباد٬ تهران٬ مشهد٬ زنجان ٬گیلان و...پناه بردیم و روی سر آنها خراب شدیم. با اعصابی داغون٬بی حال٬ بی پول٬ نا امید و گیج و منگ! نه شیک و پیک و با حال و لارج! . برای دو سه روز تفریح هم که نرفته بودیم که شرمان را کم کنیم عزیز من ٬ مزاحمان و مهمانان ناخوانده ای بودیم که انتهای صف مان معلوم نبود. آنقدر هجوم بود که هر روز ٬ جاها تنگتر میشد. آنقدرتنگ که حتی توالت شده بود اولویت یک! و مردم به در و دیوار شهربوستان و گلستان سعدی ٬ می جهنمیدند!
شیرازی ها(مریم ها)٬ در عذابی بی پایان گیرافتاده بودند و خدمات حکومتی هم ٬ مایوسانه و بی برنامه بودند. و خلاصه اینکه ٬ شیراز ی ها هرچه آرزو برای بهبود و اعتلای شهرشان داشتند بر باد رفت و صد پله هم سقوطشان دادیم!

۲ - آقای رر ٬ شیراز و مردمش ٬ بهترین جای ایران٬ برای درک متقابل اند. آزاد اندیشی اونا سرآمد مملکته. رفتار و سلوک آنها باید تاج سر همه ما ایرانیها باشد. ولی! اونجوری که ما خوزستانیها هجوم استیصالی داشتیم ٬ به هر جا حتی ملک پدریت هم هجوم ببری٬ جواب بهتری نمیگیری. ما ٬ به لاهیجان پناهنده شدیم. طلا ٬ مردم گیلان(البته نه رشت !) طلا هستند. باران وحشتناک و مادر پیرما و برگشت ما به لرستان( آنجا که جمشید ٬ اونا رو لارج نمیدونه بلکه خیلی اسمول میدونه.(
۳- جمشید آبدانی ، همولایتی من !٬ بازهم لاف. آبادان٬ شهری محصور و محدود است. آخر خط است و بخاطر عدم تعاطی افکار اقوام مختلف٬ مردمی نسبتآ متعصب به داشته های خود دارد وباورشان هم نمیشود که شاید اشتباه کرده باشند! اینجور خطاب کردن به مریم خانم و گفتن کاهو ترشی ٬ کار نادرستیست٬ لارج بودن ٬در تولید ارزش است ٬نه لارج بودن در هزینه کردن. اصلأ لارج بودن در هزینه کرن چه مزیت و بر تری ای بر دیگران دارد؟! شاید منظورت ٬تیپ دادن باشه که اونم عددی نیست . تازه٬ ما اهوازیها که دوستان آبادانی داشته ایم میدانیم که آبادانیها بسیار ممسک و پول خرج نکن هستن. حالا٬ ماها که در شیراز که در موقعیت لارج بازی نبوده ایم که مریم ها دیده باشند.! اینقدر لاف و بی بندباری وتوهین اونهم به یک خانم!؟

۳ - مریم خانم دارد راجع به این نظر سنجی اظهار نظر میکند . اونوقت شما دارید در باره مریم اظهار نظر میکنید!
چرا!? . چرا شما هم مثل بقیه روی خود نظر سنجی اظهارنظر نمیکنید!؟
۴- متنی که مریم نوشته٬ معلومه که زحمت کشیده و فرهنگ داشته و به من شما احترام گذاشته و مرورش کرده که غلط املائی و فونتی نداشته باشد. آقای جمشید "همه شعراي ديگه" یعنی چه!؟ چرا همه " ی" ها تون "ي" عربیه؟! مریم را که شما میگی بی فرهنگه اینو میفهمه٬ شما که همش ادعا هستید چرا متوجه نشده اید؟.
۵-مریم٬تصوری از جامعه اش داشته که حالا٬ نتایج این نظرسنجی مغایر آنرا نشان میده و حدس میزنه که جمعیت لرهای وحشی(مثل من لر) و آبادانی ها ٬ که بعد ازجنگ در شیراز رسوب کرده اند و برنگشته اند٬ باعث این نتیجه اند. آونوقت شما چرا (بیمورد!) دارید به لرها توهین میکنید و از آنها تبری میجوئید؟! .
اصلأ جان کلام او چیز دیگریست. متوجه نشده اید . او میگوید : اگر مردم لر و آبادانی ها ٬ جدا از شیراز نظر سنجی شوند احتمالأ نتیجه ٬ همان وفق مراد اوخواهد بود یعنی در میان شیرازیها حتی یک سکولار هم پیدا نخواهد شد[ که البته من ٬ درکامنتی بالاتر٬ به آن نظر پرداخته ام .[
۶- چقدر خوبست که به نظرات مخالف ٬ به ملایمت و احترام پاسخ بدهیم. چیزی از ما کم نمیشود٬ قویتر میشویم.

متشکرم
رومی
Aug 12, 2015

(۳)(۵)

پاسخ

سعید

نمیشه گفت صد در صد درسته ولی خیلی جالب بود. خسته نباشید
Http://www.wordgraph.ir

(۱)(۲)

پاسخ

نازنین

عزیزم مقاله صحت نداره چیزی نیست که شماها تعیین کنید.من یک شیرازی هستم و قبول دارم که شیراز سکولاره.ما نمیفهمیم حتی محرم کی میاد و میره تو شیراز.و به نتایج تحقیق در هر زمینه به شهرم افتخار دارم .باروری پایین ارزشگرایی فردگرایی و استقلال شخصیتی و فضولی نکردن.و سنتگرایی کم و عقل گرایی به جای ارزشهای سنتی خانوادگی از افتخارات شهر شیرازه.مرحبا

(۱۳)(۱)

پاسخ

نازنین

در ثمن دوست خوزستانی عزیز خوزستانی ها گل سرسبد شیرازن. ابتدای کار بله مردم شیراز راضی نبودن ولی الان همه عاشق مردم خوزستانیم.مردم مهربان.با غیرت.که رو سر ما جا دارن.همه ایران خوبن.همه جهان خوبن.هر کس در مسیر خودش در حال رشد است .

(۲)(۱)

پاسخ

kia

شما به زندگی شخصی دیگران چیکار دارین نرخ باروری الان به شما چه ربطی داره که راجع بش تحقیقم میکنین.

(۲)(۲)

پاسخ

کرمانشاهان مهد مهمون نوازی

سلام.کرمانشاه مهد کشتی ایران(ادب و مهمان نوازی کرمانشاه افتخاری واسه ایران شد)
ادب و مهمان نوازی کرمانشاهیان پرچم ایران را در مسابقات جهانی کشتی بالا برد.
ایران قهرمان کشتی در کلان شهر تاریخی کرمانشـاه شد.

(۳)(۵)

پاسخ

مهدی

زاهدان پرچمداردینداری بین مراکزاستانها-حجاب اول-تعدادمساجداول-صله رحم اول-احترام به مسن هااول-کارنکردن بیرون ازخانه زنان اول-احترام به عالمهای دینی اول-........

(۱)(۱)

پاسخ

Fnl

از کرمانیها بیاموزیم آرام و بی ادعا

(۲)(۱)

پاسخ

ah

آقای سعید ، تو اول برو معنی سکولاریسم را یاد بگیر و بعد بیا نظر بده!

(۰)(۰)

پاسخ

گزارش تصویری

گزارش تصویری کارگاه آشنایی با سواد مالی در رشت

گیل نگاه/پویا بصیری: کارگاه آموزش سواد مالی ویژه جوانان صبح امروز با مشارکت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و استانداری گیلان در مرکز اموزش و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.      …

گزارش تصویری اجرای تئاتر شازده کوچولو در مجموعه خاتم الانبیاء رشت

گیل نگاه/مائده سیدی: تئاتر شازده کوچولو  عصر امروز در سالن وارش خاتم الانبیاء رشت اجرا شد.                            

گزارش تصویری اختتامیه مرحله منطقه ای مناظره دانشجویان ایران با قهرمانی نماینده گیلان

گیل نگاه/مائده سیدی: مراسم اختتامیه مرحله منطقه ای هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان گیلان (منطقه شمال و شمال غرب کشور) با حضور رییس سازمان دانشجویان کشور، رییس دانشگاه پیام نور گیلان، رییس جهاد دانشگاهی گیلان، مشاور…