در اولین همایش شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو- رشت عنوان شد؛

اعلام حضور رشت در جهان با «دیپلماسی غذایی» / از توافقنامه «FATF» تا چلوکبابی که نماینده رشت در آمبولانس خورد/ برند سازی کوکاکولا با آب‌قند و رویکرد فله سازی در ایران

گیل نگاه/مریم صابری: اولین همایش شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو – رشت عصر امروز پنج‌شنبه ۸ مهرماه در سالن همایش مخابرات گیلان برگزار شد.(گزارش تصویری)

این همایش که بزرگ‌ترین گردهمایی رستوران‌داران و هتل داران استان گیلان بود با مشارکت شهرداری رشت٬ اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری ٬گروه تبلیغاتی شهرآرا برگزار شد.  پایگاه خبری و تحلیلی گیل نگاه هم حامی رسانه‌ای شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو – رشت بود.

در این همایش سه رستوران محبوب گیلان که در یک نظرسنجی اینترنتی انتخاب‌شده بودند هم  معرفی شدند و از صاحبان ۱۵ واحد غذایی هم تقدیر شد. (اسامی رستوران های محبوب مردم گیلان را اینجا بخوانید)

عیسی مهدوی فرماندار رشت، غلامعلی جعفرزاده و جبار کوچکی نژاد نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی، محمدعلی ثابت‌قدم شهردار رشت، فاطمه شیرزاد، رضا موسوی روزان و فرهاد شوقی از اعضای شورای شهر نیز در این همایش حضور داشتند.

%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%d9%87-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%b1

رشت و شهر «قازیان تپ» ترکیه نماینده غذایی کشورهای اسلامی

فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی شهرداری رشت که برای ثبت رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک تلاش زیادی انجام داد در این مراسم گفت: امروز به‌عنوان یک شهروند و به‌عنوان مدیر برنامه‌های یونسکو در رشت خوشحالم بگوییم که با مشارکت اجتماعی در مسیر توسعه اجتماعی قرار گرفتیم  و توانستیم با دیپلماسی غذایی حرفمان را در جهان بزنیم.

او که در زمان ثبت رشت به شهر خلاق غذا به‌عنوان رئیس ستاد توسعه پایدار شهرداری رشت فعالیت می‌کرد، افزود: این مسیر بدون حرکت درست و بدون کمک دوستان همفکر به سرانجام نمی‌رسید.

مدیر روابط عمومی شهرداری رشت با اشاره به حضور در کشور سوئد و حضور در دهمین جلسه شهرهای خلاق یونسکو گفت:

رشت و شهر «قازیان تپ» از ترکیه تنها شهرهای دو کشور مسلمان در این گروه حضور دارند.

وی در پایان گفت:این مسیر، راهی رقابتی نیست و ما از کمک همه رستوران‌داران باید برای قوی‌تر شدن این برند استفاده کنیم.

شیوه مهمان‌پذیری در رستورانهای برتر

در ادامه از چند رستوران برتر کلیپی با صحبت‌های صاحب رستوران در مورد چگونگی شیوه مهمان‌پذیری  توضیحاتی ارائه شد.  «رستوران مهتاب» در لاهیجان به دلیل دکور و طراحی محیط سنتی با مدیریت گلی پور و رستوران عاشوری با مدیریت پورعاشوری به دلیل قدمت و سابقه معرفی شدند‌.

زارع نماینده شرکت مشاورین بهسا به‌عنوان یکی از  مشارکت‌کنندگان این برنامه توضیحاتی در مورد رستوران‌داری عنوان کرد. استفاده از مزیت‌های فرهنگی شهر رشت و تلاش برای ورود سرمایه به این شهر از اشارات زارع در مورد موضوع رستوران‌داری برتر در گیلان بود.

%d8%ba%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%ac%d8%b9%d9%81%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%b1-1

آمادگی رستوران‌داران رشت برای پذیرایی از توریست‌ها

در ادامه برنامه غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس پشت تریبون قرار گرفت. او ابتدا با صاحب رستوران «مهتاب» به دلیل اینکه نامی از همسر خود در مدیریت رستوران نبرده بودند مزاح کرد.

جعفرزاده در ادامه خطاب به شهردار رشت گفت: من به وجود شما افتخار می‌کنم چون  باعرضه و جسور هستید.

نماینده رشت در بخش دیگری از اظهاراتش با ذکر این نکته که ما  به حرف دلواپسیان گوش نخواهیم داد و توافقنامه «FATF» را امضا می‌کنیم گفت:چون نمی‌خواهیم مانند کره شمالی باشیم.

نماینده رشت خطاب به رستوران‌داران افزود: شما رستوران‌داران باید خودتان را آماده کنید که از توریست‌های بین‌المللی پذیرایی کنید.

وی در پایان اظهاراتش نیز خاطره‌ای از رستوران عاشوری تعریف کرد. جعفرزاده با اشاره به بیماری سخت خود در چند سال گذشته گفت:در هنگام بیماری گفتم تنها چیزی که حال من را بهتر می‌کند چلوکباب رستوران عاشوری است و مطمئن هستم جدا از درمان‌های پزشکی، چلوکبابی که در آمبولانس خوردم بسیار در بهبود حال من نقش داشت.

%d8%b4%d9%87%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d9%81%db%8c%d8%b9%db%8c

تبدیل ایران به مصرف‌کننده

سخنران بعدی مراسم شهریار شفیعی صاحب‌نظر حوزه برند سازی در صنعت رستوران‌داری بود. او با ذکر این نکته که  ما از ۱۵ سال پیش برند سازی را آغاز کردیم گفت: همه دنیا می‌دانند چطور بر روی دارایی ناملموس خود کار کنند و سرمایه‌گذاری بر روی دارایی ناملموس موفق‌ترین کلید موفق آن‌ها در برند سازی است.

این کارشناس حوزه برند سازی در صنعت رستوران‌داری ادامه داد: درجایی که  گردشگری مطرح‌شده است سرمایه‌گذاری بر رستوران و کافه موضوع خوبی است.

شفیعی در ادامه به توضیح در مورد برند پرداخت و گفت: در دولت نهم من مدیر کارگروه مد و پوشاک بودم که نسبت استفاده از پوشاک ایرانی ۷۰ به ۳۰ بود ولی اکنون این نسبت برعکس شده است.

او اضافه کرد:چون از پوشاک فقط بخش فنی را یاد گرفتیم و به دنبال برند سازی حرکت نکردیم.

شفیعی ادامه داد: مجله نیوزویک از سال ۲۰۱۲ به دلیل پیش‌بینی آینده نشر، انتشار مجله را به شکل کاغذی خاتمه داد.

شفیعی با ذکر این نکته که ما باید محتوا تولید کنیم گفت: ولی ما فقط در دنیای فعلی تبدیل به مصرف‌کننده شده‌ایم .

این کارشناس حوزه برند سازی در صنعت رستوران‌داری ادامه داد: جهان بیشتر ازآنچه فکر کنید «محلی» می‌شود درعین‌حالی که از سوی دیگر جهانی می‌شود.

شفیعی خطاب به رستوران‌داران حاضر در همایش افزود: برند فقط لوگو‌ نیست و این تفسیر تقلیل‌گرایی برند است؛ شما فقط اسم نیستید بلکه شخصیت شما در کنار اسم معرفی کننده شماست و باید برای برند انرژی گذاشت.

او ادامه داد: همه محبت و احترام را می‌شناسند و بدون رابطه٬ احترام و محبت، برندی شکل نمی‌گیرد.

از برند سازی کوکاکولا با آب‌قند تا فله سازی در ایران

این کارشناس حوزه برند سازی در صنعت رستوران‌داری با ذکر توضیحی درباره کوکاکولا گفت: کوکاکولا  با آب‌قند و کمی افزودنی تبدیل به یکی از مشهورترین برندهای جهان می‌شود و ۳۷ درصد بازار جهانی را از آن خود می‌کند درحالی‌که ما در ایران متخصص فله سازی هستیم و  زعفران و خاویار و فرش خود را به‌صورت فله‌ای به فروش می‌رسانیم.

شفیعی افزود: دارایی محسوس در دنیا تمام‌شده است و اکنون محل دعوا ذهن آدم‌ها است نه در کارخانه‌ها.

او افزود: برخی‌ها هنوز در توهم دوره دوم پهلوی هستند و فکر می‌کنند در غرب  برای ایرانی فرش قرمز پهن کرده‌اند درصورتی‌که الان رقابت بسیار شدیدی بین همه کشورهای جهان وجود دارد.‌

شناسایی برندهای مشهور مخدوش شده

این کارشناس حوزه برند سازی در صنعت رستوران‌داری در ادامه با نشان دادن تصاویری از برندهای معروف جهان درحالی‌که مخدوش شده بودند از حاضران خواست که آن‌ها را شناسایی کنند. او در ادامه افزود: شما باوجود مخدوش بودن، توانستید آن‌ها را شناسایی کنید که این نشان‌دهنده قدرت و تاثیر گذاری آن‌ها است.

شفیعی با اشاره به شهر لندن گفت: در این شهر ده‌ها سازه و المان تداعی‌گر مانند پل تایمز٬ چرخ‌وفلک٬ اتوبوس دوطبقه و تلفن عمومی قرمز … وجود دارد و حاضر به حذف آن‌ها نیستند.

خِفت ملی و محتوای فضای مجازی

این کارشناس حوزه برند سازی در صنعت رستوران‌داری بابیان اینکه باید محتوا تولید کنیم تا همه به آن رجوع کنند گفت:  اکنون محتوایی که  در فضای مجازی تولید می‌شود اسفناک و‌ باعث خفت ملی است.

شفیعی در پایان اظهاراتش افزود: مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و بهتر است که همه دست هم را بگیریم و نه پای هم را.

%d8%b1%d8%b6%d8%a7-%d8%b9%d9%84%d9%8a%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%85%d9%87%d8%b1-1

غذاهای بومی در حال حذف از منوها

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان هم یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. علیزاده در این همایش بابیان این‌که جای چنین نشست‌های تخصصی در گیلان احساس می‌شود گفت: اینکه ما واحدهای تولیدی و غذایی را یکی پس از دیگری از دست بدهیم فرصت‌ها به تهدیدها تبدیل می‌شود.

وی افزود: باید در ربودن فرصت‌ها در بازار جهانی هوشمندانه عمل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بابیان اینکه غذاهای بومی در حال کم‌رنگ شدن است گفت:غذاهای بومی در حال حذف از منوها است.

علیزاده با تقدیر از برگزارکنندگان همایش افزود: سلسله برنامه‌های مشارکتی با شهرداری توانسته برای ایجاد فضای مثبت دراین‌ارتباط تأثیرگذار باشد.

زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره

محمدعلی ثابت‌قدم شهردار رشت هم آخرین سخنران این مراسم بود.

ثابت‌قدم  در ابتدای اظهاراتش گفت: ما به صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و به آموزش و برند سازی نیاز داریم .

شهردار رشت دراین‌ارتباط به زنجیره از مزرعه تا سفره اشاره کرد و این‌که برای توسعه به قوانین محلی هم نیاز داریم.

ثابت‌قدم دراین‌ارتباط همکاری شورای شهر را لازم دانست و گفت: باید در شهر به تغییر کالبد و بهبود فضا بپردازیم چون نمی‌توانیم با ابزار صرف سنتی و ناخوشایند به کسب درآمد مشغول باشیم.

شهردار رشت توضیح داد: برای حداکثر بهره‌وری باید همه به سهم خود حرکت مثبت داشته باشند چون اقتصاد گیلان این قابلیت را دارد که وضعیتی بهتر از شرایط کنونی داشته باشد.

(۰)(۰)


کد مطلب: 71103
تاریخ: ۸ مهر ۱۳۹۵

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

گزارش تصویری

گزارش تصویری کارگاه آشنایی با سواد مالی در رشت

گیل نگاه/پویا بصیری: کارگاه آموزش سواد مالی ویژه جوانان صبح امروز با مشارکت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و استانداری گیلان در مرکز اموزش و توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.      …

گزارش تصویری اجرای تئاتر شازده کوچولو در مجموعه خاتم الانبیاء رشت

گیل نگاه/مائده سیدی: تئاتر شازده کوچولو  عصر امروز در سالن وارش خاتم الانبیاء رشت اجرا شد.                            

گزارش تصویری اختتامیه مرحله منطقه ای مناظره دانشجویان ایران با قهرمانی نماینده گیلان

گیل نگاه/مائده سیدی: مراسم اختتامیه مرحله منطقه ای هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان گیلان (منطقه شمال و شمال غرب کشور) با حضور رییس سازمان دانشجویان کشور، رییس دانشگاه پیام نور گیلان، رییس جهاد دانشگاهی گیلان، مشاور…