«سفیر برند» شاخه غفلت شده در کسب و کار

روهام قلیچی
رئیس مرکز آموزش بازرگانی گیلان

حضور سفیر برند به عنوان یکی از شاخه‌های فرعی در کسب و کار می‌تواند به اندازه راه‌های اصلی مورد توجه قرار گیرد و‌گاه اثربخشی آن نیز بیشتر می‌شود اما مورد غفلت قرار گرفته است.
برای اغلب کسب و کار‌ها به‌ویژه کسانی که به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند کسب شهرت و آوازه در بازار در راستای معرفی خود و محصولاتشان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
بی‌تردید برای این کار راه‌ها و روش‌های متفاوتی وجود دارد اما به طور کلی هر کدام از اقدام‌ها در سه شاخه تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی خلاصه می‌شود.
با گسترش ورود به بازار و توسعه کسب و کار اغلب موفقیت‌های زیادی در ابتدای کار حاصل می‌شود و نام یک برند ممکن است به سرعت فراگیر شود اما ادامه کار و کسب اطمینان از پیمودن راه درست و تلاش برای کسب جایگاهی مناسب، دغدغه بسیاری از شرکت‌ها و برندهاست، چه بسا بسیاری از شرکت‌ها به‌‌ همان آوازه اولیه نیز دست پیدا نمی‌کنند بنابراین برای دستیابی به جایگاه مناسب، افزایش آگاهی از برند و اقدام‌های بازاریابی ضروری است.

مسئله حائز اهمیت این است که در کنار این سه شاخه اصلی، شاخه‌های فرعی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به اندازه‌‌ همان راه‌های اصلی مورد توجه قرار گیرند و‌گاه اثربخشی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود، راه‌هایی که بیشتر مورد غفلت قرار می‌گیرند و یکی از این راه‌ها حضور سفیر برند است.

در یک تعریف ساده، سفیر برند در حقیقت‌‌ همان فردی است که از محصولات شما استفاده می‌کند و محصولات شما را دوست دارد و این لذت و علاقه استفاده از محصولات به قدری برای آن شخص زیاد است که تمایل دارد با هیجان برای دیگران نیز تعریف کند.

سفیران برند‌گاه مصرف کنندگانی هستند که تجربه مثبتی از استفاده از محصولات داشته‌اند و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ای مبلغ یک شرکت می‌شوند و‌گاه به عنوان یکی از برنامه‌ریزی‌های شرکت، افرادی را به این منظور آموزش می‌دهند.

سفیران برند می‌توانند با قدرت بیشتری مبلغ برند شما باشند و به جای صرف هزینه‌های بسیار زیاد در شاخه‌های دیگر می‌توان بر این گزینه متمرکز شد، داشتن تعداد زیادی سفیر برند به سرعت می‌تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد.

فراموش نکنید که سفیران برند کسانی نیستند که تنها در تبلیغات تلویزیونی و یا رادیویی حضور دارند و افرادی دور از دسترس هستند بر عکس، سفیران افرادی هستند که با حضور گسترده خود در بین اقشار و گروه‌های مختلف جامعه به مصرف کنندگان اجازه می‌دهند که از نزدیک با آن‌ها صحبت کنند تا میزان اعتماد آن‌ها در بین افراد و میزان پذیرش توسط مصرف کنندگان افزایش پیدا کند و مشتریان خوشحال و راضی از مهم‌ترین سفیران هر برندی هستند، می‌توانید با راحتی با آن‌ها صحبت کنید و از نظرات آن‌ها بهره‌مند شوید.
در دنیای امروز تبلیغات سفیر برند تنها وجود یک چهره در کنار محصول و برند نیست، بلکه در کمترین همکاری خود با برند باید در شبکه‌های اجتماعی به تعامل با مشتریان بپردازد و سفیر برند به عنوان مبلغ یک برند و خصوصیات آن است بنابراین در نظر گرفتن خصوصیات همگن بین برند و سفیر برند بسیار مهم است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که زمانی به سفیر برند نیاز دارید که در حوزه‌های دیگر برند سازی حداقل موفقیت نسبی را کسب کرده باشید، سفیر برند یک مکمل است و هیچ‌گاه نمی‌تواند تنها روش مورداستفاده برای شرکت باشد.
به طور کلی مزایای حضور استفاده از سفیران برند‌ها می‌توان اینگونه خلاصه کرد:
حضور گسترده در جمع مردم و ایجاد اعتماد و اطمینان، صرف هزینه کمتر نسبت به دیگر روش‌های تبلیغات و بازاریابی و اثربخشی بالا، سفیران قدرت شناخت بهتر مصرف کنندگان را دارد، سفیران برند، ویژگی‌ها و شخصیت انسانی برای محصولات ایجاد می‌کنند و ارزش بیشتری برای برند ایجاد می‌کنند، تبلیغات دهان به دهان به واسطه حضور این سفیران گسترش پیدا می‌کند، مردم بیشتر به سفیران جذب می‌شوند.

(۰)(۰)



کد مطلب: 88372
تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۵

۱) نظراتی که موجب توهین، هتاکی و افترا نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است منتشر نخواهد شد.
۲) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

گزارش تصویری

گزارش تصویری نمایش «گفتگوی فراریان» در رشت

گیل نگاه/ آیسان حقیقت: نمایش «گفتگوی فراریان» به نویسندگی محمد زارع و به کارگردانی میلاد شجره از 2 الی 9 خرداد در تماشاخانه هامون رشت به روی صحنه می رود.  

از دریچه دوربین «گیل نگاه»؛

مجموعه‌ای از عکس‌های منتخب اردیبهشت‌ماه ۹۷

گیل نگاه/گروه عکس: این گزارش شامل مجموعه‌ای از عکس‌های منتخب رویدادهای خبری ماه گذشته (اول تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۷) از دریچه دوربین عکاسان گیل نگاه است. در ادامه عکس‌هایی از پویا بازارگرد، رضا احمدپور، بابک جدی، آیسان حقیقت، آدینه صالح نژاد، احسان حسن‌پور، مائده سیدی، سائده محمدی، مطهر منفرد و امیرصالحغنجی را مشاهده می‌کنید.      …

به روایت تصویر؛

گذری به دوشنبه بازار شفت

گیل نگاه/ اشکان شعبانی: بازارهای هفتگی با افزایش راهها و گسترش شبکه های ارتباطی هنوز درعرصه اقتصادی و اجتماعی جاذبه های سنتی خود را حفظ کرده اند به طوری که می توان آنها را از جمله جاذبه های توریستی…