به گزارش گیل نگاه: سرانجام پس از مدت ها انتظار و کشمکش، آیین نامه حقوق مسافر به شرکت های هواپیمایی ابلاغ و ظرف دو هفته آینده اجرایی خواهد شد.

این درحالی است که مردم به عناوین مختلف از سرویس دادن شرکت های هواپیمایی گله ها دارند. از رفتار بعضا دور از کرامت و ادب گرفته تا تاخیرهای طولانی، عدم ارائه خدمات رفاهی لازم، اطلاع رسانی نکردن بموقع و سرانجام ایمنی و کیفیت هواپیماها.

در همین حال درخواست بخش خصوصی برای شناور کردن قیمت بلیت هواپیما نیز تاحدی از سال گذشته اجرایی شده و قرار است این شناورسازی به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما منجر شود تا دیگر بهانه ای برای بیمار بودن اقتصاد بخش هوایی، ضرردهی شرکت ها و نبود منابع مالی برای خرید هواپیمای نو وجود نداشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی روز گذشته برای اجرای آزمایشی به مدت شش ماه ابلاغ شد.

هر چند متن کامل این آیین نامه منتشر نشده، اما موضوعات طرح شده در این آیین نامه محورهایی چون حقوق مسافر شامل عدم تبعیض، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخیرات پروازی، تغییر مسیر اجباری، فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان، مسافران توان خواه و شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی را دربرمی گیرد.

تأخیرات پروازی در آیین نامه مذکور به تاخیر تا دو ساعت، بین 2 تا 4 ساعت و بالای 4 ساعت تقسیم بندی شده است و بسته به نوع و میزان تأخیر، نوع خدمات به مسافر مشخص شده است.

برای تاخیر بیش از 4 ساعت شرکت های هواپیمایی موظف به اعاده خسارت به مسافران هستند و همچنین درباره پروازهای ابطالی تا 24 ساعت قبل از پرواز شرکت تعهداتی را به عهده دارد.

سازمان هواپیمایی کشوری بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت داشته و گزارش آن را به شورای عالی هواپیمایی ارائه خواهد کرد.

براساس آیین نامه حقوق مسافر تاخیر و ابطال بلیت ناشی از شرایط آب و هوایی و موضوعات امنیتی از پرداخت خسارت مستثنا شده اند.

در همین حال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیروز در جمع خبرنگاران گفت: به ایرلاین ها دو هفته مهلت داده ایم نسبت به اجرای آیین نامه حقوق مسافر اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری ها، علیرضا جهانگیریان پس از نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل شرکت های هواپیمایی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد پروازها در سال گذشته بیان کرد: در سال 93 میزان پروازها نسبت به سال 92 حدود 11 درصد رشد داشت و در مقایسه با متوسط رشد حمل مسافر در ده سال گذشته که 8 درصد بود، شاهد افزایش این آمار بودیم.

وی افزود: این در حالی است که صنعت حمل ونقل هوایی کشور دچار محدودیت هایی بوده است.

وی با بیان این که در بخش رضایتمندی مردم هنوز به سطح قابل قبولی دست نیافته ایم، گفت: البته در حوزه فرودگاهی ایستایی مسافران کاهش یافته است ضمن آن که فرودگاه از نظر معماری و فضا مناسب شده است.

جهانگیریان بیان کرد: در فرودگاه مهرآباد با انتقال پروازهای حجاج فضاهای مناسبی برای مسافران ایجاد شد.

وی با اشاره به بررسی جزئیات آیین نامه حقوق مسافر در جلسه اخیر بیان کرد: آیین نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی از روز گذشته ابلاغ شد، ضمن آن که از قبل از عید در شورای عالی هواپیمایی مصوب شده و به تائید وزیر راه و شهرسازی رسیده بود.

وی با تاکید بر این که حقوق مسافر در بخش های مختلف در این آیین نامه مدنظر قرار گرفته شده است، گفت: چارچوب این آیین نامه بین المللی بوده و در همه کشورها اجرایی می شود.

جهانگیریان درباره جزئیات این آیین نامه توضیح داد: تاخیر پروازی در آیین نامه مذکور به تاخیر تا دو ساعت، بین 2 تا 4 ساعت و بالای 4 ساعت تقسیم بندی شده است و بسته به نوع و میزان تاخیر، نوع خدمات به مسافر مشخص شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی افزود: برای پروازهای بیش از 4 ساعت ایرلاین ها باید نرخی را بابت خسارت بپردازند ضمن آن که درباره پروازهای ابطالی اگر زمان 24 ساعت قبل از پرواز باشد، ایرلاین باید خسارت بپردازد.

وی با تأکید بر این که ضمانت اجرایی این آیین نامه، ضمانت قانونی است، گفت: از این پس نظارت بر اجرای آن به دقت وجود دارد و تخطی از آن مشمول جریمه و اقدامات قانونی است.

جهانگیریان با تأکید بر این که در آیین نامه حقوق مسافر تأخیرات ناشی از آب وهوا از خسارت مستثنا شده اند، گفت: البته باید در این تأخیرات هم تسهیلاتی به مسافران ارائه شود.

فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: فعلا طرحی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم.

وی اظهار کرد: قیمت بلیت متأثر از شرایط اقتصادی است که نرخ تورم یکی از این عوامل محسوب می شود.

وی تأکید کرد: با این حال هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما باید از کانال قانونی سازمان هواپیمایی کشوری رخ دهد و مصوبه سازمان و شورای عالی هواپیمایی را داشته باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: سقف بلیت هواپیما در پروازهای داخلی روی سایت سازمان هواپیمای کشوری درج شده است و از مردم تقاضا داریم به هیچ عنوان بلیت را بالاتر از نرخ های مصوب خریداری نکنند و گرانفروشی را به ما اطلاع دهند.

جهانگیریان گفت: برخی از سایت هایی که هیچ مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارند اقدام به فروش بلیت هواپیما می کنند که این موضوع از سوی دادگاه پیگیری می شود.

بوئینگ 757 در ناوگان هوایی ایران

مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان ایر از خرید یک فروند هواپیمای بوئینگ 757 در آخرین روز سال 93 خبر داد و گفت: این هواپیما در همان روز و در مسیرهای مختلف این شرکت برای جابه جایی مسافران نوروزی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

رضا عبدالله پور در گفت وگو با ایرنا افزود: این نخستین هواپیمای بوئینگ 757 است که وارد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شده و قرار است دومین فروند آن نیز تا یک ماه آینده به ناوگان این شرکت ملحق شود. وی تصریح کرد: این هواپیما دارای 220 صندلی و صندلی های آن مجهز به تجهیزات صوتی و تصویری است، این شرکت هوایی قصد دارد در نوسازی ناوگان هوایی خود از این نوع هواپیما استفاده کند. بالاترین مدل موجود هواپیمای بوئینگ در ایران جمبوجت 747 است.

خبرنگار جام جم دراین باره می نویسد: در دهه ۱۹۷۰ میلادی کمپانی بوئینگ، بتدریج مدل ۷۵۷ را جایگزین مدل ۷۲۷ کرد و سپس برای رقابت با ایرباس ای۳۰۰ دست به طراحی بوئینگ ۷۶۷ زد. بوئینگ 757 هواپیمایی است با سایز متوسط و بدنه ای کشیده که مجهز به دو موتور جت توربوفن در زیر بال هاست.

اولین پرواز بوئینگ 757 در 30 بهمن 1360 انجام شد و از 11 دی 1361 با آغاز خدمت در کمپانی ایسترن ایرلاینز و بعدها در بریتیش ایرویز به جمع پرنده های مسافربری جهان پیوست. از سال 1981 تا 2004 جمعا 1050 فروند از این هواپیما تولید شده و عمدتا شرکت های هواپیمایی آمریکایی مشتری استفاده از این هواپیما در خطوط پروازی خود بوده اند.

در حال حاضر نیز بوئینگ 757 در شرکت های هوایی مختلفی در جهان در حال خدمت است. قیمت این هواپیما در سال 2002 در مدل های مختلف از 65 تا 80 میلیون دلار متفاوت بوده است. بوئینگ 757 ظرفیت پذیرش 289 مسافر را دارد و حداکثر با سرعت 86 ماخ (912 کیلومتر بر ساعت)، می تواند مسافتی به طول 7278 کیلومتر را پرواز کند.

پیش از این پیشرفته ترین هواپیمای به کار گرفته شده از خانواده بوئینگ در ایران، بوئینگ های 747 معروف به جامبوجت بود که استفاده از چهار موتور جت قدرتمند به مدت 40 سال با ظرفیت جابه جایی حداکثر 550 مسافر، بزرگ ترین هواپیمای مسافربری در جهان بود که ایران اولین کشور پس از آمریکا در جهان بود که این هواپیما را در اختیار گرفت.

در حال حاضر بوئینگ 777 در خطوط هوایی اغلب شرکت های هواپیمایی مشهور جهان مشغول به کار است که تولید آن از سال 1995 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بوئینگ 777 در مدل های مختلف می تواند 278 تا 550 مسافر را منتقل کند و بین 261 تا 300 میلیون دلار قیمت دارد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code