واکنش‌ها به مصوبه دولت برای ادغام روابط عمومی‌ها و دفاتر استانداری:
۱۳۹۴/۰۹/۱۹ ۰۹:۱۶ چاپ
گیل نگاهسید غلامرضا کاظمی دینان، رئیس انجمن روابط عمومی ایران در واکنش به تنزل جایگاه روابط عمومی در برخی از استانداری ها و سازمان های دولتی گفت: تنزل جایگاه روابط عمومی در سازمان های دولتی یعنی فاصله انداختن بین مردم و مسؤولان و این اقدام به معنای آنست که نمی خواهیم با افکار عمومی شفاف باشیم. وی با اشاره به اینکه فعالان روابط عمومی پس از سال ها تلاش و توجیه مسؤولان دولت های مختلف موفق به ارتقای جایگاه این نهاد شده اند افزود: بدیهی و طبیعی است که متخصصان روابط عمومی در برابر این اقدام ناپسند واکنش نشان داده و خواستار تجدیدنظر مدیران سازمان ها و استاندارانی شوند که چنین اقدامی را انجام داده و یا قصد انجام آن را دارند. Kazemi2کاظمی دینان با اشاره به جایگاه قانونی روابط عمومی ها در ساختار سازمان ها گفت: بر اساس مصوبه سال 1364 هیئت محترم وزیران که توسط نخست وزیر وقت ابلاغ شد و همچنین ابلاغیه مرحوم دکتر حبیبی معاون اول وقت رئیس جمهور در سال 1374 مدیر روابط عمومی زیر نظر عالی ترین مقام دستگاه اجرایی فعالیت می کند. رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی افزود: تصویب نامه آخری هم که هیئت محترم وزیران در سال 86 و اصلاحیه مربوط به آن را در سال 91 صادر کرد منجر به ارتقای سطح روابط عمومی ها به مرکز شد و سطح سازمانی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در وزارت خانه ها و معاونت های رئیس جمهور به مرکز ارتقا و عنوان آنها به" مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی" اصلاح گردید. کاظمی دینان با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید شخص رئیس جمهور محترم و اکثر وزراء نگاه مثبتی به روابط عمومی دارند افزود: لازم می دانم بخشی از پیام جناب آقای دکتر روحانی بمناسبت هفته روابط عمومی را برای ضمانت گفته خود یادآوری کنم که فرمودند: « بر این باورم که روابط عمومی ها باید مظهر و بازتابنده افکار، اراده و مطالبات به حق همه شهروندان کشور باشند و می توانند نقش بی بدیل و تعیین کننده در شفاف سازی ارتباطات بین مخاطبان و مسئولان سازمان ها و نهادها و خصوصاً شناسایی و انعکاس مشکلات و موانع موجود کشور و همچنین مطالبات مردم ایفا کنند». رئیس انجمن روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشور روابط عمومی ها می توانند نقش مهمی در مسیر حل مشکلات ایفا کنند از برخی از مدیرانی که با تصمیم نامناسب، سطح روابط عمومی را تنزل داده اند خواست در تصمیمشان تجدیدنظر کنند.   تقلیل جایگاه روابط عمومی ها برخلاف مصوبات هیات دولت است image002حمیدرضا شمس، فعال در عرصه روابط عمومی در زمینه تقلیل وتنزل جایگاه ارتباطی واطلاع رسانی از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور در ترسیم واجرای ساختار روابط عمومی ها انتقادکرد. شمس افزود: مسئولین اگر دیدگاه مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری را خوب مطالعه کنند و مصوبات هیات وزیران را مجدداً بررسی نمایند درمی یابند که در عصر انفجار اطلاعات درحوزه ارتباطات واطلاع رسانی آنچنان که شایسته است کار منسجم، مستمر وموثر که با ذائقه شهروندان ایران اسلامی باشد انجام نداده ایم و این ضعف به علت عدم توجه به جایگاه روابط عمومی ها وتغییر وتنزل ساختاری، نبود مکانیزم جذب نیرو وکمبود منابع مالی و بد سلیقگی ریشه دارد و در مقاطعی هم اگر مدیری موفق بوده درمی بابیم که دیدگاه و گفتمان خوب وحرفه ای مدیری درحوزه ارتباطات و اطلاع رسانی و رییس آن دستگاه در ارتقای اطلاع رسانی منجر به درخشش شده است که در دوره بعد ممکن است افول نماید. وی در ادامه اظهار داشت؛ متاسفانه با تقلیل و تنزل جایگاه روابط عمومی ها دراین فضای مجازی ومملو از بحران در تخریب دولت خدمتگزار به بهانه کوچک سازی دولت هیچ کمکی نکرده ایم بلکه به ضعف اطلاع رسانی دولت توسعه وشدت داده ایم و از طرفی هرگونه هزینه علمی برای روابط عمومی ها یک سرمایه در راه توسعه کشور است نه اسراف وهرجا برای روابط عمومی در زمینه ارتقا و آموزش تخصصی آن گام مثبت برداشته شده باشد اعم از بخش خصوصی ویا دولتی شاهد بازگشت سرمایه و صرفه جویی مناسب بوده ایم. همچنین حمیدرضا شمس افزود؛ دراین زمان که رسانه ملی تمام قد در کنار دستگاه های اجرایی نیست، نبایستی تعجیل نمود و باید نظر کارشناسی و مشورتی در زمینه هنرمندانه اطلاع رسانی را با اشخاصی که کار اجرایی در این حوزه داشته اند یک ضرورت دانست. تبلغات و اطلاع رسانی در فرهنگ ایران اسلامی آن نیست که در خط استوا بخاری و در قطب فریزر فروخت بلکه تبلغات واطلاع رسانی واقعی و مناسب و شفاف و بموقع از عملکردها و رویدادهای دستگاه ها کمک به اعتمادسازی و جذب مخاطب و در نهایت تنویر افکار عمومی است و برای مبارزه با جنگ نرم وهرگونه خنثی سازی شایعات ویا جلوگیری ازبحران رسانه ای ضرورت یک مقررات نوین، مدیریت قوی و ساختار مناسب الزامی است شمس در ادمه اظهار داشت؛ روابط عمومی استانی که روابط عمومی های 200 تا 300 دستگاه استان را مدیریت می کند باید از نظر ساختاری بالاتر از دیگر ان باشد تا حرفش به کرسی بنشیند وبه انتظارات وتوقعات مسئولین وجامعه نیز پاسخگو باشد. روابط عمومی ها با توجه به جمع آوری وپردازش وانعکاس واطلاع رسانی عملکردهای دستگاهی بدرستی می دانند کدام اداره کمرنگ و پررنگ تر است و نقش هر اداره را در توسعه کشور بخوبی می داند ولی از توانش بدرستی استفاده نمی شود یعنی نیازسنجی و سنجش افکار به علت مشکلات مالی ویا مدیریتی مسکوت مانده است و این نوع مسائل در فرمایشات مقام معظم رهبری که فرموده اند" روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می گذرد. سلامت یک دستگاه به اتصال اجزای آن و هم نوایی و هم سازی آنها ارتباط دارد. روابط عمومی ها می توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص کننده روش ها و نقص های دستگاه مربوط خود باشند." به خوبی و کاملتر تاکید شده است و در این زمینه ریاست جمهوری هم فرموده اند"بر این باورم که روابط عمومی ها باید مظهر و بازتابنده افکار، اراده و مطالبات به حق همه شهروندان کشور باشند" ولی دریغ ازیک مشورت ومعمولاً درساختارنویسی، نویسندگان مسائل روابط عمومی جایگاه رسانه واطلاع رسانی را بخوبی دریافت ومنتقل نمی کنند و مدیران استانی نیز مساعدتی بخود و مجموعه ندارند. همچنین در جهت مساعدت مضاعف به توسعه همه جانبه کشور، حمیدرضا شمس، به عنوان یک فعال در حوزه روابط عمومی و رسانه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت به عنوان متولی یان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی درخواست استمداد دارد. در پایان شمس بعنوان یک فعال وعضو کوچکی ازخانواده روابط عمومی ها با بیش از 27 سال فعالیت در عرصه روابط عمومی و رسانه دربخش خصوصی ودولتی از نبود متولی واحد و تاثیرگذار گله و از مسئولینی که در جهت ارتقای این جایگاه تلاش نموده اند تقدیر و تشکر نمود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code