گیل نگاه: اتوبوسرانی رشت ناوگانی مستهلک و فرسوده است. سخن از استهلاک و فرسودگی این ناوگان به حدی است که اکثر شهروندان ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند. اگرچه در کنار این استهلاک باید کمبود همین اتوبوس های فرسوده را نیز در خطوط یادآور شد به طوری که بر اساس اعلام مدیران شهری نیاز به تردد حدود ۱۵۰ اتوبوس در خیابان های رشت وجود دارد اما هم اکنون تنها ۷۰ اتوبوس در شهر فعال هستند. همه این عوامل سبب شده تا نوسازی این ناوگان فرسوده که در قیاس با شهرهای بزرگ کشور هیچ جذابیتی برای شهروندان ایجاد نمی کند، طی دو سال و نیم گذشته یکی از بحث های همیشگی مدیریت شهری رشت از جمله شورا و شهرداری این شهر را به خود اختصاص دهد. برای رسیدن به نوسازی این ناوگان با وجود همه مشکلات مالی و کمبودهای درآمدی شهرداری رشت، نخستین بار خرید اتوبوس های خارجی از منطقه آزاد انزلی بدین منظور مطرح شد و به شهروندان این نوید داده شد که اتوبوس هایی با برندهای شرکت های بزرگ تولیدکننده خارجی در خیابان های رشت تردد خواهند کرد. اما مدتی گذشت و این ایده جای خود را به خرید اتوبوس از شرکت های مونتازکننده اتوبوس در داخل کشور داد. اتوبوس های تولید داخلی جایگزین اتوبوس های خارجی همین ایده در روزهای پریشان احوالی شهرداری رشت که در تکاپوی تعویض شهردار و سرپرست بود، به عقد قراردادی پرحاشیه در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته با یک شرکت مونتاژکننده اتوبوس ها در استان اردبیل منجر شد. حواشی این قرارداد و بندهای مختلف آنکه در زمان تصدی سرپرست بر شهرداری منعقد شد از سوی اعضای شورا مورد اعتراض قرار گرفت و بی اطلاعی اعضای شورا و پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای پیش پرداخت این قرارداد شائبه های فراوانی را بر سر زبان ها انداخت. با چنین حواشی پای سازمان بازرسی استان به ماجرا کشیده شد و ورود اتوبوس های نو به خیابان های رشت به تعویق افتاد. با تصدی محمدعلی ثابت قدم شهردار کنونی رشت بر شهرداری این شهر و تاکید وی بر پروژه های مدیریت حمل و نقل و ترافیکی در بافت مرکزی شهر، کلنگ ایجاد خط ویژه (بی. آر. تی) در روزهای نخست خرداد ماه امسال بر زمین زده شد و مقرر شد ظرف سه ماه حداکثر تا پایان شهریور ماه این خط که از میدان دکتر حشمت تا میدان مصلی رشت را شامل می شود، به راه بیفتد. تعویق چندباره در راه اندازی خط بی. آر. تی برنامه شهرداری برای این خط استفاده از ۲۰ اتوبوس نو بود تا علاوه بر مدیریت ترافیک بافت مرکزی رشت، رغبت شهروندان را برای استفاده از این ناوگان افزایش دهد و مردم سوار شدن به اتوبوس ها را بر خودروهای شخصی تک نفره خود ترجیح دهند. اما با گذشت از آخرین ماه تابستان، راه اندازی این ناوگان به تاخیر افتاد. مشخص نبودن چگونگی قرارداد با شرکت مونتاژکننده اتوبوس ها و در نهایت نداشتن اتوبوس ها یکی از عمده دلایلی مطرح شد که راه اندازی این خط را به تعویق مجدد انداخت. در تمام این دوران شهروندان شاهد برخی عملیات عمرانی از سوی شهرداری برای ایجاد ایستگاه های خط ویژه در مسیر فوق بودند اگرچه قطع درختان مسیر نیز به چالش های مدیریت شهری در ایجاد این خط ویژه افزوده شد. با گذشتن از ماه نخست پاییز، هنگامی که هنوز حواشی قرارداد با شرکت مونتاژکننده اتوبوس ها بر سر زبان ها بود و سازمان بازرسی در حال تحقیق بر سر بندهای مختلف این قرارداد، مدیریت شهری تصمیم گرفت که این بار اتوبوس ها را از استان دیگری چون اصفهان برای شهر رشت تامین کند. اما با وجود نویدهایی که در ابتدا از خرید اتوبوس ها از شرکت مستقر در اصفهان به گوش می رسید، در نهایت ورود اتوبوس ها از جاده های اصفهان به رشت نیز در هاله ای از ابهام باقی ماند. با گذشتن از همه این فراز و نشیب ها، سازمان بازرسی بر قانونی بودن قرارداد شهرداری با شرکت مونتاژکننده اتوبوس ها در اردبیل مهر تایید زد و در نهایت قرار شد که قرارداد با وجود اینکه ماه ها از تحقق و تعهد شرکت نسبت به آن می گذشت بالاخره اجرایی شود و اتوبوس ها به رشت برسند و شهروندان شاهد راه اندازی خط ویژه در خیابان های رشت و مانور رنگارنگ اتوبوس های نو و مدرن در خیابان های مرکز گیلان به ویژه مسیر میدان دکتر حشمت تا میدان مصلی باشند. دهه فجر، اتوبوس ها در رشت به راه می افتند حال با گذشتن از داستان پرحاشیه ورود اتوبوس ها به رشت و تعویق چندباره در تحقق وعده مدیریت شهری برای راه اندازی خط ویژه بی. آر. تی در خیابان های رشت، معاون برنامه ریزی و حمل و نقل ترافیک شهرداری رشت از ورود اتوبوس ها از نیمه بهمن ماه به رشت خبر می دهد. فرامرز جمشید پور به مهر می گوید: شرکت طرف قرارداد شهرداری در اردبیل تعهد کرده که از نیمه بهمن ماه دانه به دانه اتوبوس ها را به شهرداری تحویل دهد و به محض دریافت این اتوبوس ها، خط بی. آر. تی رشت در دهه فجر راه اندازی می شود. وی از همزمانی افتتاح خطوط بی. آر. تی و پیاده راه فرهنگی بافت مرکزی رشت سخن می گوید و می افزاید: با تحویل اتوبوس ها بافت مرکزی رشت دچار تحولی جدی خواهد شد زیرا در کنار افتتاح پیاده راه مرکز شهر، خط بی. آر. تی نیز راه افتاده و ترافیک مسیر فوق کنترل و مدیریت می شود. جمشیدپور روند عملیات عمرانی ایستگاه ها را رو به جلو عنوان می کند و نوید می دهد که با تکمیل ایستگاه ها طی روزهای باقیمانده تا دهه فجر، شهروندان شاهد ورود اتوبوس های نو به خیابان های رشت خواهند بود. اما از سوی دیگر رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری چندان به این وعده خوشبین نیست. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا توضیح می دهد: آنچه که راه اندازی خط بی. آر. تی را در رشت بار ها به تعویق انداخته است، نبود اتوبوس ها برای این خط ویژه است. رضا رسولی می افزاید: تامین اتوبوس های نو علاوه بر اینکه استهلاک و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در رشت را می پوشانند بلکه انگیزه ای برای افزایش میزان استفاده شهروندان از این ناوگان را ایجاد می کنند و یکی از اهداف اصلی ایجاد خط ویژه نیز همین افزایش رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در راستای مدیریت ترافیک مسیر فوق بوده است. وی اظهار می کند: با توجه به اینکه ایستگاه های بی. آر. تی در حال اتمام است و عملیات عمرانی به خوبی پیش می رود و از سوی دیگر اتوبوس های نو هنوز به رشت نرسیده است و سرنوشت آن ها مبهم است لذا چاره ای نیست مگر اینکه از اتوبوس هایی که در دست تعمیر هستند و قرار است به ناوگان اتوبوسرانی شهر بازگردند برای خط ویژه استفاده شود. رسولی تصریح می کند که با وجود علاقمندی مدیریت شهری برای استفاده از اتوبوس های نو در این خط اما وقتی اتوبوس های نو همچنان در راه رسیدن به رشت باقی بمانند و به گیلان نرسند چاره ای جز راه اندازی خط ویژه با اتوبوس های مستهلک ولی تعمیرشده قدیمی نیست. به نظر می رسد داستان رسیدن اتوبوس ها به رشت زمانی به سرانجام خواهد رسید که شهروندان به واقع شاهد حضور تک تک آن ها در خیابان ها باشند شاید آن زمانبهتر بتوان در خصوص میزان رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی قضاوت بهتری داشت.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code