به مناسبت هفته میراث فرهنگی، توسط موسسه گردشگری گیلان سها سیر:
۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ۱۹:۲۹ چاپ
اختصاصی گیل نگاه/ مرتضی سخایی: اولین روز از برنامه هفتگی تجلیل از هنرمندان صنایع دستی گیلان با شعار " گیلان، مهد فرهنگ و هنر" به همت موسسه گردشگری گیلان سها و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای اسلامی شهر رشت و به مناسبت هفته میراث فرهنگی در مقابل دفتر موسسه گردشگری گیلان سها واقع در بلوار منظریه جنب مسجد فاطمیه برگزار شد. این برنامه به هنر "رشتی دوزی" و تجلیل از خانم فاطمه کاظمی هنرمند چیره دست رشتی دوزی اختصاص داشت. این برنامه با هدف معرفی هنرها و صنایع دستی گیلان به عموم جامعه در فضای معبر عمومی برگزار شد تا مردم بتوانند مستقیما اجرای این هنر را تماشا کنند و اطلاعات بیشتری پیرامون آن کسب کنند.   هنر رشتی دوزی قدمت 2500 ساله دارد فاطمه کاظمی، هنرمند مطرح رشتی دوزی، با بیان این که هنر رشتی دوزی قدمت 2500 ساله دارد ، گفت: هنر رشتی دوزی را از سال 1363 آموختم و از سال 1367 نیز با سازمان میراث فرهنگی در زمینه تولید و آموزش این هنر زیبای بومی همکاری دارم. هنر "رشتی دوزی" قدمت 2500 ساله دارد و در دوران هخامنشیان به اوج خود رسیده است. استان گیلان نیز به سبب پرورش کرم ابریشم و تولید نخ ابریشم خاستگاه اولیه این هنر فاخر بود. وی افزود حدود 5 سال پیش بود که خوشبختانه با کمک همکاران خدوم سازمان میراث فرهنگی توانستیم این هنر را با اسم اصلی آن یعنی "رشتی دوزی" ثبت کنیم. الان دیگر در همه جای ایران و حتی جهان این هنر را با نام "رشتی دوزی" می شناسند تا خاستگاه گیلانی این هنر به رخ کشیده شود. این هنرمند ادامه داد: مدت آموزش "رشتی دوزی" 10 جلسه طول می کشد و در حال حاضر هم هر جلسه 20 هزار تومان برای هنرجویان هزینه در بر دارد. وقتی هم هنرجویان تمام نمونه گلها را یاد گرفتند در مرحله بعد باید با نقشه کشی و نقشه خوانی آشنا می شوند. پارچه استفاده شده در "رشتی دوزی باید " ماهوت" یا " فُتْر" باشد البته قبلا روی پارچه "مخمل" هم "رشتی دوزی" انجام شده است. نخ آن هم باید ابریشم طبیعی باشد که در حال حاضر به علت گران بودن نخ ابریشم طبیعی از نخ ابریشم مصنوعی استفاده می شود. در اینصورت قیمت "رشتی دوزی" به نصف و حتی کمتر تقلیل پیدا می کند که تاثیر بسزایی در فراگیر تر شدن این هنر دارد.   هرکس در صنعت گردشگری فعال است خودش را در این امر مهم شریک بداند دکتر سید رضا کسایی مدیر موسسه گردگشری گیلان سها سیر با تشریح ایده و هدف برگزاری این برنامه های هفتگی، اظهار داشت: از سال گذشته مکاتباتی را با سازمان میراث فرهنگی داشتیم مبنی بر اینکه هنر های بومی و سنتی ما در حال حاضر خیلی کلیشه ای شده که در غالب نمایشگاه ها و جشنواره ها و رنگ و بو و اصالت گیلانی خودش را از دست داده است. لذا اعلام آمادگی کردیم این فرهنگها و آئین های بومی خودمان را در بستر جامعه بیاوریم تا برای مردم ملموس تر باشد. وی افزود: 28 اردیبهشت تا 3 خرداد هر سال به نام "هفته میراث فرهنگی" نامگذاری شده است و ما هم به مناسبت این هفته که بهترین زمان هم بود تصمیم به برگزاری این برنامه گرفتیم. شعار" گیلان، مهد فرهنگ و هنر" را هم برای برنامه مان در نظر گرفتیم. صحبتی هم با هنرمندان داشتیم مبنی بر اینکه تولیداتشان را با رویکرد کاربری تجاری و استفاده و بهره وری تولید کنند. 811704389_53173 کسایی پیرامون دیگر هنرهای مورد نظر در این برنامه ها اظهار داشت: در این برنامه 18 هنرمند در زمینه های مختلف هنری شامل بامبو، حصیر بافی، هنرهای نمایشی و... ثبت نام شدند تا مورد تجلیل واقع شوند. این برنامه هر هفته پنج شنبه ها از ساعت 19 الی 22 در محل آژانس گیلان سها سیر واقع در منظریه جنب مسجد فاطمیه برگزار می گردد. این فعال حوزه گردشگری با مخاطب قرار دادن کسانی که در حوزه صنعت گردشگری فعال هستند، گفت: امیدوارم همه فعالان این حوزه خودشان را در این امر مهم شریک بداند تا گامی مهم در جهت معرفی بیشتر صنایع دستی بومی گیلان برداشته شود.   تولیدات صنایع دستی برای جذب بازار نباید از اصل هنری خودشان خارج شوند فرزاد رشیدی مدرس گردشگری و مسئول نظارت بر آژانس های مسافرتی استان گیلان با طرح این موضوع که محصولات صنایع دستی بعضاً جاذبه های گردشگری هم محسوب می شوند، افزود: بسیاری از مردم رشت با برخی از شاخه های صنایع دستی مثل همین رشتی دوزی آشنا نیستند. این موضوع شاید متاثر از دو عامل باشد؛ یکی عدم معرفی درست محصولات "رشتی دوزی" و عامل دوم اینکه در حال حاضر محصولات "رشتی دوزی" زیاد کاربرد تجاری ندارد و درواقع بازاری نیست و بیشتر حالت تزئینی پیدا کرده است. امیدواریم با طرح هایی که به محصولات "رشتی دوزی" داده شده؛ مثل همین کفشهایی زنانه "رشتی دوزی" شده؛ این هنر کم کم وارد بازار سود و سرمایه شود. 811717932_23409 این کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان داشت: در حوزه آموزش اگر از زاویه گردشگری نگاه کنیم عناصری که باعث توسعه یک مقصد می شوند در همه جای دنیا شاید شامل 10 مورد عمده باشند که مهترینشان "نیروهای آموزش دیده" در آن مقصد هست. اگر مقصدی نیروهای آموزش دیده در بخش هتل داشته باشد یا نیروهای آموزش دیده در بخش آژانس داشته باشد طبیعتاً خیلی بهتر خدمات ارائه می دهد و این خدمات می تواند تصویر ذهنی مناسبتری را در ذهن گردشگران ایجاد کند و همین تصویر باعث ایجاد سفرهای مجدد و وفاداری مشتریان و گردشگران به آن مقصد می شود. آموزش صنایع دستی بسیار مهم قلمداد می شود ترویج "رشتی دوزی" می تواند به عنوان جاذبه برای سفر باشد. بهترین سوغاتی که گردشگران از یک منطقه می توانند با خودشان ببرند که فرهنگ و هویت مردم آن منطقه را هم نمایان سازد، چیزی به جز صنایع دستی نیست. وی افزود: هر چقدر صنایع دستی کاربردی تر و به بازار نزدیک تر شود و با توجه به نیاز گردشگران تولید شود و فرآیند بازاریابی در تولید آن لحاظ گردد آن موقع صنایع دستی موفق عمل کرده است. نکته قابل تامل در این مقوله این است که البته محصولات صنایع دستی نباید از اصل هنری بودن خودش هم خارج شود تا به تولید و فروش مطلوب برسد.   این برنامه از نمایشگاه های متمرکز بهتر و تاثیرگذار تر است دکتر محمدباسط قریشی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و مدرس گردشگری می گوید: یکی از دغدغه های فکری من همیشه این بود که ما خیلی سریع و شاید بدون دلیل خاص گذشته خودمان را از دست می دهیم و به جایش هم چیز خوبی بدست نمی آوریم. همیشه فکر می کردم که چه راهکارهایی برای برونرفت از این موضوع می توان پیدا کرد.811718492_23825 البته من اعتقاد دارم که بخشی از صنایع دستی با درآمد مردم ارتباط پیدا می کند. وقتی درآمد مردم کم باشد بخش صنایع دستی در گزینه های آخر قرار داده می شود ولی چیزی که من در اینجا مشاهده کردم، مشابه شِگِردی است که در تمام دنیا برای معرفی صنایع دستی تحت عنوانی که پسوند "خیابانی" دارد استفاده می شود. این می تواند "موسیقی خیابانی" ، " نمایشگاه خیابانی" و... باشد . این استاد دانشگاه افزود: خیلی برایم جالب بود و خیلی شگفت زده شدم. من تا به حال در شهر رشت به این شکل معرفی صنایع دستی ندیده بودم. مکان اینجا هم از نظر رفت آمد هایی که در خیابان می شود مکان خیلی خوبی است و این برنامه می تواند با فاکتورهایی که رعایت کرده بسیار موفق باشد. این برنامه از نمایشگاههای متمرکز که مردم مجبورند زمانی را صرف رفتن به آنجا بکنند بسیار بهتر و تاثیرگذارتر است.   811706534_52455

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code