اکبر ​ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور اعلام کرد:
۱۳۹۴/۰۳/۲۷ ۰۵:۵۰ چاپ
به گزارش گیل نگاه: مشاور عالی رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور پیش از ظهر دیروز در مراسم افتتاح عرشه تقاطع غیرهمسطح شهید نامجو و آغاز عملیات اجرایی احداث اولین پست اسکله مجتمع بندری کاسپین که با حضور خانواده شهید سید موسی نامجو، و استاندار گیلان و دکتر حسن تامینی و محمد حسین قربانی از اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس برگزار شده بود با اشاره به اینکه بالاترین پتانسیل مناطق آزاد کشور در انزلی است گفت: اگر قرار بر این است که الگویی از ایران اسلامی در سال 1404 بسازیم و رتبه اول اقتصادی در منطقه بوده و تعامل سازنده و الهام بخش با جهان داشته باشیم چون این کار در کل جغرافیای ما کار بزرگ، عظیم و سترگی است در ابتدا باید آن را به صورت یک الگو در نقطه ای کوچک از ایران بسازیم. بنابراین در نسخه ای که می خواهیم در زمینه ی بانکداری بدون ربا، آموزش و پرورش، ورزش و غیره در ایران 1404 برای همه سرزمین مان بپیچیم یکی از مهم ترین نکات ایجاد کسب و کار حلال است. مهندس اکبر ترکان با اشاره به مساحت 9 هزار و 400 هکتاری منطقه آزاد انزلی و وجود مزیت مهم منابع انسانی، افراد درجه یک و نخبه و کارآمد در همه عرصه های گیلان به منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی بند ۱۱ متعلق به مناطق آزاد اشاره و عنوان کرد: تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فن آوری و تامین نیازهای کشور چهار عاملی است که می باید در این سرزمین به عنوان الگوی 1404 اتفاق بیفتد. انزلی از 200 سال پیش دروازه اروپا بود مشاور عالی رییس جمهور با ارزیابی و منفک کردن منطقه آزاد انزلی از سایر مناطق آزاد کشور با اشاره به وجود چهار منطقه اروند، کیش، قشم و چابهار در جنوب کشور و دو منطقه آزاد در مرز خشکی یکی در مرز قفقاز و دیگری در مرز ترکیه به منطقه آزاد شمال کشور در دریای کاسپین اشاره و اضافه کرد:انزلی از 200 سال پیش دروازه اروپا بود و هر کسی به اروپا می رفت می باید از این دالان عبور می کرد و حتی سفر یکی از پادشاهان قاجار به اروپا از این دالان صورت گرفت و ورود انقلاب صنعتی هم از این مرز اتفاق افتاد. وی با تاکید بر اینکه انزلی گیلان از نظر علمی همگام با دوران صنعتی و یک گام جلوتر از سایر مناطق آزاد است به وجود افراد صاحب نام و شهیر و برجسته در این خطه اشاره و تصریح کرد: بندرانزلی هم اکنون توسعه بسیار خوبی یافته است و اقدامات انجام شده در بنادر گیلان نشان می دهد که مدیریت بنادر گیلان با داشتن انگیزه و برنامه توانسته است به شایستگی در این منطقه کارها را پیش ببرد. به گفته این مقام ارشد در مناطق آزاد کشور انزلی قدیم به دلیل نداشتن پسکرانه در توسعه محدود شده است و امروز بندر کاسپین با داشتن 500 هکتار زمین می تواند پسکرانه لازم را برای ایجاد سیلو، سردخانه و انبار داشته باشد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در ادامه به وجود کریدور شرق دریای کاسپین (KTI) قزاقستان،ترکمنستان و ایران پرداخت و گفت: در سفر رییس جمهور به گیلان بر مزیت کریدور غرب دریای کاسپین تاکید شد. این کریدور می تواند از قزوین به رشت و رشت به انزلی و سپس آستارا به باکو و اروپا وصل شده و این اتصال با خط ریلی جداگانه ای که از رشت به کاسپین به طول 16 کیلومتر کشیده می شود و اعتبار آن باید هرچه سریع تر پیش بینی شود می تواند کاسپین انزلی را به ترکمن باشی، اکتائو، آستاراخان و باکو وصل کند. قول ساخت یک پست اسکله به مدت 18 ماه ترکان پیش بینی 22 پست اسکله در انزلی را یک مزیت مهم اقتصادی برای منطقه آزاد انزلی که به کل کشور تعمیم داده می شود برشمرد و یادآور شد: در سفر رییس جمهور وقتی مسرور، مدیرعامل منطقه ی آزاد انزلی قول ساخت یک پست اسکله به مدت 18 ماه را داد و گفت در نیمه دوم سال 95 سوت اولین کشتی در اسکله کاسپین شنیده می شود، مدیریت ریسک کرد و این جرات و شهامت را به خرج داد که بتواند زیرقول یک پروژه عمرانی برود که برای راه اندازی آن می باید شبانه روز تلاش کنند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور همچنین به وجود راه آهن ساحلی رشت – مشهد نیز اشاره و بر شروع خرید اراضی در این بخش تاکید کرد و سپس به مسائل زیست محیطی منطقه بوجاق کیاشهر پرداخت و افزود: مناطق آزاد از قوانین مالیات، گمرک، پول،بانک، کار و قانون ویزا مستثنی هستند اما از قوانین محیط زیست که مستثنی نیستند بنابراین هرقدر که دوستان محیط زیست نگرانند ماهم نسبت به محیط زیست دلسوزی ویژه ای داریم و با دلسوزی پروژه های مان را در این مناطق دنبال می کنیم. وی سپس از عملکرد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی قدردانی کرد. 81648801-6524045 استاندار گیلان: منطقه آزاد انزلی را پایلوت تجارت بین المللی کنیم استاندار گیلان هم در این مراسم گفت: با توجه به مزایا و موقعیت کم نظیر و استقبال خوب سرمایه گذاران خارجی از منطقه آزاد انزلی، می توانیم این منطقه را به الگویی برای تجارت بین المللی تبدیل کنیم. محمدعلی نجفی توضیح داد: سرمایه گذاری در منطقه آزاد در دو بخش ایجاد زیرساخت ها توسط دولت از جمله طرح های در حال بهره برداری در منطقه آزاد انزلی و دیگری بخش بازرگانی سیاحتی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی است . وی با قدردانی از نگاه خوب توسعه ای شورایعالی مناطق آزاد و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد به منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد : باید تمام تلاشمان را مصروف ایجاد زیرساختها و حفظ نگاه توسعه ای و تسهیل کسب و کار و جذب سرمایه گذار نماییم . نجفی با اشاره به حضور سرمایه گذاران خارجی از امارات متحده عربی، آلمان، آمریکا و کانادا با هزینه های شخصی تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و شورایعالی مناطق آزاد در این منطقه، موجب شده که بیشترین حضور سرمایه گذار خارجی را در گیلان شاهد باشیم . استاندار گیلان متذکر شد: باید بکوشیم با روانسازی امور گمرکی ، حمل و نقل کالا ، تجارت ، گردشگری و رفع موانعی که در سرزمین اصلی مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و بازرگانانان ایجاد می کند؛ این منطقه را به الگویی برای تجارت تبدیل کنیم . به گزارش ایرنا وی خاطرنشان کرد : منطقه آزاد انزلی گرچه بخشی تفکیک ناپذیر از گیلان است، اما باید الگویی باشد که بتوان آن را به کل استان تعمیم داد و با ایجاد تسهیلات و ترغیب لازم برای سرمایه گذار، زمینه رونق کسب و کار در کل استان نیز ایجاد شود. نجفی به سازمان منطقه آزاد انزلی توصیه کرد؛ سرزمین های مجاور را نیز در توسعه و پیشرفت مشارکت دهد . عدم استفاده از ظرفیت دریا استاندار گیلان در ادامه عدم استفاده از ظرفیت دریا را یکی از چالش های مهم موجود عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه 90 درصد حمل و نقل جهانی از طریق دریا انجام می شود؛ بحث دریامحوری را به منظور اشتغالزایی در دستور کار داریم. وی متذکر شد: ظرفیت گیلان در این بخش بسیار بالاست و باید از فرصت حمل و نقل دریایی بیشتر استفاده کنیم . استاندار گیلان تاکید کرد : باید تلاش کنیم از ظرفیت عظیم بنادر استان اعم از بندرگاه انزلی، آستارا و کاسپین برای رونق اقتصادی و توسعه پایدار بهره بگیریم. نجفی با اشاره به موقعیت بی نظیر انزلی در مسیر کریدورهای ترانزیتی حمل و نقل، اتصال این منطقه به راه آهن را یکی از اقدامات مهم و خوب در حال اجرا عنوان و اظهار کرد: به دستور رییس جمهوری، راه آهن باید تا سال 95 به انزلی وصل شود و پس از آن نیز به آستارا ادامه یابد. وی در ادامه اذعان کرد : یکی از بحثهایی که از فرصت حضور دولت استفاده کردیم ولی هنوز در این بخش مشکل داریم، تالاب انزلی است . وی خاطرنشان کرد: تالاب انزلی بعنوان یکی از تالاب های بسیار مهم جهانی با تاثیرات مثبت اقلیمی ، تامین کننده آب کشاورزی، زیستگاه آبزیان و تامین کننده مواد پروتئینی برای مردم و مهارکننده سیلاب ها در معرض خشک شدن و از بین رفتن قرار دارد . استاندار گیلان با اشاره به محدودیت در تامین منابع مالی برای پروژه احیای تالاب گفت : بحث تالاب باید جدی گرفته شود و نمی شود با این وضعیت تالاب را نگه داشت. EftetahiePol.Masroor آغاز به کار ساخت اسکله بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی هم در مراسم آغاز ساخت این اسکله گفت : اجرای مرحله نخست مجتمع بندری کاسپین شامل یک پست اسکله به طول 175 متر با شش هکتار پس کرانه با ظرفیت پهلوگیری کشتی های با ظرفیت 12 هزار تن کانتینری و 20 هزار تن نفتی از امروز شروع می شود. رضا مسرور مدت زمان اجرای این طرح را 18 ماه با هزینه برآورد شده 385 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد : تکمیل و ایجاد زیرساخت های منطقه و استفاده از مزیت های نسبی منطقه را بعنوان دو موضوع راهبردی دنبال می کنیم . مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی متذکر شد : بنادر موفق همچون جبل علی و شانگهای قبل از تشکیل مناطق آزاد ابتدا زیرساخت های لازم را تکمیل کرده و بنادر بزرگی داشتند. مسرور با اشاره به تکمیل زیرساختها بعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت مناطق آزاد تصریح کرد : در دولت تدبیر و امید به این مساله بسیار توجه شده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی یاداور شد: در سه ماهه نخست امسال، هزینه های عمرانی انجام شده در منطقه نسبت به مدت مشابه پارسال، 445 درصد رشد داشته که این امر، حاکی از توجه و نگاه منطقه آزاد به زیرساختها است. وی با اشاره به بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح شهید نامجوی منطقه آزادانزلی خاطرنشان کرد : مردم گیلان و انزلی نگاه ویژه ای به شهید نامجوی دارند و این نامگذاری قطعا منشاء اثرات خیر برای این منطقه خواهد بود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: مردم گیلان از سال 96 به بعد اثرات وجود منطقه آزاد را بیشتر لمس می کنند. وی استفاده از ظرفیت های نسبی منطقه را یکی دیگر از موضوعات راهبردی در حال پی گیری عنوان و تصریح کرد : با استفاده از ظرفیت های انزلی و فعال کردن کریدورهای حمل و نقل تجارت با کشورهای همسایه، می کوشیم انزلی را به کانون داد و ستد کالاهای راهبردی تبدیل کنیم . مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت : خوشبختانه با همدلی و همکاری موجود در استان منطقه در مسیر توسعه قرار گرفته است . گفتنی است مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی با مشخصات زیر احداث می شود: *آغاز عملیات اجرایی احداث مرحله اول فاز نخست مجتمع بندری کاسپین، ساخت یک پست اسکله، به طول 175 متر، مساحت پس کرانه اولین پست اسکله 6 هکتار، اجرای عملیات لایروبی به عمق 11 متر، حجم عملیات لایروبی 500 هزار مترمربع. *توانایی پهلوگیری کشتی های با ظرفیت 12 هزار تن (کانتینری) و 20 هزار تن (نفتی) *مدت زمان اجرای طرح 18 ماه *با هزینه 385 میلیارد ریال که از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلی تامین می شود. *اهم فعالیت ها لایروبی، اجرای شمع های بتنی، اجرای عملیات آسفالت پسکرانه، احداث دایک موقت و اصلی، محوطه سازی پشت اسکله، به همراه نصب تاسیسات برقی و مکانیکی. *مساحت حوضچه آرامش 200 هکتار *مساحت پس کرانه 120 هکتار *تعداد پست های اسکله 22 پست *عرض بندر 2600 متر *عرض دهانه ورودی 240 متر *هزینه اجرای موج شکن ها (دو موج شکن مجتمع بندری کاسپین) تاکنون 80 میلیارد تومان و در پایان 130 میلیارد تومان *هزینه احداث اسکله به طول 700 متر، جهت فاز نخست توسعه که شامل چهار پست اسلکه است 120 میلیارد تومان *هزینه پس کرانه و ساختمان های فاز اول توسعه 30 میلیارد تومان *مساحت ساختمان های فاز نخست توسعه 13 هزار مترمربع *پس کرانه فاز نخست 30 هکتار.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code