درباره خبر«خداحافظی ثابت قدم با شهرداری رشت»
۱۳۹۵/۰۱/۱۳ ۱۸:۱۵ چاپ
گیل نگاه/ گروه اجتماعی: خبری که صبح امروز(جمعه 13 فروردین) با عنوان «خداحافظی ثابت قدم با شهرداری رشت» در پایگاه خبری گیل نگاه منتشر شد، «شوخی سیزده» یا «دروغ اول آوریل» بود. شوخی سیزده در ایران معمولا بازتاب طنز گونه حقایق مختلف تاریخی و اجتماعی و گاه سیاسی است تا در یک روز شاد، تلنگری باشد به مخاطب رسانه ها و توجه آنها را به گوشه های ناگفته ای از حقایق تاریخی و اجتماعی جلب کند. در شرایطی که رسانه های دنیا تلاش می کنند تا با نوآوری و خلاقیت، در ساده ترین و سریع ترین بستر مخاطبانی که گزینه های متعدد برای انتخاب دارند را جذب کنند، این نوع اقدامات تاکنون در رسانه های استان گیلان سابقه نداشته و احتمالا همین موضوع باعث راه افتادن موجی از پیام ها و تماس ها با تحریریه گیل نگاه و همینطور موضع گیری های متعدد در رسانه های موافق و مخالف شهردار شد که امیدواریم این اتفاق تازه در عرصه رسانه استان گیلان از جانب ذیربطان صرفا در بستر حرفه ای آن مورد قضاوت قرار گیرد و موجب تلنگر مورد اشاره در خط های بالاتر شده باشد. تلنگری که در آغاز سال نو و گردش روزگار، توجه مردم و مسوولین را به دگرگونی ها و تغییرات زمان و یکسان نماندن حال دوران جلب کند.   در ایران، اولین نشریه ای که «دروغ اول آوریل» را، «دروغ سیزده نوروز» کرد، روزنامه ی «نبرد» خسرو اقبال بود که «محمود تفضلی»، «جواد فاضل»، «حسن ارسنجانی»، «جهانگیر تفضلی»، «اسماعیل پوروالی» و سه چهار تن دیگر بودند که شماره ی سیزده فروردین سال 1322 خورشیدی روزنامه ی «نبرد» را یک پارچه به صورت دروغ درآوردند.. در سالهای اخیر روزنامه های ایرانی نیز به این موضوع پرداختند. اولین بار روزنامه نشاط خبر آزاد شدن عبدالله اوجالان (که طی یک عملیات جنجالی منسوب به آمریکا، اسرائیل و ترکیه ربوده و به ترکیه انتقال یافته بود) را منتشر ساخت. یکی از جنجالی ترین شوخی سیزده در ایران خبر کج شدن و احتمال سقوط برج میلاد بود که روزنامه شرق در آخرین شماره خود در سال ۱۳۸۳ منتشر ساخت. خبرگزاری میراث فرهنگی در سیزده فروردین ماه 1394 خبر از قول دفتر ملکه بریتانیااعلام کرد : کوه نور را به ایران باز پس می دهیم. این خبرگزاری سپس در یادداشتی این خبر را "شوخی سیزده" این رسانه اعلام کرد. فهرستی از جالب ترین شوخی های رسانه ای اول آوریل در طول تاریخ بدین شرح است: ۱- شبکه تلویزیونی «بی بی سی» سال ۱۹۵۷، فیلمی را با عنوان «فصل برداشت اسپاگتی» پخش کرد که چند کشاورز سوئیسی را در حال چیدن اسپاگتی های تازه از درخت نشان می داد. بسیاری از بینندگان پس از پخش این برنامه برای خرید گیاه اسپاگتی با دست اندرکاران بی بی سی تماس گرفتند. ۲- رسانه ها از سال ۱۹۸۶، اخبار و گزارش های مربوط به راهپیمایی «روز دروغ آوریل» در شهر نیویورک را هر ساله در روز اول آوریل، به طور گسترده ای پوشش می دهند. این در حالی است که چنین راهپیمایی اصلاً وجود خارجی ندارد. ۳- رستوران زنجیره ای «برگر کینگ» سال ۱۹۹۸، با چاپ آگهی تبلیغات دروغین خود در خصوص نوع جدیدی از همبرگرهای مخصوص افراد چپ دست در روزنامه «یواِس اِی تودی،» مشتریان خود را سرِکار گذاشت. در متن این آگهی ادعا شده بود برگر کینگ با چرخش ۱۸۰ درجه ای محتویات همبرگرهای بزرگ، موفق به تولید همبرگرهای مناسب افراد چپ دست شده است. این رستوران زنجیره ای سپس در اطلاعیه ای با رد چنین ادعایی نوشت: همه می دانند که برای نگه داشتن یک همبرگر بزرگ باید از هر دو دست استفاده کرد. ۴- بی بی سی سال ۲۰۰۸ با پخش ویدیویی از پنگوئن هایی که پرواز می کردند، مدعی شد این پنگوئن ها برای فرار از سرمای طاقت فرسای قطب جنوب به جنگل های قاره آمریکای جنوبی کوچ می کنند. ۵- اهالی منطقه ای در ایالت «کالیفرنیای جنوبی» یک شبه، ۵۰ هزار پرتقال را بر روی شاخه های درختان کاج و سدر اطراف یک بزرگراه چسبانیدند که تعجب و شگفتی رانندگان عبوری از این بزرگراه را در صبح روز اول آوریل به دنبال داشت. کاریکاتوریستی به نام «فرانک آدام» مغز متفکر چنین اقدامی بود. ۶- یک شبکه تلویزیونی سوئیسی با پخش برنامه ای در سال ۱۹۶۲، ابتکار جدیدی برای تبدیل فوری تلویزیون های سیاه-سفید به تلویزیون های رنگی معرفی کرد. در این برنامه ادعا شد با پوشاندن صفحه پخش تلویزیون ها با جوراب رنگی می توان به راحتی تصاویر سیاه-سفید را رنگی کرد. ۷- شبکه تلویزیونی بی بی سی سال ۱۹۶۵ مصاحبه ای با یک استاد دانشگاه لندن پخش کرد. این استاد مدعی شد موفق به ابداع تکنولوژی جدیدی شده است که به وسیله آن می توان رایحه های موجود در استودیوهای ضبط برنامه ها را از طریق مونیتورهای تلویزیونی به منازل مخاطبان انتقال داد. ۸ – بی بی سی سال ۱۹۸۰، با پخش خبر جعلی دیجیتالی کردن ساعت معروف «بیگ بن» در لندن، خشم مخاطبان خود را برانگیخت. کارکنان این شبکه روزهای پس از دروغ آوریل را صرف پاسخگویی به سیل تماس های افراد نگران و عذرخواهی بابت این شوخی نامناسب کردند. ۹- سوپرمارکت زنجیره ای معروفی در انگلیس سال ۲۰۰۲، با چاپ یک آگهی تبلیغاتی مدعی شد با اصلاح ژنتیکی هویج موفق به تولید هویجی شده است که با سوت کشیدن زمان پخته شدنش را اعلام می کند. ۱۰- گوگل نیز سال ۲۰۱۱ با انتشار خبری دروغین کاربران اینترنتی را سرِکار گذاشت. در این خبر ادعا شده بود گوگل به تکنولوژی جدیدی دست یافته است که به کاربران «جی میل» (gmail) این امکان را می دهد با حرکات دست خود بتوانند پست های الکترونیکی را بنویسند، ارسال کنند و بخوانند.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code