گفت وگوی تفصیلی گیل نگاه با دکتر محمود طالقانی، بنیانگذار موزه روستایی گیلان:
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۱۰:۳۰ چاپ
گیل نگاه /طاها عبداللهی: تابلوهای سبز و قهوه ای کنار جاده ها که عبارت «موزه میراث روستایی» روی آنها نوشته شده برای کسانی که وارد گیلان می شوند ناشناخته است اما اراده کنند و درون آن قدم بگذارند می توانند گیلان مینیاتوری را درون محوطه ای بزرگ به تماشا بنشینند؟ این مکان فرهنگی در منطقه جنگلی سراوان، نزدیکی شهر رشت و جاده فومن واقع شده است. ورودی آن خبر از ساختاری متفاوت با سازه های موجود می دهد. سردر، پارکینگ، پل کوچک جلوی موزه، حصار و خلاصه همه چیزهایی که بیشتر با چوب ساخته شده است. دو ساختمان بزرگ دو طبقه هم در کنار جاده خودنمایی می کند و ذهن کنجکاوی را به چالش می کشد که به راستی در میان هیاهوی آهن و سیمان، چه چیزی در این مکان با پوشش جنگلی وجود دارد. در ابتدای ورود گلدان های شمعدانی ما را بی اختیار به یاد گذشته ای نه چندان دور و خانه پدربزرگ و مادربزرگ ها می اندازد. دکتر محمود طالقانی دکترای رشته علوم اجتماعی از فرانسه، استاد دانشگاه تهران، رییس و موسس این موزه است. او در ابتدای گفتگو با یادی از مرحوم دکتر منوچهر ستوده جغرافیدان نامی کشور به گیل نگاه گفت : در واپسین روزهای این مرد بزرگ به دیدارش رفتیم در حالی که مانند ایشان حس می کنم رسالت خود را هنوز به جا نیاورده ام. فرهنگ مردم در یکی از روزهای بهاری ساعاتی مهمان محمود طالقانی موسس و مدیر موزه میراث روستایی گیلان شدیم و با او از هر دری سخن گفتیم.مردی که عاشقانه دغدغه فرهنگ اصیل این مرزو بوم را دارد و تلاش می کند با بازسازی بخش هایی از روستا و زندگی روستایی در محوطه ای مشخص از زوال فرهنگ این مرزوم بوم جلوگیری کند. طالقانی ابتدا با اشاره به دغدغه اصلی خود برای راه اندازی موزه میراث روستایی گفت: من در فکر فرهنگ مردم بودم و هیچ گاه قصد ساختمان سازی نداشتم. طالقانی ادامه داد: همکاران من از روستایی بودن خود خجالت می کشیدند و من همواره از این موضوع رنج می بردم و طی مطالعات خود در این زمینه متوجه «ضد ارزش بودن» روستایی بودن و کار روستاییان در ایران شدم. زلزله رودبار و مطالعه ساختارها این استاد دانشگاه در همین مورد توضیح داد: من در فکر نجات فرهنگ مردم بودم که زلزله خرداد 69 رخ داد. 24 ساعت پس از زلزله به همراه یک تیم تحقیقاتی وارد منطقه شدم. از سوی دولت وقت مأموریت یافته بودم تا اثرات اجتماعی و اقتصادی زلزله را مطالعه و به هیات دولت گزارش کنم. او با تشریح نتیجه مطالعات خود گفت: در این مطالعات پرسشنامه هایی بین افراد توزیع می شد تا انتظار آنها از خانه مورد نظرشان و دیدگاه هایشان در زمینه های مختلف سنجیده شود. در این اوراق که  اواخر هر شب بررسی می شد متوجه اصطلاحات جدیدی چون «هال» و اتاقی برای تماشای تلویزیون شدم که نشان می داد معماری گیلان در حال تغییر و تحول اساسی است. این در حالی بود که این مردم نمی دانستند ایوان خانه ها همین نقش را در قدیم ایفا می کرد. دکتر طالقانی به مطالعه دیگر خود در مورد خانه های گیلان نیز پرداخت و بیان کرد: بیشتر خسارت ها و تلفات آن روز هم در خانه های نیمه ساز که با سنگ بلوک و مصالح جدید ساخته شده بود رخ داده بود ولی خانه های سنتی گیلان با وجود خسارت هنوز پابرجا بود و تلفات چندانی نداشت و بیشتر ساکنان در آن زخمی شده بودند. از دهقان تا دهاتی وی با اشاره به شاهنامه  فردوسی و کاربرد واژه هایی چون دهقان و برزگر به عنوان سازنده و نگارنده تاریخ گفت: امروزه همین قشر جامعه تبدیل به «دهاتی» شده و صداوسیما هم فردی با لباس روستایی را برای خنداندن مردم می گمارد و «دهاتی» تکه کلام توجیه ناهنجاری های جامعه شده است. رییس موزه میراث روستایی گیلان با اشاره به ورود اندیشه های جدید به کشور هم گفت: ریشه یابی این الفاظ نشان می دهد در کشور اشتباهی تاریخی در مورد مدرنیته صورت گرفته است و ما با درک سطحی از غرب و این مفهوم، همه داشته هایمان را با سرعت و به دست خود نابود کرده ایم. وی قسمتی از این درک را ناشی از آمیختگی با گرایش های سیاسی دانست: این تفکر از زمان تا سیس دارالفنون به دست امیرکبیر و با این تفکر که با تربیت پزشک و مهندس می توان عقب ماندگی را جبران کرد، کلید خورد. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: شمال ایران به دلیل شناخت نادرست مدرنیته به شدت آسیب دیده و در مجله «کندوج» به صاحب امتیازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی است به دفعات به کاربرد درست کلمات اشاره کرده ام. وی در همین ارتباط ادامه داد: توسعه را ابتدا یک امر ذهنی تصور می کنم که نمودهای بیرونی می یابد و با وجود اینکه فرانسه مهد مدرنیته است ولی مردم این کشور از فرهنگ خود بریده نشده اند. طالقانی به ایجاد فاصله بین نسل ها هم پرداخت و گفت: متاسفانه در خانواده ایرانی دیگر اثری از پدربزرگ و مادر بزرگ نمی بینیم و این در حالی است که در ساله ای متمادی زندگی در پاریس می دیدم که مردم به اثاثیه قدیم خود که متعلق به پدربزرگ و مادربزرگشان بود افتخار می کردند و در بهترین نقطه خانه از آن نگهداری می کردند اما در ایران این مورد امری زشت است و ما هرچه در ذهن و صندوق خانه داشتیم دور ریخته ایم و در طی 60 الی 70 سال گذشته همه سرمایه های ملموس و ناملموس را تخریب کرده ایم. این فعال فرهنگی تخریب صورت گرفته را در 2 قسمت دسته بندی کرد که قسمتی از میراث ما توسط رضاخان و پسرش تخریب شد و باقیمانده ها را در 20 سال گذشته به سرعت محو شده است. او به ابزار زدگی مردم کشورمان نیز اشاره و بیان کرد: ما در کشور زدگی نسبت به جامعه و علاقمندی به ابزار پیدا کرده ایم که نمونه آن تشخص با خودروست که ترافیک تهران یک نمونه از معضلات آن است که باید با کار فرهنگی حل شود و صرف تکیه بر ابزارها رفع نخواهد شد. بحران فرهنگی محمود طالقانی 1 (2) وی که معتقد به تهاجم فرهنگی هست گفت: امروز دغدغه مسوولین ارشد کشور همین مسئله است و با کج رفتاری و گرفتاری در بحران فرهنگی نمی توان پیش رفت اما برخی از افراد دست اندرکار اصل مهم تهاجم پذیری را در تهاجم فرهنگی نادیده گرفته اند و من در جلسات برگزار شده با این افراد این اصل را که ما استعداد تهاجم پذیری داریم را گوشزد کرده ام. استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این مورد تصریح کرد: «  نقاط ضعف ما دیگران را برجسته می کند و تهاجم کنندگان چندان قوی نیستند. همیشه معتقد بوده ام که بسیاری از مشکلات ما ریشه فرهنگی دارند و بدون حل آنها هیچ مشکلی حل نخواهد شد». وی با تاکید بر گسیختگی میان نسل ها گفت: امروزه افتخار به میراث هزاران سال قبل در جامعه دیده می شود ولی گذشته نزدیک که چند نسل بیشتر با آن بیشتر فاصله نداریم فراموش شده است. کتر طالقانی به موضوع لباس مردم به عنوان یک موضوع فرهنگی پرداخت و گفت: اکثر افراد بد پوشش جامعه ما را کسانی تشکیل می دهند که در سنین زیر 40 سال هستند. معتقدم ما نباید با یک برنامه تلویزیون لس آنجلسی آسیب پذیر شویم و اعتقاد دارم با مس ایل فرهنگی نمی توان برخورد غیرفرهنگی کرد و طی ساله ای پس از انقلاب از راه فرهنگی با معضلات برخورد نشده است. وی به تجربه زندگی خود در بلوک شرق پرداخت و گفت: مدتی در زمان حکومت کمونیست ها در ورشو بودم که از لحاظ وجود نوشیدنی های الکلی مانعی بر سر افراد وجود نداشت ولی در عین حال مرکزی با عنوان ترک اعتیاد و الکل را هم مشاهده نکردم. چه اتفاقی در جامعه ما می افتد که چنین شده است. رییس موزه میراث روستایی ادامه داد: در حالی که ما در جامعه خلا ارزشی داریم که پر نشده موزه میراث روستایی می تواند یک پل برای انتقال ارزش ها باشد. دغدغه ها و بازدید کنندگان وی هدف خود را از تا سیس این موزه چنین بیان کرد: هدف این بود تا روستایی با دیدن این سازه ها پی به داشته هایش ببرد و به روستایی بودنش افتخار کند. طالقانی در ادامه گفت: «بیشتر بازدید کنندگان ساختمان ها را می بینند در حالی که دغدغه من رابطه برقرار کردن نسل حاضر با گذشته پربار است تا بدانند صاحب چه فرهنگ و دانش فنی هستند. او در ادامه به دیدگاه خود در زمینه سازه های سنتی اشاره کرد: من همواره یک سازه را به عنوان نمادی از یک اندیشه می بینم و با میراث فرهنگی هم بر سر همین موضوع اختلاف نظر داشتم تا جایی که لوح تقدیری را به عنوان سازنده مسکن روستایی به من اختصاص دادند که حتی در مراسم هم شرکت نکردم. مو سس این موزه به موضوع برقراری ارتباط بازدیدکنندگان و این موزه نیز پرداخت و بیان کرد: در ابتدای کار فکر می کردم این پیام باید سریع منتقل شود ولی با گذشت زمان ثابت شد که این فرایند به تدریج در حال انجام است. او به نقش نظرات بازدیدکنندگان در تصمیم گیری های موزه هم گریزی زد و گفت: پس از چندی متوجه شدم دفتر نقد و بررسی که برای مردم تهیه شده در خروجی موزه کنار گذاشته شده و با تلاش دوباره با ساخت مکان مناسبی  آن را احیا کردم. وی در همین رابطه ادامه داد: در همین دفتر مطالبی را خواندم که احساس کردم قسمتی از خواسته هایم محقق شده است. بیشتر، گروه های سنی مختلف از جمله دانش آموزان و دانشجویان این دیدگاه را به من منتقل کردند در حالی که افراد چندان متخصصی در این زمینه نبودند. طالقانی همچنین افزود: کم کم نظراتی را دیدم که مردم از روستایی بودنشان خجالت نمی کشند و خوشحالم که قسمتی از ساخت و سازهای ما در حال بازگشت به سازه های سنتی است. ساخت کافی شاپ با تیر و تخته وی همچنین به مخالفت های صورت گرفته با ایجاد و ادامه کار موزه پرداخت و گفت: این مجموعه هنوز با وجود مشکلات مالی سرپاست و و اینکه در حد یک پروژه عمرانی هستیم پیشرفت خوبی داشته ایم. این استاد دانشگاه به برخی جزییات مخالفت های آغاز کار تا سیس موزه اشاره کرد و در همین مورد گفت: بسیاری فکر می کردند که قرار است فقط چند ساختمان احداث شود و عظمت کار را درک نمی کردند که قرار است مانند امروز یک مجموعه 45 هکتاری ایجاد شود. برخی هم از آغاز سنگ اندازی کردند و به وزیر کشاورزی وقت نامه هایی ارسال شد که طالقانی با همسری خارجی که از فرانسه آمده و در حال ساخت یک کافی شاپ با تیر، تخته و گل است. این مدیر فرهنگی ضمن بیان کمبودهای مالی خود اظهار کرد: هنوز هم بودجه ای برای بهره برداری نداریم و تا مین هزینه راهنماها هنوز هم یک دغدغه است. وی با اعلام هزینه بالای این کار متذکر شد: سال گذشته 3 میلیارد تومان برای موزه خرج شد که قسمتی از این مبلغ صرف خریداری مصالح 5 سال آینده برای توسعه مجموعه شد. طالقانی ابراز نگرانی خود را از وضعیت امروز هم با این کلمات بیان داشت: بیش از گذشته و به خصوص زمان مدیریت حمیدرضا بقایی برای موزه احساس خطر می کنم.  چهره ماندگار و سمند این استاد دانشگاه از کاندیداتوری خود برای دریافت جایزه چهره ماندگار ساله ای گذشته به گیل نگاه خبر داد که از سوی صدا و سیما در حال برگزاری بود که از دریافت جایزه امتناع کرد. وی درباره دلایل این کار گفت: معتقد بودم عده ای قصد دارند با چهره های ماندگار، ماندگاری خود را تثبیت کنند. هر چند مو سس این حرکت هم خود ماندگاری چندانی نداشت و از مسند قدرت کنار رفت. دیدگاه من از یک چهره ماندگار، هدیه گرفتن خودروی سمند نبود. سازمانهای فرهنگی و موزه طالقانی به یک معظل بزرگ سازمان ها نیز اشاره کرد و گفت:سازمان های فرهنگی ذاتاً باید کار فرهنگی انجام دهند و میراث فرهنگی سازمانی است که باید متولی برنامه های فرهنگی باشد و خلا فرهنگی را پر کند ولی دچار روزمرگی شده و از سیاست گذاری کلان غافل شده است. موزه گلستان وی خبر جدیدی را برای دوستداران معماری سنتی بیان کرد و گفت: کار تا سیس موزه ای از این دست را در گلستان از 2 سال قبل شروع شده و در آینده به بهره برداری خواهد رسید. مهندس بهشتی که تجربه این موزه را داشت بازهم کمک حال من در این پروژه است و به عنوان پیمانکار در آن حضور دارد. وی به چالش های احداث این موزه در دست تا سیس گلستان اشاره کرد و گفت: در این استان جایی با تعریف یک روستا تقریباً وجود ندارد و سرعت تخریب بیشتر از گیلان بوده است. همین باعث شده تا همکاران من به سرعت در حال انتقال خانه های باقیمانده به مکان موزه هستند تا پیش از بین رفتن نمونه هایی باقی بماند. وی با بیان اینکه روستا یک واحد اجتماعی و اقتصادی خودکفاست اظهار کرد متاسفانه این گونه روستاها در حال نابودی کامل هستند. موزه مازندران دکتر طالقانی به طرح نافرجام موزه مازندران هم پرداخت و گفت: در زمان تصدی گری اسفندیار رحیم مشایی این طرح کلید خورد و با اصرار مشایی مسوول موزه های روستایی و عشایری کشور شدم هرچند نظر مساعدی نسبت به موضوع نداشتم چون مازندران چیزی به نام روستا ندارد و فرهنگ آن نیز نابود شده است. وی به انگیزه های اقتصادی طراحان هم پرداخت که با هدف افزایش تعداد گردشگران وارد عرصه شدند و نتیجه کار هم هزینه 250 میلیون تومان از بودجه و یک مطالعه بدون برنامه بود که هیچ چیزی هم ساخته نشد. موزه و آیین های محلی او هدف از اجرای مراسم های مختلف از قبیل جشنواره نوروزی، جشنواره تابستانی، کشت برنج، عروس بران را رغبت مردم به میراث گذشتگانشان برای احیا و یادآوری آنها دانست. سبک جدید موزه داری مو سس این مجموعه در تشریح علم کرد خود به گیل نگاه گفت: موزه میراث روستایی کاری جدید در کشور است که من به عنوان یک فرد خارج از این سازمان نگاهی جدید از موزه داری را مطرح کردم که مقاومت های زیادی را در پی داشت. وی در همین رابطه تصریح کرد: چندین نفر را آموخته به فن جدید را آموزش داده ایم که به صورت دایمی با لباس محلی مشغول به کار هستند و بازدید کنندگان را در مسیر تا پایان همراهی می کنند. وی همچنین از به کارگیری تعدادی از افراد توسط میراث فرهنگی در ایام نوروز خبر داد که به صورت موقت استفاده می شوند. طالقانی رابطه برقرار کردن با اشیا و سازه ها را از دیگر برنامه هایی دانست که در این موزه در حال انجام است. موس سس در مورد مزیت های این ایده گفت: به مردم اجازه داده ایم تا به اشیای موزه دست بزنند و برای مدت کوتاهی در این فضا بنشینند و کودکان با بازی کردن در این فضا همانند دوران خردسالی والدین خود با چنین فضایی آشنا شوند. قدیمی اما محکم وی به اختلاف نظر خود با دانش آموختگان دانشکده معماری و مهندسی دانشگاه گیلان بر سر این سازه ها اشاره کرد  گفت: اساتید این دانشکده معتقد بودند که این خانه ها قدیمی هستند و فرو می ریزند ولی من از همان زمان معتقد بودم تمام جزییات این ساختمان ها همانند مکانی که در ابتدا مستقر بوده اند باید دوباره سازی شود و در این راه موفق هم بودم چون هیچ کدام از این خانه ها با وجود گذشت سالیان دراز از ساختشان و بلایای طبیعی هنوز تخریب نشده اند. طالقانی به ویرانی 27 هزار واحد ساختمان در برف سال 1383 که 16 هزار واحد آن متعلق به آموزش و پرورش بود اشاره کرد در حالی که در همان زمان خانه پرمهر در رود بنه لاهیجان به عنوان اولین نمونه خریداری شده با وجود برف سنگین چند متری فقط کمی خم شده بود و با استقامت ایستاده بود وی از علاقه وافر خود به این خانه یاد کرد و گفت: من با علاقه این ساختمان را با دست خودم واچینی و پس از انتقال دوباره چینی کردم. او با انتقاد از گسیختگی اساتید و مهندسان کشور از دانش بومی اظهار کرد: رخدادهای زلزله و برف سنگین گیلان و پایداری ساختمان های قدیمی نشان داد که ما باید تجارب بومی خود را در عرصه معماری عرضه کنیم. طالقانی از سالم ماندن معماری غرب گیلان و به خصوص تالش هم ابراز خرسندی کرد و گفت: در حال انتقال تعداد دیگری برای بخش غرب گیلان هستیم تا روستای ساحلی را نیز بازسازی کنیم. رییس موزه میراث فرهنگی درباره خصایص فرهنگی این نوع معماری هم نکاتی را بیان کرد: معماری گیلانی از نظر من منحصر به فرد است چرا که مردم آن روز رو به قبله می خوابیدند و آمادگی رفتن از دنیا را داشتند که این مردم با این ذهنیت به دنیا تعلق ندارند و تفکر فاسدی در اندیشه آنها وجود نداشت. هر چند به صورت طبیعی ساخت خانه ها رو به سوی جنوب در نورگیری و بهداشت خانه ها مفید است. طالقانی به استناد سخنان رییس موزه آلزاس گفت: این مدیر در واچینی خانه محتشم طلب حضور داشت و با اظهار تعجب، دانش نهفته در این خانه را یک شاهکار توصیف کرد که چگونه بدون داشتن وسایل گرمایشی و سرمایشی زمستان ها و تابستان ها را سپری می کردند. محمود طالقانی موسس موزه روستایی رکورد دار بازدید در ایران به گفته او بنا بر آمار بلیت های فروخته شده، این موزه امسال 36 هزار بازدیدکننده در ایام نوروز داشت که از آمار بازدید تخت جمشید هم بالاتر است و در روزهای معمولی 600 تا 800 و در روزهای جمعه حدود 2000 نفر بازدید کننده دارد. ابتدای کار موزه موسس موزه میراث روستایی گیلان ادامه داد: این موزه با تمام موزه های فضای باز جهان متفاوت است. طالقانی در مورد اولین افرادی که در این مجموعه به کارگیری شدند گفت: کارآموزان این موزه برای یک دوره تخصصی به موزه آلزاس اعزام شدند و پس از بازگشت با هوشیاری آموزه های این دوره را در گیلان به صورت بومی اجرا کردند. مسوولین و موزه میراث روستایی چه ارتباطی با هم دارند؟ طالقانی درباره نگارش اثر خود پیرامون شهر نشینی به گیل نگاه گفت: کتابی را در زمینه شهر نشینی و توسعه نیافته گی تدوین کردم که پس از 30 سال و به دست آقای روحانی رونمایی شد. در همین زمان هم دکتر نوبخت مسوول مستقیم رونمایی این کتاب بود. وی در مورد ایده ایجاد موزه گفت: در ماه های آخر مسوولیت تابش استاندار وقت گیلان در سال 1370، فکر ایجاد چنین موزه ای را به وی دادم که مورد حمایت قرار گرفت. مو سس این موزه با قدردانی از سلطانی فر استاندار وقت گفت: کلنگ این موزه را همراه وی بر زمین زدیم و در تنگناهای آن روز همیشه 3 پاترول در اختیار ما بود. طالقانی در مورد 2 تن دیگر از مسوولین گفت: مهندس محمد بهشتی رییس سابق میراث فرهنگی و دکتر محمدباقر نوبخت نماینده وقت مردم رشت و معاون فعلی رییس جمهور از ابتدای کار تا سیس موزه در کنار من بودند و حتی زمانی که مسوولیتی هم نداشتند موزه را از یاد نمی بردند و در مجامع عمومی و پشت تریبون ها این موزه را تبلیغ می کردند. وی با انتقاد از حمید بقایی گفت: او به عنوان رییس میراث فرهنگی دولت نهم یک چالش جدی برای موزه بود و اصرار داشت تا اینجا به بخش خصوصی واگذار شود. این در حالی بود که فارغ التحصیلان دانشگاه های گیلان جذب و آموزش داده شدند و 128 فرصت شغلی ایجاد شد ولی برنامه بقایی باعث شد تا 70 نفر تعدیل و بیکار شوند. طالقانی به ایجاد مشکل دیگر در دولت اصولگرایان هم اشاره کرد و اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار مخالفت های بسیاری می شد و هنوز هم مخالف کم نداریم و پس از مدتی ارزش کار معلوم شد. دولت احمدی نژاد شیفته این پروژه شد و اسفندیار رحیم مشایی از ابتدای کار دید خوبی نسبت به این موضوع داشت تا جایی که قهرمانی استاندار اسبق 700 میلیون تومان بودجه مصوب در اختیار ما گذاشت و هزینه های ما تامین شد. وی در ادامه به یکی دیگر از استانداران سابق اشاره کرد و اظهار کرد: عبداللهی استاندار سابق گیلان هر هفته قبل از ساعت اداری وارد موزه می شد و همیشه در حال سرکشی گاه و بیگاه بود و به کارگران سرکشی می کرد. طالقانی با بیان دیدار با استاندار یزد و جمعی از افراد متمول و فرهیخته این استان گفت: ایده ساخت موزه کویری را برای ایشان مطرح نمودم که با استقبال گرم آنها مواجه شد و هزینه ساخت آن را تقبل نمودند. وی همچنین به انتقاد از دکتر محمدعلی نجفی استاندار فعلی گیلان در رابطه با موزه میراث روستایی پرداخت و بیان کرد: وی که متعلق به همین استان است تاکنون یک بار هم به اینجا نیامده است و در تماس هایی که  با وی داشتیم اظهار کرد که: به صورت ناشناس وارد و خارج شده ام. رییس موزه میراث روستایی گیلان در مورد نحوه تعامل خود با سازمان میراث فرهنگی گفت: با وجودی اینکه اینجا در تمام منطقه بی همتاست بدنه کارشناسی میراث فرهنگی با این موزه مخالف است. پنیر سیاهمزگی و موزه محمود طالقانی 1 (3) طالقانی با گلایه از دید اقتصادی مسوولین نسبت به کار فرهنگی گفت: همراه تعدادی از مسوولین، موزه های فضای باز اروپا را برای متقاعد کردنشان مورد بازدید قرار دادیم که در پایان یک مسوول دانشگاهی گفت:می توان پنیر سیاهمزگی را با بسته بندی بهداشتی در موزه خودمان به فروش برسانیم؛ اینجا بود که بیشتر از نگاه حاکم غصه دار شدم. وی در مورد همکاری دانشگاه گیلان و استانداری گیلان در این پروژه بیان کرد: دانشگاه گیلان از ابتدای این طرح بزرگ جزیی از همکاران مجموعه بود که به دلیل عدم همکاری از فهرست ما حذف شد. انجمن دوستداران موزه رییس این موزه از ناکارآمدی انجمن دوستداران موزه که در دومین سال فعالیت پایه گذاری شده خبر داد که به جای حمایت در مقابل مشکلات امروز، قسمتی از مشکل است. وی در این باره توضیح داد:عده ای وارد شدند تا به اصطلاح فرهیخته باشند ولی متاسفانه انتظار دریافت حقوق و استخدام در موزه را داشتند. طرحی دیگر استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران به کاهش انواع سنتی پرندگان بومی گیلان در خانه های روستایی اشاره کرد و گفت: پروژه باغ پرندگان را در دست اجرا داریم تا پرندگان بومی گیلان را احیا کنیم که این طرح بازدیدکنندگان خاص خود را دارد. موزه سراوان و مجموعه های فرهنگی وی در مورد نحوه اداره موزه و تعامل آن با سایر مجموعه ها هم گفت:فعالیت های این موزه همانند روستاها باید خودکفا باشد و در عین حال اصالت ها حفظ شود. در بازدید نوروزی متوجه حضور گروه موسیقی محلی شدم که به سرعت در حال اجرای برنامه  صرفاً از جهت اقتصادی است. اما این سبک با قدیم بسیار متفاوت است. در آن زمان این گروه ها به صورت خودکفا دست به هنرنمایی می زدند و بینندگان هزینه آن را تا مین می کردند و جزیی از فرهنگ روستایی آن زمان بود. یادی از اینانلو وی با اشاره به مرحوم اینانلو طبیعت گرد ایرانی هم  گفت: او هنگام بازدید از موزه خود را معرفی کرد و بهترین معرف ما تا اینجا وی بود که مستند موزه میراث روستایی گیلان را یک  سال قبل از فوت با هزینه شخصی ساخت و در برنامه های تصویری صدا و سیما به نمایش درآورد. طالقانی همچنین گفت: اینانلو هزاران ساعت فیلم مستند را در اختیار ما گذاشت تا در پژوهشگاه این مجموعه تدوین و عرضه شود. رسانه ملی و موزه گلایه های این فعال فرهنگی متوجه صدا و سیما هم بود. وی در این باره  گفت: رسانه ملی با گرفتن هزینه دست به ساخت یک مستند زد که نه تنها جالب نبود بلکه متوجه شدم فقط دکور این مجموعه برای آنها حائز اهمیت است. موزه و انتشارات طالقانی در خصوص اهتمام این موزه به تدوین و نگارش مطالب علمی هم به گیل نگاه گفت :موزه میراث روستایی تا اینجای کار سعی کرده تا فرهنگ مردم و ارزش های موجود معماری گیلانی و صورت مکتوب در اختیار عموم قرار بگیرد که انتشار کتابی در خصوص هر خانه، موزه میراث روستایی، تهیه نقشه راهنما و فصلنامه تخصصی کندوج از جمله کارهایی است که انجام شده تا رسالت موزه فقط به چند بازدید ختم نشود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code