گفت و گو با وحید احمدی آرا، برگزارکننده کنسرت های موسیقی در گیلان:
چاپ
اختصاصی،گیل نگاه/کیارش اخوانKiarash-Akhavan سال 75 برای نخستین بار ساز را به روی سن دانشگاه گیلان برده است ...سال 77 نخستین کنسرت رسمی در سینما 22 بهمن را همراهی کرده است ، از تهیه کنندگان نخستین کنسرت شهرام ناظری در گیلان بوده است ، مجری نخستین کنسرت مرحوم پوررضا در گیلان است ، تلاشهای او به اخذ مجوز اجرای زنده ناصر وحدتی برای نخستین بار در گیلان منجر شد، کنسرت حامی به تهیه کنندگی او نخستین کنسرت تالار گلستان بود ،نخستین کسی است که در سالن ورزشی گیلان کنسرتهای پیاپی اجرا کرد و نخستین کسی است که پیگیریهای مکرر او باعث برگزاری بیش از 5 کنسرت در شهرستان لاهیجان شد... مهندس وحید احمدی آرا ، مکانیک در طراحی جامدات خوانده است ، اما تیزهوش بودن او و تحصیلاتش در سازمان پرورش استعدادهای درخشان در رشته تحصیلی اش متبلور نشد ...به شعر وادبیات علاقه بیشتری داشت  و  در 19 سالگی جوانترین سردبیر نشریات گیلان شد و در روزهای ابری مطبوعات از کار مستقیم رسانه ای خداحافظی کرد و به حوزه تبلیغات روی آورد. وحید به جرات یکی از خط شکنان و پیشگامان کنسرت در گیلان است، پای حرف های اش که بنشینی ساعتها می تواند یک نفس برایتان از خاطرات کنسرتها سخن بگوید و قول میدهم خسته نشوید ! می گوید روزی در هنگام بازنشستگی کتاب خاطرات خود از کنسرتها را منتشر می کند،وی هم اکنون در کسوت مدیرروابط عمومی با "جام سبز " نخستین موسسه برگزار کننده کنسرت درگیلان به برگزاری و سامان دهی کنسرتها مشغول است ، جام سبز به گواهی اسناد به اندازه تمامی موسسات دیگر برگزاری کنسرت و همایش هنری را در کارنامه خود داراست، گفت و گوی مفصل ما با وحید احمدی آرا را در ادامه می خوانید:   وضعیت عمومی کنسرتها در گیلان نسبت به گذشته چگونه است ؟ باید به وفاداری و حمایت مردم گیلان از هنر افتخار کرد و افرین گفت چرا که خاطره مردم گیلان از کنسرتها خاطره شیرینی نیست ... برگزاری کنسرت روی صندلی های پلاستیکی که رویشان رد زرشک پلو با مرغ عروسی دیشب مانده است و در سالنهای غیر استاندارد با صدای گوشخراش و ازاردهنده موزیک و خواننده به واسطه صدابرداری نامناسب، بلیط فروشی بی تناسب با محل برگزاری بدون شماره و ردیف ، بدون انتظامات با شخصیت و تربیت مناسب ...داربست و گونی و هرج و مرج و بی نظمی ....همه و همه خاطرات تلخی است که مردم از شنیدن کلمه کنسرت به یاد می آوردند...اما شرافتمندانه و مومنانه دست اندرکاران این عرصه را تنها نگذاشتند ...به جرات مردم گیلان سرمایه های اصلی برگزاری کنسرت در این دیارند و علیرغم این همه نامهربانی با موسیقی و کنسرت قهر نکردند.از سوی دیگر تلاش برخی مسوولین آگاه تر و فرهیخته در جا انداختن کنسرت به عنوان یک سرگرمی مجاز و بی حاشیه برای  دیگر مسوولینی که " هنرهراسی " و "هنرگریزی" سرلوحه کارشان بود قابل تقدیر است . به نظر شما این تلاشها جواب داده است ؟ صددر صد ...به کمیت برگزاری کنسرتها دقت کنید ...به کیفیت برنامه ها توجه بفرمایید. اینکه  صدور مجوزها همان  روال قانونی سابق را طی می کند اما در این روند تسهیل شده است . اکنون این تلاشها منجر به این شده است که در بسیاری از شهرها کنسرت از یک تحرک بحران آفرین و حساسیت زا خارج شده است و مردم به برگزاری مرتب و پیاپی کنسرتها عادت کرده اند و گوشه ای از بودجه ی فرهنگی ماهیانه خود را به خرید بلیط اختصاص داده اند...اتفاقی که اندک اندک برای تئاتر هم در حال نهادینه شدن است ... اما هنوز کیفیت کنسرتهاو محل برگزاریشان استاندارد نیست: وافعیت  این است که در حوزه افزایش کیفیت و بهتر برگزار شدن کنسرتها برخی فاکتورها از اختیار برگزارکنندگان خارج است .اصلی ترین این فاکتورها مکانهای برگزاری کنسرت است. آشکار است که بسیاری از شهرهای استان مان از داشتن سالنی با حداقل امکانات محرومند. باید یا قید برگزاری کنسرت در این شهرها را زد یا با امکانات حداقلی ساخت . مشخصا مثال میزنم ...انزلی از شهرهایی است که به دلیل روحیات مردمانش و پرمسافر بودن همواره مورد توجه برنامه گذاران بوده است...روزهای برگزاری کنسرت زیر داربست یا در فضای باز با استرس باران و توفان زیاد دور نیستند و یادمان نرفته است ..سرمایه گذاران ریسک برنامه گذاری در سالنها و امفی تئاترهای کوچک را نیز به جان خریدند اما دو سینمای این شهر که تنها نقاط مناسب برگزاری کنسرت در بندر است یکی به دلیل بار ترافیکی و دیگری به دلیل نزدیکی با ساختمان فرمانداری و مرزبانی از سوی شورای تامین مورد مخالفت واقع شد.سراغ آمفی تئاتر کوچک دهکده ساحلی رفتیم ..برخورد مسوولین آموزش و پرورش آن هم در دولت تدبیر و امید به گونه ای بود که انگاری قرار است مجلس لهو و لعب یا عروسی مختلط در این سالن برگزار شود ... ( شاید باور نکنید اما این عبارات بارها از سوی مسوولین این سازمان به زبا ن آورده شد)...یک برنامه در این سالن برگزار شد...نهایت احترام به شانیت مخاطب در این برنامه لحاظ شد اما هزینه های اخذ شده توسط آموزش و پرورش و برخورد مدیران مجموعه باعث شد عطای این سالن را به لقایش ببخشیم ...دورمان را زدیم و جسنجو کردیم و دوباره به سالنهای ورزشی رسیدیم ...از یک سو مخالفت صریح ارشاد به عنوان اصلی ترین متولی برگزاری کنسرت با سالنهای ورزشی و از سوی دیگر دغدغه صدای مناسب و امکانات رفاهی حداقلی و همانی که پیشتر گفتم حفظ شانیت مخاطب کنسرت ...باید انتخاب کرد :ساختن با حداقلها...یا سوختن و برگزار نکردن کنسرت. فاکتورهای دیگر برگزاری کنسرت چطور ؟ در بقیه موارد کنسرت گزاران باید کمی دقت کنند و با در نظر گرفتن نکات کوچکی رضایت مخاطبین را جلب کنند .داشتن شماره و ردیف صندلی ها ، استفاده از سیستم صوت و نور حرفه ای ، اجاره صندلی تمیز و استفاده از نیروهای اجرایی باتجربه و موثق ...اینها نکات کوچکی است اما در برگزاری درست برنامه نقش بسزایی دارد. 563185_518685984848449_1619351444_n موسسه برگزار کننده چقدر می تواند در کیفیت برگزاری کنسرت موثر باشد ؟ فراموش نکنیم یکی از ارکان اصلی هر کنسرت سرمایه گذار و تهیه کننده برنامه است که ریسک بزرگی را به جان خریده است .تامین منافع تهیه کننده از اولویتهای اصلی ما به عنوان برنامه گذار و مدیران اجرایی کنسرت است .اما از منافع مالی سرمایه گذار نکات مهم تری نیز وجود دارد. اداره ارشاد و همه نهادهای متولی موسسه را به رسمتی می شناسند و کلیه مسوولیتها و امور اداری و مجوزها متوجه موسسه است . از سوی دیگر مردم ما نیز باید وسواس و دقت نظر به خرج دهند ...به نام موسسات برگزارکننده و سوابقشان دقت کنند...کارنامه ی موسسات به عنوان بازوی اصلی ارشاد در برگزاری کنسرتها و اصلی ترین متولی کنسرت روشن و شفاف است ...اینکه کدام موسسه شانیت  و شخصیت مخاطب را نسبت به سود مالی در اولویت قرار داده است ...رضایت و آسودگی همشهریان خود را هم سطح با منافع مالی تهیه کننده غیربومی در نظر گرفته است و کدام موسسات راه دیگری رفته اند... اخیرا فروش اینترنتی بلیط جای روش سنتی توزیع بلیط را گرفته است استقبال مردم از این روش در گیلان چگونه بوده است ؟ جا انداختن فروش اینترنتی بلیط هم برای تهیه کنندگان و هم برای مردم از ابتدا بسیار سخت بود و متحمل زحمات زیادی شدیم اما خوشبختانه این امر مورد استقبال مردم فرهیخته و مدرن گیلان قرار گرفت که از این بابت نیز خوشحالیم . استفاده از ابزار نوین تبلیغات نیز از دیگر عوامل رشد کیفی فرهنگ کنسرت درگیلان است ...ما به شخصه در سه کنسرت چارتار ، همایون شجریان و زانیار خسروی هیچ پوستری چاپ نکردیم و در و دیوار شهر را نیالودیم ...اطلاع رسانی درست و بجا سود این کنسرتها را در نخستین روزهای اغاز بلیط فروشی تضمین کرد و تهیه کنندگان با خیالی آسوده به اجرای برنامه پرداختند و نیازی به شلوغ بازی و هیاهو نبود ...   برنامه های آینده شما چیست ؟ اکنون تقریبا تمامی خوانندگان نامی کشور حداقل یک بار حضور خود در گیلان را تجربه کرده اند و بلا استثنا از انرژی و استقبال مردمان هم استانی من شگفت زده و متحیرند... تا ساخت سالنهای جدید با توجه به امکانات موجود باید با حفظ منافع مالی  تهیه کنندگان از یک سو...و شعف برخی نهادهای دولتی برای اخذ بلیط مهمان از سوی دیگر در جدل باشیم ...تا با چیدمان تعداد مناسب صندلی در سالنهای موجود ، کیفیت دیداری و پذیرایی از مخاطبان کنسرت را افزایش دهیم . همچنین در تلاشیم تا متولین برخی سالنها را برای اجاره این سالنهابه کنسرت متقاعد کنیم و یا از برخی مخالفتهای نهادهای متولی در مورد برخی سالنها بکاهیم ...باز هم مثال میزنم ...سالن بانک صادرات از بهترین سالنها برای برگزاری کنسرت است یا سالن دانشگاه گیلان ، یا سالن سینما میرزا کوچک که متاسفانه  مالکین یا متولیان با برگزاری کنسرت دراین سالنها مخالفند و ما ناگزیر از برگزاری کنسرت در سالنهای عروسی یا  سالنهای ورزشی هستیم. در حوزه برگزاری جشنواره های موسیقی آیا برنامه مشخصی دارید ؟ سال گذشته حکم برگزاری همزمان جشنواره موسیقی فجر در رشت برای آقای گوی آبادی مدیر اجرایی موسسه جام سبز صادر شد و آمادگی اجرای همزمان این جشنواره در رشت وجود داشت اما به دلیل تعدد کنسرتهای متفرقه در استان و عدم استقبال مدیران وقت این پروژه عملیاتی نشد . برگزاری جشنواره با توجه به کاهش قیمت بلیطها فرصت مناسبی برای مشتاقان موسیقی واقشار کم درامد برای حضور در این برنامه هاست . از سوی دیگر یکی از برنامه های در دست اقدام موسسه جام سبز که برایم تبدیل به یک آرزو شده برگزاری جشنواره موسیقی مجلی در اشلی ملی و حتی بین المللی است که نیاز به حمایت مالی دستگاههای دولتی دارد.موسیقی محلی و بومی نیاز به سرمایه گذاری و پشتوانه جدی دولتی داردکه طرح اولیه برگزاری چندین جشنواره آماده بهره برداری است و در این زمینه با برخی نهادها و اسپانسرهای غیردولتی در حال مذاکره هستیم .   نقش رسانه ها و مطبوعات را در برگزاری کنسرتها و توسعه فرهنگ فعالیتهای هنری چکونه می بینید؟ باید این همه همدلی و همصدایی را ارج گذاشت .رسانه ها ، سایتها و مطبوعات استان بی هیچ چشمداشتی در کنار فعالین فعالیت هنری قرار دارند .به سهم خودم از این همه یاوری و عنایت ویژه ممنونم و امیدوارم این همدلی ثمره مثبتی داشته باشد. رویکرد مثبت ارشاد در دولت جدیدو علی الخصوص پس از حضور دکتر فاضلی در کسوت مدیریت این اداره کل و با اشراف و همراهی وِیژه آقای فخر موسوی ، معاونت محترم هنری بارها و بارها تحسین مطبوعات منصف و واقع نگر استان را برانگیخته است .مطبوعاتی که سالها بحق منتقد سیاسیتهای اراشد در حوزه موسیقی و کنسرت بودند اکنون در کنار دولت قرار گرفته اند.من به توان رسانه ها اعتقاد دارم چرا که خودم را از خانواده مطبوعات می دانم و در طول این مدت نیز علیرغم دوری فیزیکی سعی کردم روابط خود را با این حوزه حفظ نمیام و از نظرات و انتقادهای رسانه ها بهره بگیرم .

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code