وقتی فرافکنی و ناآگاهی دست به دست هم می دهند؛
۱۳۹۵/۰۳/۲۷ ۰۹:۱۶ چاپ
گیل نگاه/ گروه اجتماعی: پنج شنبه هفته گذشته(20 خرداد) شهرداری رشت با همکاری دو موسسه مردم نهاد محیط زیستی همایشی را با عنوان «برای نجات تالاب عینک کمک کنید» در محل کمپینگ تالاب عینک رشت برگزار کرد. همایشی که کیفیت برگزاری و احتمالا نتایج حاصل از آن تنها با توجه به دو نکته مشخص می شود: یکی آن که برگزار کنندگان بدون توجه به ماهیت و هدف مدنظر برای این همایش تنها چند رسانه محدود را از برگزاری چنین همایشی مطلع کردند تا تقریبا بازخورد رسانه ای و تاثیرگذاری عمومی این همایش به حداقل برسد و نکته دوم که تا حدی ناشی از همین مسأله است، استقبال بسیار کم و ناامیدکننده «شهروندان» از این همایش. بطوری که در تصاویر منتشر شده از این همایش، جز مسوولین و مدیران شهرداری و شورای شهر و اعضای یک موسسه محیط زیستی ، تقریبا مشارکت کننده دیگری در این مراسم دیده نمی شد اما حاشیه های این همایش به این جا ختم نمی شود. یک هفته پس از برگزاری، یک «سایت محلی» که به موضوعات خبری می پردازد در گفت و گو با مدیرعامل یکی از موسسات محیط زیستی برگزار کننده این همایش، ادعای جالبی را علیه «پایگاه خبری گیل نگاه» که اساسا از سوی برگزارکنندگان به پوشش خبری این مراسم دعوت نشده بود مطرح و «جوابیه» این موسسه به گیل نگاه را منتشر کرده است. در این راستا، با توجه به آن که این «سایت» فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و اساسا مشمول حقوق و تکالیف مندرج در قانون مطبوعات نمی باشد تا گیل نگاه جوابیه ای برای آن صادر کند، لذا صرفا جهت تنویر افکار عمومی و به احترام دغدغه ها و تلاش های مدیران و اعضای موسسات مردم نهاد محیط زیستی توضیحات مربوط به ماجرا در همین پایگاه خبری منتشر می شود: متاسفانه غیرحرفه ای بودن و بی اطلاعی از اصول حداقلی خبرنگاری در انتشار این مطلب از همان «علامت سوال ها و علامت تعجب های متعدد» در روتیتر و تیتر آن مشخص است، بنابراین انتظار جست و جوی حداقلی برای صحت ادعای مدیرعامل موسسه از سوی نویسنده این سایت انتظار بی فایده ای است. با توجه به عدم حضور گیل نگاه در این همایش، رویه اکثر رسانه ها در موارد مشابه،عدم پوشش خبری مراسم است اما به دلیل اهمیت موضوع تالاب عینک و برای پاسداشت تلاش موسسات مردم نهاد،خبر برگزاری این همایش «به نقل از پرتال روابط عمومی شهرداری رشت» در این پایگاه خبری بازنشر شد. Untitled-2 تقریبا همه خبرنگارانی که اصول حداقلی حرفه ای را آموخته باشند می دانند که خبر منتشر شده توسط روابط عمومی ها، باید بدون تغییر در محتوا در سایر رسانه ها منتشر شود. بنابراین انتظار کوچکترین تغییر در متن گزارش مورد نظر اساسا غیرحرفه ای و نادرست است. اگرچه انتظار اطلاع مدیرعامل یک موسسه محیط زیستی از اصول حرفه ای رسانه و خبرنگاری چندان صحیح نیست، اما از تنها گرداننده این سایت انتظار می رود حداقل های حرفه ای که مدعی اشتغال به آن هستند را دانسته و با توجه به نکته فوق الذکر به مدیرعامل آن موسسه توضیح دهند که وقتی خبری از مرجعی دیگر بازنشر می شود، رسانه دوم نباید مخاطب جوابیه قرار گیرد و بالتبع هیچ تکلیفی جهت انتشار آن جوابیه ندارد و اگر اعتراضی به محتوای خبر باشد، مخاطب منبع اولیه انتشار خبر(در این جا روابط عمومی سازمان پسماند شهرداری رشت) است. از طرف دیگر، در خبر دیگری که در پرتال شهرداری رشت و این بار توسط روابط عمومی سازمان عمران شهرداری رشت منتشر شده است نیز اسامی برگزار کنندگان به نحو دیگری آمده است که نشان می دهد توهم برداشت و مصادره همایش توسط گیل نگاه به نفع یک سازمان شهرداری صحت ندارد: Untitled-1 در پایان بار دیگر تاکید می شود که انتشار این مطلب نه به عنوان یک «جوابیه» بلکه صرفا جهت تنویر افکار عمومی و تشریح برخی اصول حرفه ای رسانه و خبرنگاری به حاضرین پیرامون این حوزه بوده است. امیدواریم فعالین موسسات مردم نهاد نیز به جای نادیده گرفتن و فراموش کردن تلاش های رسانه های مستقل جهت انعکاس فعالیت های آنان، برگزاری ناموفق یک همایش را با فرافکنی و حاشیه سازی های بی اهمیت پنهان نکنند و برای برنامه های آینده سازوکاری صحیح را برای تعامل با رسانه ها تبیین کنند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code