گیل نگاه/گروه اجتماعی : مشروح پاسخ محمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت در پاسخ به نامه شماره1552/ 94/ش به تاریخ  11/5/ 1394  شورای شهر رشت که در جلسه امروز (25 مرداد) در اختیار اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته بود و مختصرا توسط شهردار در صحن علنی شورا بیان شد به شرح زیر می باشد: (گزارش کامل این جلسه:عبور از پرتگاه با تدبیر بزرگان)   1- علت جابجایی حدوداً 700 پرسنل و مدیران در بخشهای مختلف شهرداری که موجب نا امنی شغلی و بعضاً جایگزین شدن مدیرانی به مراتب ضعیف تر از مدیران قبلی و در نهایت کاهش راندمان کاری با اهداف سیاسی و عدم رعایت شایسته سالاری شده است را توضیح و ضرورت موضوع را بیان نمایند؟ از آنجایی که هدف هر سازمان کسب ببیشترین کارایی و بهره وری برای دستیابی به اهداف با صرف کمترین هزینه می باشد،استفاده بهینه از منابع انسانی می تواند دستیابی به این امر را تسهیل نماید. شهرداری رشت دارای منابع انسانی متخصص و کارآمد است اما به دلیل عدم توزیع مناسب نیروها در طول یک دهه گذشته نتوانسته است به بهره وری موردنظر دست یابد. در همین راستا یکی از اولویت های با اهمیت در تیم مدیریتی جدید، ساماندهی و پالایش منابع انسانی با هدف چابک سازی،پویایی، منطقی ساختن نظام اداری و حاکم گردیدن عقلانیت بر فرایند ها می باشد. پویایی سیستم  و تسریع در انجام وظایف شهرداری افزایش بهره وری را تضمین می نماید که جا به جایی اخیر در همین راستا تعریف می شود. یکی دیگر از لوازم تامین کارآمدی سازمان، قرار دادن انتصابات بر مبنای تخصص و شایستگی افراد و اجتناب از انتخاب های سیاسی ، گروهی و جناحی می باشد. متأسفانه در گذشته برخی از انتخاب ها به دلیل برخورداری افراد از رانت و وابستگی به سمت های مدیریتی صورت پذیرفته بود که سبب گردید برخی از مدیران گذشته پیش از پانزده سال در یک یا چند سمت ماندگار شوند که خود زمینه های بروز ابتکار، خلاقیت و نوآوری را از آنان سلب می نمود . لذا تزریق تفکر مدیریتی نوین با انگیزه و توان بالا جهت افزایش بهره وری ضروری به نظر می رسید و تلاش می گردد در جهت فراهم نمودن بسترهای لازم برای استفاده از سرمایه های انسانی از نیروهای جوان ، متخصص و کارآمد استفاده گردد . از سوی دیگر یکی از اشکالات ساختاری شهرداری عدم وجود معیار ارزیابی عملکرد می باشد تا تلاش ها به صورت سیستماتیک رصد گردد و در صورت عدم وجود نتیجه مناسب مدیریتی ، جایگزینی صورت گیرد. در همین راستا ارزیابی عملکرد به صورت جدّی در دستور کار قرارداد که انشاء الله با رویکرد شهرداری در راه اندازی سیستم جامع مدیریت منابع انسانی تحقق می یابد. شهرداری در طول دوران گذشته شاهد دخالت برخی رجال محلی و سیاسی در عرصه تصمیم گیری و انتصابات بوده که آسیب های فراوانی را نیز ایجاد نموده است در حالی که  این اطمینان از سوی تیم مدیریتی شهرداری به بزرگوران داده می شود که نگاه فعلی به دور از حاشیه سازی و در جهت بر طرف نمودن نقاط ضعف و ایجاد فرصت های نو می باشد . تغییرات و جا به جایی های صورت گرفته در دو سطح می باشد: 1- سطح کارشناسی  2- سطح مدیریتی پس از استخراج خروجی های لازم و با در نظر گرفتن افزایش بهره وری و میزان کار مفید، در سطوح مدیریتی و کارشناسی ،624 ابلاغ در طول سه ماه گذشته صادر و به جابجایی کارمندان بنا به کارکرد و تخصص شان در سیستم اداری سرعت داده شد . انتقال کارکنان در سطوح پایین بر مبنای کار کارشناسی صورت گرفته و نتایج آن نیز به اطلاع مدیران رسیده است. بر اساس ارزیابی انجام شده توزیع نیروی انسانی مناسب با اهداف شهرداری نبوده و میزان کار مفید هر کارمند در مناطق بسیار پایین می باشد. با توجه به خروجی های هر واحد در یک ماه گذشته و تعداد پرسنل شاغل در آن واحد ارزیابی ها نشان می دهد که میزان کار مفید البته به جزء برخی مشاغل  کمتر از یک ساعت است و این امر به معنی هدر رفتن وقت و سرمایه سازمان می باشد . جا به جایی های صورت پذیرفته طبیعتا هزینه های را نیز در پی دارد که برای دستیابی به اهداف سازمان اجتناب ناپذیر می نماید و با توجه به بی انضباطی در استفاده از نیروها که در یک یا دو دهه قبل اتفاق افتاده، این امر بدون استرس و با فشار روانی حل نخواهد شد و برای اصلاح رویه ها باید بر مشکلات حاشیه ای آن باور داشته باشیم. آنچه که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد این است که با توجه به اتخاذ سیاست جدید شهرداری مبنی بر تمرکز بر مناطق و محلات، نیروهای کارشناسی تمرکز زدایی شده و مازاد تیم کارشناسی از ستاد مرکزی به نواحی انتقال می یابد تا خدمت رسانی به شهروندان در مناطق و محلات پیگیری گردد . بسیاری از این جابه جایی ها به معنای عدم کارایی نیروها نیست بلکه به معنای استفاده از ظرفیت مدیران و کارشناسان شهرداری در مناطق و محلات می باشد تا بتوانند زمینه رضایت شهروندان از مدیریت شهری و افزایش کیفیت زندگی آنان را فراهم نمایند . 2- با توجه به ضرورت نیاز به راه اندازی شهربازی در پارک قدس و پرداخت مبلغ 000/000/000 /19ریال در پایان سال 93 و دیگر تعهدات به پیمانکار قبلی علیرغم وجود مشکلات مالی جهت تسریع در کار متأسفانه تاکنون هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته و هر روز شاهد تخریب دستگاه ها و امکانات موجود و نارضایتی بیش از پیش شهروندان هستیم. توضیحات مبسوط ارائه نمایند؟ در سال گذشته با مصوبه شورای اسلامی شهر رشت ، شهر بازی پارک قدس رشت تعطیل گردید. این در حالی به وقوع پیوست که سرمایه گذار فعلی درخواست تمدید قرارداد خود را نموده بود و با پیشنهاد شهرداری و نظر مساعد شورای محترم ، با تمدید قرارداد سرمایه گذار موافقت نشد و بنا بر نظر شورا محترم باید زمینه های برگزاری مناقصه سریعا فراهم آید. از آنجایی که طبق مقررات موجود ، شهرداری در صورت عدم تمایل به ادامه همکاری می بایست هزینه لوازم جدا نشدنی را پرداخت نماید ، قیمت گذاری و برآورد تجهیزات از طریق کارشناس رسمی دادگستری صورت گرفت که شهرداری باید این مبلغ را پرداخت می نمود. با شرایط ایجاد شده ، شهربازی در حال حاضر در اختیار شهرداری قرار دارد تا با رعایت آیین نامه مالی و معاملاتی از طریق جذب سرمایه گذار نسبت به راه اندازی مجدد آن اقدام نماید. این امر با ارجاع پرونده به دفتر سرمایه گذاری جهت انجام مطالعات فنی و اقتصادی و تهیه اسناد فراخوان جهت جذب سرمایه گذار با روش BOT در دست اقدام می باشد تا پس از آماده شدن از طریق فراخوان عمومی نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام گردد 3- یکی از معضلات شهرداری وجود دست فروشانی است که متأسفانه روز به روز هم بر تعدادشان اضافه می شود و موجب سلب آرامش کسبه و مردم شده است، به همین خاطر هم در سال 93 به مصوبه شورا با جذب 50 نفر نیرو و تقویت سد معبر شاهد اقداماتی در معابر عمومی شهر و رضایت نسبی مردم و کسبه بودیم، متأسفانه شهرداری بدون لحاظ نظرات شورا و بدون مطالعه ، سد معبر را منحل و به مناطق واگذار نمود و وضع تردد به مراتب اسف بارتر از سنوات گذشته شده است. علت انحلال آن را توضیح دهند؟ آنچه صورت پذیرفته تغییر در سیاست های جدید شهرداری در مورد سد معبر می باشد نه انحلال آن که محلی از اعراب ندارد. طبق بررسی های صورت گرفته سیاست اداره متمرکز سد معبر در مرکز چندان ثمر بخش نبوده و کارآیی لازم را در جهت حل مشکل نداشته است . به دلایلی همچون ، وسعت شهر و افزایش دستفروشان نیاز به ایجاد بسترهایی جهت  نظارت بیشتر و حرکت به سمت اقدامات عملیاتی احساس می گردید . در سنوات گذشته تاکید و توجه  بیشتر بر روی بافت مرکزی قرار داشت در حالیکه این پدیده در کل سطح شهر تسری پیدا نموده بود. از این روی در هر منطقه به صورت مجزا نیروهای سد معبر مستقر شده اند و به انجام وظیفه می پردازند و به جای یک ستاد شهرداری از پنج ستاد بهره می برند که می تواند علاوه بر تحقق چشم انداز شهرداری ، زمینه های انعطاف و خلاقیت ستاد سد معبر مناطق را با توجه به موقعیت و شرایط دست فروشان فراهم نماید . در وضعیت گذشته فقط بخش مرکزی شهر مورد پوشش قرار می گرفت در حالیکه در کمربندی ها و حاشیه شهر نیز شاهد گسترش سد معبر بودیم ولی اکنون با تقسیم وظایف نظارت از پنج منطقه صورت می گیرد. در حال حاضر طرحی با عنوان حریم بان و شهربان با عنایت به تجربیات شهرداری تهران در دست تهیه است که متعاقبا تقدیم می گردد . اما این امور نمی تواند مشکلات ناشی از این امر را برای شهرداری پنهان نگه دارد . یکی از مشکلات فراروی کمبود نیرو می باشد . هر چند با مساعدت شورای محترم شهر 52 نفر نیروی حجمی در سد معبر به کار گیری شدند ولی بازهم برآوردها نشان می دهد برای نظارت بر کل شهر نیاز به افراد بیشتری است به عنوان مثال، در شهرداری منطقه  دو که یکی از نقاط با اهمیت و مشکل ساز در این زمینه می باشد خود به تنهایی به 50 نیرو نیاز دارد و هم اکنون این عدد به 30 می رسد . یکی دیگر از نکات مدنظر شهرداری ، نگریستن به ریشه های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... پدیده های  شهری و رفع علمی و آسیب شناسانه آن در حد توان و وظایف مدیریت شهری است. شهرداری رشت معتقد است سد معبر پدیده ای است که خود معلول عوامل دیگر از جمله فقر و بیکاری می باشد و در تمامی شهرها وجود دارد. برای رفع این معلول ، شهرداری در بافت مرکزی شهر جهت استقرار دستفروشان زمین هایی را تحت عنوان "طرح جانمایی دستفروشان هسته مرکزی شهر رشت " شناسایی نموده است که در حال حاضر در حال مذاکره با مالکین آن می باشد . در مناطق دیگر نیز تصمیم بر آن است تا از طریق ایجاد بازارچه های موقت در مناطق مختلف شهر مانند گلتا در لاکان و مریم در خیابان شهدا و.. با شرط ساماندهی دستفروشان همان محله اقداماتی صورت پذیرد.اعتقاد بر این است که برخورد صرفاًٌ سلبی پاسخگو نبوده و نتیجه آن افزایش درگیری با دستفروشان و رشد دستفروشی در دیگر نقاط را سبب می گردد. ساماندهی دستفروشان سه محور خیابان شریعتی، خیابان امام (ره) و خیابان  سعدی در زمین های در نظر گرفته شده که امکان بهره برداری مجدد صاحبان املاک را از یک سو و رونق اقتصادی دستفروشان را از سوی دیگر فراهم می نماید از اقدامات دیگر در این زمینه خواهد بود .   4- با توجه به اینکه ایجاد پیاده راه در هسته مرکزی شهر در اولویت های برنامه ای شهرداری برای سال 94 نبوده و در بودجه پیشنهادی سال 94 نیز هیچ کدی ندارد به چه علت در اولویت اوّل کار شهرداری قرار گرفته و شهرداری با طرح و لوایح مختلف به دنبال حذف پروژه های کددار و دارای الویت همچون لندفیل سراوان و.. می باشد؟ در بودجه سال 94 شهرداری رشت در ردیف بهبود حمل و نقل عمومی مبلغ 40 میلیارد ریال تحت عنوان سنگفرش بافت مرکزی شهر تامین اعتبار گردیده، لذا ماهیت کار برای سنگفرش یا  پیاده راه یکی بوده و تغییرنام نمی تواند موجب تغییر ماهیت کار گردد زیرا در طرح های مصوب شهری از سنوات قبل دیده شده است. در خصوص پروژه های کددار همچون لندفیل سراوان و غیره باید اذعان نمود که این موضوعات هیچ ربطی به پیاده راه نداشته بلکه قسمتی از اعتبار آن که مشکل روند واگذاری از منابع طبیعی داشته برای بازگشایی خیابان 20 متری پیشنهاد گردیده است که این طرح نیز مربوط به سنوات قبل می باشد. ایجاد پیاده راه هسته مرکزی شهر رشت می تواند زمینه افزایش تعاملات اجتماعی، ارتقاء کیفیت دسترسی ، ایجاد آسایش و آرامش افراد پیاده که حجم آن به طور روزانه در هسته مرکزی نیز بسیار بالا است، بهبود کسب و کار و پر رنگ تر شدن هویت فضاها دربافت تاریخی را سبب گردد و این خود می تواند گویای ضرورت ایجاد و اولویت قائل شدن برای پیاده راه فر هنگی مرکز شهر رشت باشد .ایجاد پیاده راه در بخش مرکزی شهر رشت می تواند زمینه های برند سازی فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی را فراهم نماید و باید از سال ها پیش آغاز می شد اما به دلیل تاخیر در فرایند توسعه ای شهر و غلبه تفکر خودرو مدارانه بر رویکرد شهری انسان مدارانه ، این پروژه در دستور کار قرار نگرفت . اما ضرورت عینی این پروژه می تواند دلایلی همچون عدم پاسخگوی تردد خوروها در بخش مرکزی شهر و تردد عابر پیاده به صورت همزمان که مدیریت ترافیک را به صورت یک معضل تبدیل می کند، باشد .در اکثر شهرهای دنیا که دارای چنین هسته ای از نظام شهری می باشند ، بخش مرکزی برای سپری نمودن اوقات فراغت و یا کار روزانه مد نظر گرفته می شود و راهی جز تبدیل نمودن آن به مرکز فرهنگی نیست. برای حفظ بافت فرهنگی و تاریخی و جلوگیری از تخریب آن این امر اجتناب ناپذیر می نماید و می تواند فرصت و امکان جذب گردشگر و برندسازی فرهنگی و تاریخی را فراهم نماید. همچنین طی نظرسنجی ای علمی که دو گروه کسبه و عابرین پیاده صورت پذیرفته ، از این اقدام در فاز اول استقبال شده و رضایت بالایی کسب نموده است. باید این امر را در نظر گرفت که در صورتی که امروز این پروژه صورت نپذیرد، بزودی دچار مشکلات بسیار غامضی خواهیم شد و قطعاً مشکلات پس از اجرای طرح با تدبیر و طرح های کوچک قابلیت رفع آن وجود دارد . اجرای پروژه از ردیف اعتباری عملیات اجرای سنگ فرش بافت مرکزی با کد (3030202006) بودجه مصوب سال 94 به مبلغ  000/000/000 /40  ریال در نظر گرفته شده است که برآورد آن 000/000/000/ 50 ریال برآورد شده است . شایان ذکر است از آنجائیکه صورت وضعیت تحویل قطعی پروژه به سال بعد موکول خواهد شد مابقی مبلغ از محل ردیف دیون بودجه سال 1395 قابل پرداخت میگردد. مبلغ هزینه پروژه علم الهدی به مبلغ 795/ 704/ 055/ 27 ریال می باشد. پروژه مطالعاتی رودخانه های سطح شهر رشت و بهسازی لندفیل سراوان از اولویت های با اهمیت شهرداری محسوب می گردد و برابر با برنامه های مصوب شده در بودجه سال جاری و اهمیت موضوع ، در دستور اقدام می باشد اما در همین راستا با استناد به نظر مشاوران طرح مبنی  بر اینکه درصورت جابجائی محل تصفیه خانه و تهیه راه دسترسی ، این پروژه بازدهی مناسب تری خواهد داشت ، جلسه ای در مورخه 22/ 02/ 1394 با حضور نمایندگان شهرداری، استانداری، منابع طبیعی و محیط زیست گیلان تشکیل شد و بر مبنای صورتجلسه تنظیم شده ، مقرر گردید که جاده دسترسی به جایگاه دفن زباله با همکاری منابع طبیعی و پس از قطع اشجار آماده گردد تا زمینه های اجرایی طرح فراهم آید . اما تاکنون اداره کل منابع طبیعی در این زمینه همکاری لازم را به عمل نیاورده است. به همین سبب مراتب طی نامه شماره 17186 مورخ 16/02/1394 خطاب به معاونت محترم امور عمرانی استانداری اعلام گردید و قرار بر آن شد تا استانداری هماهنگی های لازم را در زمینه عدم همکاری منابع طبیعی انجام دهد. به همین دلیل زمینه های اجرایی پروژه تا صدور دستور لازم از سوی استانداری و دریافت اعلام مساعدت منابع طبیعی استان متوقف مانده است که با پیگیری مستمر شهرداری و رفع موانع موجود و با استفاده از منابع بودجه ای ،یکی از اولویت های با اهمیت شهرداری و شورای محترم اسلامی شهر اجرایی و عملی می گردد . شهرداری رشت به عنوان متولی امر ، تمایل و اراده کافی و وافی برای به ثمر رساندن این پروژه را دارا ست و با رفع موانع برون سازمانی در این راه گام بر می دارد. در خصوص قطع اشجار و جاده دسترسی نامه هایی جداگانه به شماره های 50818 مورخه  13 /4/ 1394 و 50391 مورخه 11 /4/ 1394 با موضوع تسریع و تسهیل مقدمات اجرای فاز عملیاتی بهسازی لندفیل سراوان به معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استاندارس گیلان جناب آقای مهندس شعبان پور و مدیر کل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان جناب آقای مهندس زارع پور ارسال شد. جهت تسهیل در امور و تعجیل در انجام کار بهسازی لندفیل سراوان و اجرای تصفیه خانه شیرابه زباله در محل مذکور، جلسات متعددی با استانداری، گروه های مردم نهاد(NGO)، سازمان بازرسی، اداره منابع طبیعی استان و شهرستان و محیط زیست استان انجام شد و بازدیدی نیز از محل سراوان توسط نمایندگان این سازمان ها و ادارات به عمل آمد که قول مساعد جهت همکاری جهت تسریع در روند انجام کار داده شده است. با توجه به بازدید مشترک نمایندگان استانداری، محیط زیست، منابع طبیعی و شهرداری در مورخ 20 /02/ 1394 از محل مورد نظر مقرر شده بود که در اسرع وقت نسبت به دریافت مجوز لازم از منابع طبیعی کشور و اعلام آن به شهرداری رشت اقدام نمایند. پیرو بازدید مشترک صورت گرفته از محل و نامه ارسالی شهرداری اشاره شده فوق، نامه ای به شماره 458 /4 /80/ 94 در تاریخ 6/ 05/ 1394 از سوی معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان جناب آقای مهندس شعبان پور به اداره کل منابع طبیعی جهت همکاری و مساعدت در واگذاری مکان مشخص شده و قطع درختان در سراوان برای احداث جاده دسترسی ارسال شده که طبق پیگیری های انجام شده، مشاور مدیر کل منابع طبیعی استان آقای سیگارودی نامه را برای رویت و تصمیم گیری مدیر کل به رئیس دفتر ایشان ارجاع کرده است. متاسفانه با توجه به مکاتبات انجام شده و پیگیری های صورت گرفته تاکنون جواب مشخصی از سوی منابع طبیعی دریافت نشده است. 5- یکی از مهم ترین تعهدات شورا و شهرداری به مردم ساماندهی رودخانه های گوهر رود و زرجوب بوده و از شروع کار شورای چهارم نیز مبالغی پیشنهاد و مصوب گردید ولی عملاً تاکنون اقدام جدی و مؤثری در جهت اجرائی شدن پروژه صورت نگرفته است، دلایل عدم پیگیری لازم و اجرای پروژه چیست؟ ساماندهی رودخانه های شهر رشت معطوف به در نظر گرفتن  دو وجه آن می باشد : 1- آلودگی خود رودخانه ها 2- ساماندهی حریم رودخانه ها در موضوع رفع آلودگی رودخانه ابتدا نیاز به مطالعات هیدرولوژی و مهندسی سیلاب وجود دارد که این امر در سال گذشته با تصویب شورای محترم از طریق برگزاری مناقصه مطالعات مذکور با موضوع  "مطالعات مرحله اول مهندسی رودخانه های زرجوب و گوهرود شهر رشت ( به همراه نقشه برداری )  "به شرکت سازه پردازی ایران واگذار گردید . مبلغ ابتدایی قرارداد برای مدت 9 ماه ، 951 /514 /145/ 4 ریال بوده ولی به دلیل افزایش شرح خدمات از جمله جداسازی فاضلاب از رودخانه ،مشاور  پروژه درخواست تمدید زمان سه ماه قرارداد را نمود. طرح مذکور پیشرفت فیزیکی 80 درصدی داشته است که تا به اکنون 20 درصد به عنوان پیش پرداخت و 25 درصد به عنوان مرحله اول پرداخت مالی صورت گرفته است. بخش دیگر ساماندهی حریم رودخانه ها می باشد که مطالعات ساماندهی رودخانه­های زرجوب و گوهررود شهر رشت با هدف ارتقاء کیفیت زیست محیطی و تغییر شرایط رودخانه ­ها از وضعیت آلودگی به شرایط مطلوب و پایدار صورت گرفته است. ارزیابی امروز رودخانه ها به اینگونه می باشد که در شرایط موجود رودخانه ها عملاً فاضلاب رو باز شهر می­باشند که وضعیت آلودگی و عفونت آن، همجواری از فاصله زیاد را نیز غیرممکن ساخته است . در سال 1386 شهرداری  "مطالعات ساماندهی حریم رودخانه های زرجوب و گوهررود  "را به مهندسین مشاور پارهاس و همکاران واگذار نموده که عموما شامل مطالعات طرح ساماندهی حریم و پیشنهاد کاربریهای مختلف می شد. البته این نکته قابل ذکر می باشد که طرح مذکور فاقد مطالعات اجرایی فاز دو است و در صورت عملیاتی نمودن آن باید مشاور جداگانه ای جهت طراحی کامل پروژه تعیین شود .در مجموع می توان گفت که آلاینده های رودخانه های مذکور عبارتند از : 1- شیرابه های سراوان  2- فاضلاب های صنایع شهر صنعتی  3- فاضلاب بیمارستانها  4- فاضلاب های شهری برای کنترل و ساماندهی تمامی این ورودی آلاینده ها ، نیازمند عزم استانی و کشوری هستیم و شهرداری رشت هر چند متولی امر است اما همه عوامل کنترل کننده را در ید اختیار خود ندارد و به سامان رسیدن این طرح نیاز مند تعامل دیگر دستگاهها می باشد. شهرداری رشت در ارتباط با شیرابه های سراوان و اجرای طرح لندفیل و تصفیه خانه پیگیری و اقدامات لازم را انجام داده که آن هم علیرغم پیگیریهای انجام شده از طریق شهرداری و استانداری ، به دلیل قطع برخی درختان در مسیر اجرای پروژه تاکنون مورد تایید منابع طبیعی قرار نگرفته است . بنابراین هرگونه اقدام جدی در ارتباط با رودخانه ها منوط به پایان مطالعات آن می باشد که در مراحل پایانی قراردارد و در خصوص حریم رودخانه ها براساس طرح مطالعه شده توسط مهندسین مشاور پارهاس و همکاران ، ابتدا نسبت به الویت بندی، آزادسازی حریم و سپس تهیه طرح اجرایی کاربریهای پیشنهادها یی صورت می پذیرد . 6- بودجه پیشنهادی برای برای سال 94 که با انجام کارهای دقیق کارشناسان ذیربط تهیه و با دفاع انجام شده در صحن علنی مبنی بر تحقق آن مصوب شد، متأسفانه شش ماهه اوّل سال جاری شاهد عدم تحقق 64 درصدی نسبت به بودجه تصویبی و هم چنین کاهش محسوس نسبت به سه ماهه اول سال 93 می باشیم که این موضوع تأثیر بسزایی در ارائه خدمات به مردم و حتی تأخیر در پرداخت حقوق کارگران شهرداری دارد؟ در جدول پیوستی خلاصه کل عملکرد درآمدی شهرداری رشت در چهار ماهه نخست سال 1394 نسبت به مدت مشابه در سال 1394 ارایه گردیده است. وصولی چهار ماهه سال 1393 نسبت به بودجه چهار ماهه 1394 ،83/ 29 درصد کاهش را نشان می دهد که  با توجه به افزایش  67 درصدی سقف بودجه از 2455 میلیارد ریال در سال 93 به 930/ 3 میلیارد ریال در سال 94 ، در چهارماهه نخست سال 1394 ، مبلغ 663430000هزار ریال وصولی نقدی داشته که نسبت به  بودجه مصوب مدت مشابه ، با  36/ 49 درصد کاهش و مبلغ 202748124 هزار ریال وصولی غیرنقدی که نسبت به کل بودجه چهارماهه به میزان 69/ 56 درصد کاهش را نشان می دهد لیکن در صورتیکه با افزایش 67 درصدی اعمال شده دربودجه سال 1394 نسبت به سال 1393 ،درآمد شهرداری به میزان 83/ 50 درصد افزایش نسبت به درآمدمدت مشابه سال قبل را نشان می دهد. بر مبنای تحقق تعریف صورت پذیرفته در ماده 23 آیین نامه مالی شهرداری ها، برای اولین بار شهرداری رشت به تنظیم برنامه جامع مالی دست زده و در آن درآمدها و هزینه های به صورت نقد و غیر نقد تفکیک گردیده است  و به عنوان اولین تجربه در این راه ، شروع تحقق درآمد غیر نقدی طبق دستورالعمل ابلاغی از تاریخ 1/ 5/ 1394 صورت پذیرفته و با توجه به یکساله بودن برنامه ، انتظار می رود که تحقق آن تا پایان سال صورت پذیرد . شایان ذکر می باشد که بر اساس برنامه های درون بودجه ای ، هریک از ردیف های درآمدی بر طبق توافقانه مبادله شده با مناطق و دیگر حوزه های ماموریتی به پروژه ها متصل گردیده که خوشبختانه تقریباً 80 درصد از پروژه های بودجه مصوب ، تا به اکنون یا در حال اجرا بوده و یا مراحل واگذاری به پیمانکار را طی می نماید . برای تایید مطالب ذکر شده در بالا ، می توان میزان پروژه آسفالت اجرا شده در چهار ماه اول سال 1394 را به میزان  444264 متر مکعب و با صرف هزینه 626 /470 /180/ 270 ریال را با 41600 متر مکعب آسفالت اجراء شده در کل سال 1393 با مبلغ 000 /88 /471/ 238 ریال را مقایسه نماید.
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code