استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی تجربه‌ای مثبت را رقم زده است:
۱۳۹۴/۰۶/۱۰ ۱۳:۵۳ چاپ
گیل نگاه/گروه اجتماعی: وقتی از تیرماه گروه جدیدی در شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام فعالیت خود را آغاز کرد اینگونه به نظر می آمد که رویکردی مانند بسیاری از شبکه های موبایلی یعنی ارسال مطالب تکراری و عموماً فاقد ارزش حتی در حوزه سرگرمی دارد. اما با گذشت چند هفته ثابت شد که هدف گروه «انعکاس» که با ابتکار مدیران شهرداری منطقه یک رشت تشکیل شده استفاده ای متفاوت از این تکنولوژی برای رفاه شهروندان است. لاور باکس سعدی (1) گوشی های دوربین دار در خدمت شهر گروه انعکاس 66 عضو شامل شهردارمنطقه یک رشت، مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر و کارمندان شهرداری دارد. هدف گروه شناسایی و بررسی مشکلات در محدوده منطقه یک و ارائه دستور برای رفع آن از همین طریق است. اما این روند با یک رویه تازه همراه است یعنی یا خود مسوولان منطقه یا افراد دیگری از مشکلات و خرابی های موجود در سطح شهر تصویر تهیه می کنند و شهردار منطقه دستور رفع زودهنگام آن را می دهد و به فاصله کمی هم باید عکس مشکل برطرف شده هم در گروه برای رویت مدیر و دیگران منتشر شود. لاور باکس سعدی (2) محمد پورناصرانی شهردار منطقه یک شهر رشت هم که در گروه حضور فعالی دارد به فاصله کمی بعد از انتشار عکس ها به جای کاغذ بازی های معمول اداری در همان گروه از مسوول مربوطه درخواست رفع فوری مشکل را می کند و اگر تا ساعاتی بعد تصاویر مشکل برطرف شده از سوی مخاطب او منتشر نشود چرایی این موضوع را جویا و خواستار تسریع در کار می شود. این ماجرا تا رفع کامل مشکل تاکنون ادامه داشته است. pornaserani پورناصرانی در این ارتباط به گیل نگاه می گوید: این کار بدون هیچ گونه چشمداشت و تبلیغات و حاشیه سازی طی دو ماه گذشته در حال انجام بوده وخوشحالیم که تاکنون توانسته ایم با ایجاد انگیزه در بین همکاران شهرداری منطقه یک هم به رفع مشکلات شهروندان کمک کنیم و هم در زمینه بالابردن حس انتقاد پذیری در همکاران قدمی برداریم.   به حاشیه بردن حواشی شهردار منطقه یک روزهای ابتدایی تشکیل گروه را به یاد آورد که مانند هر جمع اینچنینی در رشت پتانسیل دامن زدن به اختلاف نظر بین شهردار رشت و شورای شهر را داشت. پورناصرانی توضیح داد: بعضی از افراد به دنبال ایجاد حاشیه های از این دست در انعکاس هم بودند اما خوشبختانه تلاش کردیم که به همه بقبولانیم این جمع صرفا با هدف رفع مشکلات روزمره شهروندان تشکیل شده و قرار نیست به اختلاف نظرات دامن زده شود. ترمیم تابلو (2) شهروندان از مشکلات گزارش دهند پورناصرانی با تشکر از پاسخگو بودن اکثر کارمندان و کار شناسان منطقه یک برای رفع سریع معضلات خبر خوشی هم در این ارتباط داد و گفت با فرهنگ سازی و تمرینی که در زمینه انتشار مشکلات و رفع آن ها در کوتاه مدت صورت گرفته تلاش داریم که در آینده کم کم شهروندان رو هم به این گروه دعوت کنیم تا آن ها شهروند –خبرنگار ما باشند و با انعکاس مشکلات محلات خود ما را در رفع خرابی ها و ترمیم مشکلات یاری برسانند. ترمیم تابلو (1) شهردار منطقه یک رشت در همین راستا از رسانه ها هم درخواست کرد پیشنهادات خود را برای بهبود روندی که از سوی او و همکارانش آغاز شده ارایه کنند. Screenshot_۲۰۱۵-۰۹-۰۱-۱۵-۰۸-۲۹-1 عقب نماندن از تحولات نینا پنجه ای مدیر روابط عمومی منطقه یک رشت هم درباره ایده تشکیل این گروه به گیل نگاه می گوید که هدف کلی مدیریت منطقه یک مشاهده و رفع مشکلات قبل از شهروندان و یا حداقل همراه با آن ها و عقب نماندن از جریان زنده در شهر است. به گفته مدیر روابط عمومی منطقه یک رشت آنچه که تاکنون در گروه بحث و بررسی و دستور رفع مشکلات پیرامونی آن صادر شده شامل: جلوگیری از تخلفات ساختمانی پایین آوردن تابلوهای بدون مجوز از واحدهای صنفی و مسکونی ترمیم جداول و موزاییک های پیاده رو ها ترمیم فضای سبز پرکردن چاله های خطرآفرین پوشاندن تبلیغات غیر مجاز محیطی بررسی کوچه های فاقد تابلو Screenshot_۲۰۱۵-۰۹-۰۱-۱۵-۲۲-۴۴-1 رفع آبگرفتگی ها رفع ترکیدگی لوله آب جمع آوری نخاله های ساختمانی جلوگیری از حفاری های بدون مجوز برطرف شدن مشکل چراغ های روشنایی و... است.   نخاله انعکاس در نواحی دیگر علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت هم یکی از مدیران حاضر در گروه انعکاس است. او هم به گیل نگاه از مثبت بودن این تجربه در ناحیه یک رشت و دستور تشکیل گروههای مشابه در مناطق دیگر رشت خبر می دهد. alibaharmasy بهارمست با ذکر این نکته که تلاش شده تا از ظرفیت فضای مجازی در جهت کاهش مشکلات موجود در شهر و رفع نقایص استفاده کنیم توضیح داد:جنب و جوش و رقابت خوبی در مناطق مختلف شهرداری بعد از راه اندازی این گروه ها ایجاد شده است به طوری که همکاران شهرداری روزانه در مناطق پنج گانه از کلیه نواقص عکس می گیرند و واحدهای مربوطه بعد از رفع مشکل تصاویر اصلاح خرابی ها را هم منتشر می کنند. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری رشت تجربه گروه انعکاس در حال حاضر در تمام پنج منطقه شهرداری در حال انجام است.    در آرزوی عدم بازگشت به میزها استفاده از شبکه موبایلی تلگرام طی دو ماه گذشته از سوی مدیران منطقه یک شهرداری برای حدود ۱۲۵ هزار نفر از ساکنان ثابت محلات منطقه یک یعنی کوی عرفان، پستک، کوی بهشتی، کاکتوس گلسار، بلوار گیلان، کوی حسینی، فخب، گلسار، کوی آزادگان، کوی علی آباد و رجایی، نیکمرام و معلم در نوع خود مثبت بوده است. اینکه شهردار و مدیران و کارمندان منطقه یک رشت که باید در قالب سه ناحیه به حدود ۱۸ درصد از مساحت کل رشت خدمات ارایه کنند چه ایده های تازه ای برای استفاده از ظرفیت های این شبکه دارند را زمان مشخص می کند. به نظر می آید شهروندان در صورت مطلع شدن از اجرای چنین ایده ای، عدم بازگشت مدیران به میزهای ساختمان چهارراه ویلانچ را آرزو می کنند تا سرعت خدمات و رفع مشکلات در بخشی از شهر الگوی توسعه عملی سایر مناطق قرار بگیرد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code