گیل نگاه/ معراج مبرانیا مشاور و مدرس سیستم های نوین مدیریتی و تعالی سازمانی  بااینکه سیستم های مدیریتی با رشد سریعی در حال پیشرفت و توسعه هستند اما اکثر مدیران با اجرایی و عملیاتی کردن این سیستم ها مشکل دارند. بنابراین اجرای این سیستم ها خود به یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی مدیران مبدل شده است و عموماً ناتوانی در اجرایی کردن این سیستم ها به طور مستقیم مورد توجه قرار نمی گیرد و سیستم های مدیریتی را مقصر این شکست های مدیریتی می دانند. پس برای بهتر اجرایی شدن این سیستم ها بهتر است به توصیه های زیر عمل کنید. تفکرات استراتژیک داشته باشید اگر از ابتدا می خواهید پایه گذار سازمانی باشید بهتر است بعد از تأسیس و قبل از راه اندازی سازمانتان کلیه خط مشی ها، دستورالعمل ها و روش های اجرایی فرآیندهای سازمانی تان را تهیه و تکمیل کنید تا با اجرای این تعهدات و مستندات مسیر پیشرفت و تعالی را پی بگیرید. ولی اگر سازمانی به شما جهت مدیریت تحویل داده شد می بایست به جای اینکه به دنبال برنامه های استراتژیک باشید به تفکرات و ایده های استراتژیک اهمیت بدهید و به تقویت این ایده ها بپردازید و در کنار این تفکر به جمع آوری مستندات ذکرشده بپردازید. مشتری بیافزایید به جای افزایش سبد محصولات یا خدماتتان به افزایش سبد مشتریانتان بیندیشید و طیف کاملی از مشتریان را در بربگیرید. حال باید بدانید که برای دسترسی به طیف بیشتری از مشتریان به یک سیستم بازاریابی قوی نیاز دارید نه به این معنی که فقط کالا یا خدماتتان را به آنان بفروشید بلکه سعی کنید سیستم بازاریابی هم یکی از حلقه های جلب و افزایش رضایتمندی مشتریانتان باشد. زیرا زمانی که مشتری راضی را در کنار خود نگهدارید او این رضایت را بین چندین و چند نفر اعلام می کند و شنودگان این اعلام رضایت خودبه خود به مشتریان بالقوه ای برای سازمانتان تبدیل خواهند شد. خوب گوش کنید تا می توانید کانال های متعددی برای افزایش ارتباط با مشتریانتان طراحی و ایجاد کنید و هنر خوب گوش دادن به مشتری را در سازمانتان به عنوان یک فرهنگ و اصل مدیریتی جاری و ساری کنید. تغییر کنید همه انسان ها به طور ناخودآگاه در مقابل تغییر از خود واکنش و مقاومت نشان می دهند اما شما به عنوان یک مدیر می بایست تغییر کنید. زیرا این عدم تغییر به قیمت شکست کسب وکارتان خواهد بود. اگر مدیری هستید که دستور می دهد و دیگران می بایست اجرا کنند، به نفع شما و کسب وکارتان است که سریعاً تغییر کنید و همپای کارکنانتان حرکت و تلاش کنید. به دانش سازمانی توجه کنید همه سازمان ها طی گذر عمر خود و بر اساس فعالیت و تجربه هایی که در زمینه فعالیت خود دارند دانش هایی را تولید می کنند که مختص همان کسب وکار است. این رویه ها، فرآیندها، هنجارها که از آن به عنوان دانش سازمانی یاد می شود عموماً یا شناخته نمی شوند و یا بکار برده نمی شوند. اکنون یکی از بزرگ ترین امتیازات رقابتی که سازمان ها نسبت به هم دارند همین دانش سازمانی و بکار گرفتن آن ها در سطح سازمان است. با پیاده کردن صحیح سیستم های تحلیلی اطلاعات را به دانش تبدیل و از آن ها نهایت بهره برداری را انجام دهید و به عنوان رهنما در سیستم های تصمیم گیری به کارگیرید. با این روش تصمیم گیری از رقبای خود پیشی می گیرید و با همین دانش است که دارایی خود را به سرمایه تبدیل می کنید. اطلاعات به عنوان یک دارایی شناخته می شود و دانش یک سرمایه خدشه ناپذیر و یکی از مسیرهای موفقیت همین دانش افزایی می باشد. فرهیختگان همدل را دریابید برای موفقیت در مسیر حرکت خود همواره باید با کارکنانی کار کنید که با شما و عقاید شما همسو باشند زیرا این کارکنان به دلیل باورها و عقاید مشترک برای شما کار می کنند و نه صرفاً برای دریافت حقوق. سعی کنید کارکنانتان را به سمت یک هدف مشترک با خودتان سوق دهید که همین اتحاد و همدلی باعث می شود که شما به سوی یک مدیر آگاه و دانا شدن حرکت کنید. مدیری موفق و پیروز است که از کارکنان فرهیخته و همدل استفاده نماید ولی ذکر این نکته هم لازم است که اگر تفاوت های شما و کارکنانتان درصورتی که به درستی درک، بررسی و مدیریت شود، خود ارزش بسیار ارزنده ای برای سازمانتان دارد و شما با درک این تفاوت ها موفق تر از سایر مدیرانی خواهد بود که اطرافیانی صرفاً بله قربان گو دارند. همیشه به یاد داشته باشید کارمند ضعیف یا کارمند قوی وجود ندارد بلکه یک مدیر است که می تواند ضعیف یا قوی باشد. سیستم های آموزشی را پیاده سازی و به کارمندانتان کمک کنید تا قوی و توانمند شوند. نهایتاً یادتان باشد که دانستن و خواستن دیگر کافی نیست و باید اقدامی بکنید. وقت را هدر ندهید و حتی از کوچک ترین امکانات سازمانتان حداکثر بهره وری را به عمل آورید. امروز همان روزی است که می بایست آینده کسب وکارتان را بسازید و با ساختن امروز، آینده تان را پیش بینی کنید. گیل نگاه: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.  
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code